Sprzedaż internetowa jest związana z koniecznością wysyłki towarów. Dlatego firmy działające w branży e-commerce zużywają każdego roku tony plastiku, taśm i folii. Rozwiązaniem tego problemu są ekologiczne opakowania, które mają przede wszystkim dobry wpływ na stan środowiska naturalnego, ale także pozwalają kreować pozytywny wizerunek firmy.
Branże e-commerce, w przeciwieństwie do detalicznej, generuje ogromne ilości opakowań. Zazwyczaj są to: plastik, sztuczne wypełniacze, taśmy klejące i folie stretchowe. To trudne do utylizacji materiały, które w dużych ilościach są wyjątkowo szkodliwe dla naszej planety. Na szczęście przedsiębiorstwa mają coraz większą świadomość ekologiczną i decydują się na biodegradowalne lub nadające się do recyklingu opakowania.Doceniają to przede wszystkim klienci, którzy coraz częściej deklarują wybór produktów firm działających na rzecz zrównoważonego rozwoju. Decyzja o wdrożeniu ekologicznych opakowań, może być zaletą firmy – tą, która wyróżni ją od konkurencji. Jednocześnie to świetny sposób, aby zainicjować działania promocyjne oparte na ekologicznych rozwiązaniach.
Klienci chcą ekologicznych przesyłek
Dane z badania i raportu Green Generation pokazują, że 3/4 internautów i 87% kupujących dostrzega nieekologiczne zachowania online sklepów i dostawców. Wśród tych działań są przede wszystkim używanie folii do pakowania przesyłek (31%), pakowanie produktów spożywczych w woreczki foliowe i reklamówki (29%), pakowanie małych produktów w duże paczki oraz używanie wypełniaczy (28%), wysyłanie różnych elementów tego samego zamówienia partiami (23%), brak opcji odbioru przesyłki w dedykowanym punkcie (18%). Z większością wspomnianych zachowań w e-commerce klienci spotkali się osobiście (96%).
Klientów zainteresowanych losem planety jest już znacząca większość. Informuje o tym raport CBOS Polacy wobec zmian klimatu , z którego wynika, że 84% respondentów dostrzega zagrożenia związane z ekologią – zmiany klimatyczne lub zanieczyszczenie środowiska. Dlatego już teraz warto zadbać o swój wkład w działania proekologiczne i skupić się na stosowaniu “zielonych opakowań”.
Jak pakować ekologicznie?
Do najpopularniejszych rodzajów opakowań ekologicznych można zaliczyć głównie te wykonane z papieru, ale też kartonu i skrobi. Cięższe towary można pakować w drewniane lub bambusowe skrzynki. Takie opakowanie moża w przyszłości wykorzystać do przechowywania innych rzeczy, co spotka się z pozytywnym odbiorem klienta. Małe rzeczy, takie jak biżuteria, powinno się pakować w bawełniane woreczki, lub bio foliopaki, które powstają ze skrobi roślinnej. Innymi rozwiązaniami w zgodzie naturą są: szary papier, biodegradowalny skropak, worki jutowe oraz opakowania wielokrotnego użytku.
Do wypełnienia paczki wystarczy używać skrawków papieru lub kartonu. Ekologiczni przedsiębiorcy stosują także skrobię kukurydzianą, która wyglądem przypomina styropian. W roli wypełnienia sprawdzi się także sianko, które powstaje z drewna lub trociny, czyli pochodne drewna. Natomiast sztuczne taśmy klejące, można zastąpić wyprodukowanymi z papieru.
Warto w swojej firmie wprowadzić odgórne zasady pakowania towarów i uczulić pracowników na przestrzeganie tych norm. Ważne, aby minimalizować zużycie materiałów pakowych, a resztki starych opakowań wykorzystywać powtórnie, na przykład do wypełnienia.
Ekologiczne rozwiązania są za drogie?
Przygotowanie ekologicznej przesyłki wiąże się z większymi kosztami. Można jednak wypracować pewne mechanizmy, które w efekcie przyniosą przedsiębiorcy korzyść. W jaki sposób? Przykładem jest wysłanie towaru w ekologicznych opakowaniach z nadrukiem logo firmy. Będzie ono droższe, ale jednocześnie spełni dodatkową funkcję – wizerunkową. Inwestycja w markę, przy okazji praktycznych rozwiązań, jest dobrym pomysłem. Nie jest to pomysł nowy, stosują go największe sieci, takie jak na przykład Zalando, czy e-obuwie.
Należy również wiedzieć, że klienci są w stanie zaakceptować droższe rozwiązania w imię ekologicznych przesyłek. Świadczą o tym wyniki raportu Green Generation. 31% klientów zgadza się dopłacić za to, aby dostawca zapakował produkty bez użycia folii, w przyjazne środowisku opakowania. Są w stanie dołożyć 1 lub 2 złote, a co 4. klient nawet 5 zł.
W zgodzie z przepisami
Towar zakupiony na odległość musi być odpowiednio zabezpieczony na czas transportu i zazwyczaj na tym kończy się rola opakowania. Dlatego różne państwa wprowadzają nowe regulacje, które mają na celu monitorowanie ilości opakowań wprowadzanych na rynek. Z tego powodu od 1 stycznia 2020 roku każda wysyłka towaru przez Internet lub kuriera, do której wykorzystano takie materiały opakowaniowe jak np. taśma, karton, folia, wymaga ewidencjonowania i raportowania do systemu BDO. Klienci również mogą zweryfikować czy przedsiębiorca stosuje się do nowych zasad na stronie www.bdo.mos.gov.pl.
Branża e-commerce musi dopasowywać się do nowych potrzeb konsumentów i regulacji prawnych. Nie powinna traktować tego jako przykry obowiązek, a raczej jako szansę. To świetny sposób na kreowanie pozytywnego wizerunku i wyróżnienie się od konkurencji. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie tzw. zielonych opakowań. Ty również możesz uczynić ten krok.