Finanse młodych w czasach niepewności. Edycja 2024 [RAPORT AUTOPAY]

#finanse Polaków #finanse młodych #raport Autopay

13.11.2024
Udostępnij:

Głównymi wyznacznikami sukcesu finansowego dla młodych osób jest posiadanie oszczędności i dobre zarobki. Choć wiele młodych Polek i Polaków oszczędza pieniądze (78 proc.), niewiele z nich przeznacza je na inwestycje. Podczas gdy osoby ze starszych grup wiekowych wydają więcej pieniędzy na cele związane ze zdrowiem, młodzi chętniej przeznaczają je na rozrywkę i czas wolny.

Autopay realizuje badanie dotyczące podejścia Polek i Polaków do finansów nieprzerwanie od ośmiu lat. W tym roku po raz pierwszy do głównego raportu przygotowano suplement, w którym skupiono się na osobach młodych w wieku 18-34 lata. Ze względu na spore różnice w podejściu do finansów w zależności od momentu życia, w raporcie przeanalizowano również osobno odpowiedzi w grupach: 18-21 lat, 22-24, 25-29 i 30-34.

Badanie “Finanse Młodych w czasach niepewności” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2024 r. na reprezentatywnej grupie ogólnopolskiej 818 osób metodą CAWI.

Czego można dowiedzieć się z tegorocznej edycji raportu?


  • Posiadanie oszczędności jest istotne dla 69 proc. kobiet, ale tylko dla 54 proc. mężczyzn. Duże różnice są widoczne także w postrzeganiu braku długów lub kredytów jako czynnika sukcesu finansowego - na taką odpowiedź wskazało 59 proc. kobiet i mniej niż połowa mężczyzn
  • Tylko 14 proc. młodych Polek i Polaków uważa, że osiągneło sukces finansowy. Ponad połowa wskazuje, że jeszcze nie, ale myśli, że uda się to w przyszłości.
  • Prawie ośmiu na dziesięciu z nich twierdzi, że odkłada pieniądze. Wśród nich przeważają kobiety (82 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast powyżej 100 tys. mieszkańców (82 proc.). Ponad połowa badanych deklaruje, że celem oszczędzania jest dla nich zabezpieczenie przyszłości.
  • Wielu młodych Polaków nie decyduje się na zainwestowanie zaoszczędzonych środków. Robi to zaledwie co czwarty badany. Najbardziej znaną formą inwestycji wśród młodych Polek i Polaków są konta oszczędnościowe i lokaty, czyli najprostsze produkty inwestycyjne obarczone najmniejszym ryzykiem.
  • Młodzi Polacy i Polki najchętniej przeznaczają wolne środki pieniężne na jedzenie poza domem (36 proc.), ubrania i kosmetyki (36 proc.) oraz podróże (30 proc.).
  • Priorytetem dla wszystkich wyróżnionych w badaniu grup, zarówno dla kobiet, mężczyzn, jak i osób młodych oraz starszych, są podróże. Co trzecia badana osoba przeznacza wolne środki finansowe na ten cel.

Pobierz raport

Opracowania poszczególnych zagadnień z raportu wraz z komentarzami ekspertów:


1. Co dla młodych oznacza sukces finansowy?

2. Inwestowanie bez ryzyka? Jak oszczędzają młodzi ludzie?

3. Na co młodzi ludzie wydają pieniądze?

O Autopay:

Autopay to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Z usług Autopay korzysta ponad 10 mln osób miesięcznie - płacąc za zakupy przez internet, regulując online swoje rachunki, doładowując telefon online, autoryzując płatność SMSem, płacąc automatycznie za autostrady w Polsce czy kupując elektroniczne winiety do Austrii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier, a wkrótce także do Rumunii. Z produktów Autopay korzysta też ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online.

Przeczytaj także:

Artykuł

Autopay pierwszym partnerem Polski Bezgotówkowej w programie dla e-commerce

Autopay, lider polskiego rynku płatniczego, został pierwszym partnerem Fundacji Polska Bezgotówkowa w programie skierowanym do branży e-commerce.

19.12.2024 Czytaj więcej

Artykuł

AI w biznesie: w 2025 roku firmy czeka weryfikacja projektów [KOMENTARZ EKSPERTA]

Koniec 2024 r. oznacza w firmach koniec eksperymentów ze sztuczną inteligencją. Menedżerowie odpowiedzialni za jej wdrażanie dostawali wolną rękę do działania. Przy okazji raportów z podsumowaniem roku, będą pod presją, by wykazać, czy rozwiązania oparte na AI wnoszą realną wartość dla biznesu.

16.12.2024 Czytaj więcej

Raport

Nagłe i gwałtowne warunki pogodowe coraz większym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa [BADANIE]

Jak wynika z badania Autopay "Postawy ekologiczne Polek i Polaków 2024", aż 77 proc. z nas postrzega anomalie pogodowe jako poważne zagrożenie dla życia obecnych i przyszłych pokoleń.

09.12.2024 Czytaj więcej