10 sposobów na dotarcie do lokalnych klientów i zwiększenie ruchu w sklepie internetowym

#ecommerce #sklepy internetowe #lokalny sklep

02.10.2023
Udostępnij:

Prowadzisz sklep internetowy, który oferuje produkty lub usługi tylko lokalnie? Koniecznie musisz wykorzystać potencjał, który drzemie w tym rynku. Użyj odpowiednich strategii, a już za chwilę masz szansę dotrzeć do lokalnych klientów i odnieść sukces „na swoim podwórku”.


Nie wystarczy tylko założyć sklep online i czekać na klientów. Nawet jeśli wydaje Ci się, że nie masz konkurencji w swojej lokalnej rynkowej niszy. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest skuteczne docieranie do klientów i zwiększanie ruchu w sklepie internetowym. Jednak strategia tych działań, w przypadku e-sklepów sprzedających lokalne produkty i usługi, nieco różni się od tych prowadzonych przez ogólnopolskie marki.

Omówimy najpierw przykłady e-sklepów działających lokalnie, a następnie podpowiemy strategie, które możesz zastosować, aby maksymalizować sprzedaż.


E-sklep lokalnie


Nie zawsze lokalne produkty i usługi są dostępne tylko stacjonarnie. Coraz częściej robimy zakupy przez internet, więc i w tym wypadku szukamy tego typu oferty. Oto kilka przykładów takich e-sklepów.

  • Sklep spożywczy dostarczający świeże produkty
  • Taki sklep może oferować dostawę świeżych produktów spożywczych, w tym owoców, warzyw, mięsa, jaj, mleka, miodu, mleka itp. Ze względu na krótką datę ważności produktów, ogranicza się tylko do lokalnego rynku.

  • Sklep z rękodziełem od lokalnych artystów i rzemieślników
  • Tego rodzaju sklep internetowy może promować i sprzedawać wyroby lokalnych artystów, rzemieślników oraz twórców, np. biżuteria, ręcznie robione ubrania, meble czy dzieła sztuki. Taka firma, może prowadzić politykę opierającą się na sprzedaży wyłącznie na rynku lokalnym. Ponadto taki sklep może specjalizować się w sprzedaży produktów, które są charakterystyczne dla danej lokalizacji, np. regionalne wyroby ceramiczne, wyroby skórzane, tekstylia czy wyroby drewniane z oznaczeniem danego regionu.

  • Kawiarnia dostarczająca świeżą kawę
  • Taki sklep internetowy może umożliwiać zamawianie świeżo parzonej kawy, ciastek i dań tylko dla klientów w określonym obszarze.

  • Sklep z usługami remontowymi i budowlanymi
  • Sklep ten może specjalizować się w dostarczaniu materiałów budowlanych, narzędzi czy usług remontowych tylko dla mieszkańców określonej lokalizacji.

  • Sklep z lokalnymi winami
  • Sklep może promować i sprzedawać lokalne wina oraz przetwory regionalne, charakterystyczne dla danego obszaru.

To tylko kilka przykładów. Istnieje wiele innych możliwości dla sklepów internetowych, które chcą skupić się na najbliższej okolicy i zaoferować klientom produkty lub usługi dostosowane do konkretnej lokalizacji. Muszą jednak wiedzieć jak dotrzeć do swojej grupy docelowej.


10 skutecznych strategii w dotarciu do lokalnego e-klienta


Wybraliśmy kilka skutecznych strategii, które pomogą Ci zbudować lojalną bazę klientów w Twojej okolicy i zwiększyć widoczność Twojego sklepu internetowego.


1. Pamiętaj o pozycjonowaniu


Jednym z najważniejszych kroków w docieraniu do lokalnych klientów jest zoptymalizowanie strony internetowej pod kątem pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Upewnij się, że Twój sklep online jest zoptymalizowany pod kątem lokalnych słów kluczowych, takich jak nazwa Twojego miasta lub regionu. Dodawanie takich informacji do tytułów, opisów produktów i treści na stronie może pomóc Ci wyróżnić się w wynikach wyszukiwania. Wpisując w Google na przykład: „świeże mleko Katowice”, w wynikach wyszukiwarki pojawia się oferta lokalnego e-sklepu.


sklep-lokalny-pozycjonowanie

Źródło: Google.com

💡 Jeśli chcesz nadrobić zaległości w pozycjonowaniu, koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem: Co warto wiedzieć o pozycjonowaniu sklepu internetowego?


2. Twórz wartościowe treści


Content jest królem, także w przypadku małych sklepów internetowych. Publikowanie regularnych treści, takich jak blogi, poradniki czy recenzje produktów, może przyciągnąć uwagę lokalnych klientów i zwiększyć ruch na stronie. Wartościowe treści nie tylko pozycjonują stronę, ale także pozwalają budować zaufanie i autorytet wśród potencjalnych klientów. Warto aby odnosiły się one do lokalnych miejsc, zwyczajów, ludzi, itp. Przykładem może być temat blogowy: „Od kiedy nasza firma lubi się ze szczecińskimi pasztecikami?” Będzie to świetny wpis dla firmy, która dostarcza świeże mięso do baru z pasztecikami.


3. Wykorzystaj media społecznościowe


Media społecznościowe to doskonałe narzędzie do budowania społeczności lokalnych klientów. Wyszukaj profile, czy grupy, które są popularne w Twojej okolicy, i regularnie udostępniaj tam treści związane z Twoją ofertę. Zachęć klientów do udostępniania opinii i recenzji oraz organizuj konkursy i promocje, które przyciągną ich uwagę.


4. Reklamuj się


Inwestycja w reklamę online ukierunkowaną na lokalną grupę docelową może przynieść znakomite rezultaty. Skorzystaj z narzędzi reklamowych, takich jak Google Ads czy reklamy na Facebooku, aby dotrzeć do osób w Twojej okolicy. Pamiętaj o dokładnym targetowaniu, aby reklamy trafiały tylko do osób, które są potencjalnymi klientami. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: 5 skutecznych form reklamy, które pomogą rozwijać Twój sklep internetowy.

W erze cyfrowego marketingu nie możesz zapomnieć też o tradycyjnych narzędziach promocji, takich jak ulotki i reklama w prasie drukowanej. Wciąż istnieje wiele lokalnych klientów, którzy doceniają informacje przekazywane w formie papierowej. Połączenie nowoczesnych strategii marketingowych online z tradycyjnymi metodami, może zapewnić pełen zakres działań promocyjnych, który efektywnie dotrze do lokalnych klientów i zwiększy ruch w Twoim sklepie internetowym.


5. Udział w lokalnych wydarzeniach branżowych


Branżowe wydarzenia i targi to doskonała okazja do nawiązania kontaktów z lokalnymi klientami i innych przedsiębiorcami. Biorąc udział w takich wydarzeniach, nie tylko promujesz swoje produkty, ale także budujesz relacje z innymi osobami w branży. Pamiętaj o przygotowaniu atrakcyjnego stoiska, materiałów promocyjnych i próbek produktów, które przyciągną uwagę potencjalnych klientów. Świetna okazją do pokazania swojej oferty są na przykład dożynki, o ile sprzedajesz regionalne wyroby spożywcze, rośliny, itp.


6. Wsparcie lokalnych wydarzeń kulturalnych i sportowych


Angażowanie się w lokalne aktywności kulturalne lub sportowe może być świetnym sposobem na zbudowanie pozytywnego wizerunku marki w społeczności. Możesz zdecydować się na sponsoring lokalnych drużyn sportowych, organizowanie konkursów lub wydarzeń związanych z lokalną kulturą. To nie tylko pomaga w budowaniu relacji z lokalnymi klientami, ale także może przyciągnąć uwagę mediów.


7. Programy lojalnościowe dla klientów z regionu


Stworzenie programu lojalnościowego, który jest dostosowany do potrzeb lokalnych klientów, może przyciągnąć stałych nabywców. Oferuj specjalne rabaty, prezenty lub oferty tylko dla klientów z Twojego regionu. To może zachęcić ludzi do regularnych zakupów w Twoim sklepie i budować lojalność wobec Twojej marki. Możesz zaproponować rabat: „-15% dla mieszkańców Bełchatowa”.


8. Lokalne recenzje i referencje


Zachęcaj swoich zadowolonych klientów do pozostawiania recenzji i referencji na stronach internetowych, a szczególnie w Google. Pozytywne opinie od lokalnych klientów mogą przyciągać uwagę innych osób z Twojej okolicy, które szukają produktów lub usług, które oferujesz.


9. Współpraca z lokalnymi firmami


Nawiązywanie współpracy z innymi lokalnymi firmami może być korzystne dla obu stron. Możecie razem organizować promocje lub inne akcje marketingowe, które przyciągną klientów do Waszych sklepów. Wspólna reklama może być bardziej efektywna i przynieść oszczędności.


10. Współpraca ze znanymi osobami


Jednym z efektywnych sposobów na zwiększenie widoczności swojego sklepu internetowego w lokalnej społeczności jest poproszenie znanych w tym kręgu osób o pomoc w promowaniu Twoich produktów lub usług w mediach społecznościowych. Lokalni celebryci, blogerzy, czy politycy mogą mieć duże grono wiernych obserwatorów, którzy ufają ich opiniom. Poproś ich o recenzje lub współpracę w promocji Twojego sklepu.


Wnioski


Wszystkie te strategie mają na celu budowanie relacji z lokalnymi klientami i zwiększenie widoczności Twojego sklepu internetowego w okolicy. Jednocześnie staraj się angażować w swoją społeczność i tworzyć pozytywny wizerunek marki.

Docieranie do lokalnych klientów wymaga staranności, ale jest to kluczowy krok w budowaniu biznesu w skali regionalnej. Pamiętaj, że cierpliwość i systematyczna praca przyniosą najlepsze rezultaty.


Płatności online dla sklepów internetowych

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay, a rozwiniesz swój biznes

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak wykorzystać analizy płatności do zwiększenia przychodów sklepu internetowego?

Dowiedz się, jak wykorzystać analizę danych płatności do zrozumienia zachowań klientów, optymalizacji oferty sklepu osiągnięcia lepszym wyników finansowych.

28.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jaka będzie przyszłość e-commerce według raportu "Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz"?

Dowiedz się, jak integracja świata online i offline, personalizacja doświadczeń zakupowych oraz smartfony zmieniają sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów.

27.05.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Zrównoważony rozwój i e-commerce: strategie zmniejszania śladu węglowego dużych platform zakupowych

Poznaj ekologiczne praktyki w e-commerce, takie jak biodegradowalne opakowania, lokalne dostawy, czy zaawansowane zarządzanie zasobami i wprowadź je u siebie.

23.05.2024 Czytaj więcej