Marketing partnerski, zwany też afiliacyjnym, to jedna z popularniejszych metod pozyskiwania klientów w internecie. Polega na współpracy sprzedawcy z tzw. afiliantem, zwanym również wydawcą. Zadaniem afilianta jest polecanie Twoich usług lub produktów. Podpowiadamy jakich błędów musisz unikać, jeśli chcesz by programy partnerskie stanowiły opłacalne sposoby na promocję Twojego sklepu.
Zły dobór sieci afiliacyjnej
Platforma marketingu efektywnościowego jest układem krwionośnym programu partnerskiego. Wydawcom sieć afiliacyjna dostarcza rozwiązania technologiczne oraz know-how, zaś reklamodawcom narzędzia do raportowania i rozliczania prowizji. Starannie dobierz partnera z wiarygodną historią, który regularnie powiększa portfolio wydawców, śledzi trendy, wspiera i chroni przed nieuczciwymi praktykami.
Słaba promocja programu partnerskiego
Nawet najlepszy program partnerski potrzebuje promocji. Profesjonalna sieć posiada bazę zarejestrowanych wydawców, dzięki czemu informacja o przystąpieniu reklamodawcy do programu szybko dotrze do zainteresowanych. Pamiętaj, aby informacje o programie umieścić na swojej stronie, a sam program promować na własnych kanałach social media. Zrób przegląd rynku i skontaktuj się sam z wydawcami, z którymi chciałbyś współpracować.
Niedostateczna znajomość wydawców
Wydawca, wypowiadając się o Twoich produktach, jest w pewnym sensie ambasadorem marki. Dlatego nie musisz automatycznie akceptować wszystkich wniosków od chętnych do uczestnictwa w programie. Zainwestuj czas, aby poznać jego profil, zasięgi, styl pracy. W każdym biznesie fundamentem długotrwałej współpracy są relacje.
Brak jasnego modelu rozliczeniowego
Możesz rozliczać się z wydawcą płacąc za zadanie, np. publikację tekstu, recenzji, postu. W praktyce nie wiesz jednak jaki jest rezultat działania. Istotą programów partnerskich jest czytelny model rozliczania za efekt. Możesz rozliczać się: efektem kliknięcie w link (CPC, cost per click), liczbą wyświetleń Twojej reklamy (CPM, koszt za 1000 wyświetleń), albo za faktyczną liczbę sprzedanych produktów CPS (cost per sale). Model CPS jest dominującym modelem rozliczenia w sieciach partnerskich. Zwykle jest to ustalona prowizja od produktu polecanego przez wydawcę.
Brak polityki motywacyjnej
Rosnąca liczba programów partnerskich wymusza rynkową konkurencję. W praktyce oznacza to jednak też zacieśnianie relacji z wydawcami nie tylko poprzez regularną komunikację, ale indywidualne warunki współpracy lub uczestnictwo w programie premium. Wizja wyższych prowizji z pewnością zmotywuje wydawcę do aktywnej promocji Twoich produktów. W tym celu możesz oferować wydawcom dodatkowe kody rabatowe dla klientów, aby zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą.
Niedotrzymywanie terminów rozliczeń
Nie zwlekaj z weryfikacją zamówień i rozliczaniem prowizji się z wydawcami. Twoja rzetelność świadczy o zaangażowaniu w program, a zatem jest formą szacunku dla wydawcy.
Brak zainteresowania statystykami
Fundamentem sukcesu w e-commerce jest znajomość grupy docelowej, gustów i zachowania klientów. Dane transakcyjne od wydawców dają Ci pełniejszy obraz rynku i skalę ich zaangażowania. Jeśli zależy Ci na sukcesie programu i trafnym doborze wydawców w przyszłości bez analizy danych nie zrozumiesz logiki tego rynku.
Podsumowanie
Dobrze zarządzany program partnerski może przynieść Twojemu biznesowi większe zyski ze sprzedaży. Pod warunkiem, że się w niego zaangażujesz i na bieżąco będziesz go promował, optymalizował model rozliczeniowy z wydawcami oraz przede wszystkim monitorował wyniki, jakie z niego osiągasz. Jeśli zastanawiasz się, jak zaplanować własny program partnerski, albo na co zwrócić uwagę przystępując do sieci afiliacyjnej, zapoznaj się z naszym poradnikiem na ten temat.