Zmieniające się algorytmu Google sprawiają, że czasami trudno za nimi nadążyć. Podpowiadamy, o czym pamiętać w kontekście pozycjonowania sklepów internetowych.
Wyszukiwarka Google podczas pozycjonowania stron bierze pod uwagę wiele różnych czynników. Pisaliśmy o tym szczegółowo w poradniku: Jak działa wyszukiwarka Google? Musisz zwrócić uwagę na to, co publikujesz, aby strona sklepu internetowego była dobrze odbierana zarówno przez klienta, jak i Google. Dzięki temu poprawi się pozycjonowanie strony, prościej mówiąc, znajdziesz się na jednej z pierwszych stron wyników wyszukiwania. Wyjaśnimy więc, czego nie lubią algorytmy Google i co zrobić, aby się z nimi zaprzyjaźnić.
Stwórz oryginalne opisy produktów
Duplikowanie treści, to najkrótsza droga do osłabienia pozycji strony. Warto stawiać na unikatowe opisy. Oczywiście, o wiele łatwiej jest skopiować opis od producenta, ale o wiele lepsze wyniki osiągniesz, tworząc autorskie opisy produktów, choćby miały powstać na podstawie tych producenckich.
Pamiętaj o słowach kluczowych
Słowa kluczowe mają wielką moc, o ile będą używane z rozsądkiem. Nie jest tak, że im więcej razy pojawi się słowo kluczowe, tym Twoja strona będzie lepiej pozycjonowana. Zawsze zwracaj uwagę, aby nie przeładować opisów słowami kluczowymi. Specjaliści wskazują, że optymalna liczba fraz kluczowych, to jedna na około 500 znaków tekstu.
Postaw na dłuższe treści
Nie ma żadnych wytycznych odnośnie tego, jak długie powinny być treści na stronie sklepu internetowego, np. opisy produktów. Wiadomo jednak, że nie mogą być ani za krótkie, ani za długie. Niektóre źródła podają, że Google pozycjonuje wyżej materiały tekstowe, które mają więcej niż 2 tysiące znaków ze spacjami. Krótkie treści mają znaczenie, tylko wtedy kiedy są naprawdę wartościowe.
Skróć czas ładowania się strony
Google nie patrzy przychylnym okiem na strony, które zbyt długo się ładują. Specjaliści uważają, że 5 sekund to maksimum, którego nie warto przekraczać. Najbardziej optymalny czas to 2,4 sekundy. Jeśli chcesz sprawdzić, jak szybko ładuje się Twoja strona, wystarczy, że wpiszesz do wyszukiwarki „page speed test”. Programy do testowania są darmowe i każdy może z nich skorzystać.
Na stronie harbingers.io można zapoznać się z ciekawym badaniem. Amazon przeprowadził symulację, z której wynikło, że mogą stracić rocznie nawet 1,6 mld USD, jeśli prędkość ładowania strony spadnie im o 1 sekundę. Natomiast AliExpress po zredukowaniu czasu ładowania strony o 36% zanotowało wzrost zamówień o 10,5% i wzrost konwersji wśród nowych klientów o 27%. Teraz już rozumiesz, że czas wczytywania strony wpływa nie tylko na pozycjonowanie w Google, ale też na lojalność klientów, a przede wszystkim wyniki sprzedażowe.
Zintegruj stronę z social mediami
Powiązania treści w różnych kanałach, sprzyja pozycjonowaniu strony w Google. Co ciekawe, zdarza się, że posty na Facebooku są lepiej pozycjonowane niż właściwa treść, do której te posty odnoszą. Dlatego doceń moc social mediów i aktywnie się udzielaj.
Zadbaj o responsywność strony
Wujek Google docenia responsywne strony, czyli takie, których układ automatycznie dostosowuje się do wielkości ekranu urządzenia. Wtedy wyświetlane na ekranie treści skalują się tak, aby były one wygodne w odbiorze dla użytkownika, niezależnie od posiadanego urządzenia. Sklep internetowy można w łatwy sposób przetestować, na swoim mobilnym urządzeniu i sprawdzić, jak wygląda w oczach klientów.
Pisz czytelnie
Okazuje się, że prosty i zrozumiały język jest lepiej odbierany nie tylko przez użytkowników, ale też przez Google. Do oceny poziomu skomplikowania treści wykorzystuje się indeks czytelności treści FOG.
Na koniec jeszcze pokażemy Ci ciekawostkę, o jednym z algorytmów Google, który nazywa się Koliber.
Koliber – jakimi treściami warto go karmić?
Coraz częściej korzystamy z głosowego wyszukiwania informacji. Mówimy do smartfona na przykład „gdzie jest promocja na kurtki?”. Zadaniem algorytmu Koliber jest znalezienie odpowiedzi – ale nie na podstawie słów kluczowych. Znajdzie on odpowiedź, na to pytanie uwzględniając zapisane preferencje i lokalizację. W wyniku prawdopodobnie wskaże sklep, w którym można znaleźć kurtki w promocyjnych cenach w okolicy użytkownika. Dlatego treści, które są zamieszczane w sklepie internetowym, powinny odpowiadać na potrzeby użytkowników.