Content marketing w e-commerce. Na czym polega strategia treści?

#sklepy internetowe #marketing #content marketing

10.10.2022
Udostępnij:

Strategia treści polega na planowaniu, tworzeniu oraz publikacji tekstów. Jednak to nie wszystko. Muszą one być spójne, dopasowane do odbiorcy, a przede wszystkim powinny realizować Twoje cele biznesowe. Jak tego dokonać?

Autorzy Rebecca Liab i Jaimy Szymanski w książce „Content. Elementarna cząstka marketingu” odwołują się do badań, z których wynika, że 75% organizacji prowadzi działania z zakresu content marketingu, ale bez przygotowanej strategii. Dalej wyjaśniają, czym owa strategia jest.

Strategia treści to planowanie, opracowywanie i zarządzanie treściami informacyjnymi. Obejmuje takie zagadnienia, jak: tworzenie treści, powtarzalność, zarządzanie, dostarczanie i zdolność do osiągania biznesowych celów w drodze maksymalizacji oddziaływania treści. Pobocznym terminem jest strategia marketingu treści, która odpowiada za tworzenie i rozpowszechnianie treści w celach marketingowych.


Co, gdzie, kiedy, komu, jak często?

To najważniejsze pytania, na które musisz odpowiedzieć, przygotowując się do realizacji strategii treści. Uszeregujmy zadania w kolejności, według której powinieneś je wykonać.

  • Przygotuj persony
  • Musisz dopasować treść do swojej grupy docelowej, więc jeśli nie masz jeszcze wyodrębnionych person – koniecznie nadrób zaległości. Więcej o tym, jak opracować personę znajdziesz w naszym poradniku.

  • Określ cele
  • Zastanów się, jakie cele chcesz osiągnąć i jak długo ma trwać ich realizacja. Może to być na przykład: przekazanie klientom wiedzy o wartościach firmy w okresie dwóch miesięcy, zapisanie się do newslettera 100 osób w jeden miesiąc, itp.

  • Przeprowadź audyt
  • Być może masz już bazę treści, którą warto przeanalizować. Część można zarchiwizować, ale może okazać się, że są teksty, które warto zmodyfikować i wykorzystać ponownie.

  • Wyznacz ramy
  • Musisz wybrać zakres i formę treści, jaka może zainteresować Twoich odbiorców. Mając spis luźnych tematów, przygotuj szczegółowy plan publikacji dla każdej z tych form (wideo, zdjęcia, treści).

  • Przygotuj kalendarz publikacji
  • Musisz zastanowić się, ile czasu chcesz poświęcić na realizację strategii contentowej, a następnie określić w jakie dni, a nawet, w jakich godzinach będziesz publikować treści.

  • Zastanów się, jaki charakter będzie miała komunikacja
  • Dobrze przemyśl, czy twoja grupa odbiorców będzie preferowała ton np. żartobliwy, poważny, czy bezpośredni.

  • Przygotuj listę słów kluczowych
  • Być może pozycjonowanie nie jest Twoim nadrzędnym celem, ale skoro już przygotowujesz treści, warto wykorzystać ten potencjał, w celu podniesienia pozycji strony w rankingu wyszukiwarki. Dlatego przygotuj listę słów kluczowych, które warto w tekstach uwzględniać.

  • Wybierz kanały dystrybucji treści
  • Wybierz kilka kanałów, w których będą publikowane treści, np. Facebook, TikTok, blog, itp. – oczywiście wybierz je zgodnie z charakterem contentu i rodzajem grupy docelowej.

    Później pozostaje przygotować szczegółowy plan contentowy dla każdego kanału, z konkretnym planem treści i czasem publikacji. Jeśli masz kilku pracowników, którzy będą za to odpowiedzialni, już na tym etapie postaraj się nadać im role i wskazać zakres obowiązków.

    Mierz efekty i przygotuj "Plan B”

    Przygotowanie strategii i wdrożenie to jedno. Przypomnij sobie, że to wszystko dzieje się po coś. W pierwszym etapie zostały wyłonione cele biznesowe, które chcesz uzyskać. Dlatego musisz kontrolować efekty swoich działań. Jeśli nic się nie dzieje, cele nie są realizowane, to oznacza, że trzeba zmodyfikować plan działania. Nie ma sensu czekać dłużej niż wyznaczony wcześniej czas.

    Trzymaj się strategii

    Warto, abyś dobrze przemyślał swoją strategię. Jeśli będzie zbyt ambitna, możesz szybko się zniechęcić. To zostanie negatywnie odebrane przez osoby, które przyzwyczaiły się do częstych komunikatów. Jeśli natomiast będzie opracowana w pośpiechu, możesz nie osiągnąć swoich celów biznesowych. Warto zacząć od jednego kanału, dobrze go poznać, nauczyć się, a dopiero później przejść do kolejnego.

    Zbuduj strategię na miarę swoich potrzeb i umiejętności. Mierz zamiary według sił i pamiętaj: liczy się jakość, a nie ilość.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej