Dropshipping to model logistyczny, który radykalnie obniża próg wejścia dla początkujących przedsiębiorców e-commerce. Niesie za sobą jednak ryzyko braku kontroli nad jakością obsługi klienta. Poznaj wszystkie zalety i wady dropshippingu w praktyce.
W najpopularniejszym modelu działania sklepu internetowego, właściciel sprzedaje produkty, które posiada w magazynie lub ewentualnie jest w stanie błyskawicznie je sprowadzić. Wcześniejsze zatowarowanie to inwestycja i zamrożenie kapitału w produkcie, dopóki nie trafi do rąk klienta. Dodatkowo przechowywanie towaru wymaga posiadania własnego lub wynajmowanego magazynu. Im bardziej różnorodny czy wielkogabarytowy produkt, tym większy koszt jego przechowania.
Co to jest dropshipping?
A gdyby tak wysłać towar do klienta bezpośrednio od producenta lub z hurtowni? W ten sposób sprzedawca nie musi inwestować w zatowarowanie czy magazynowanie. Dodatkowo oszczędza czas i nie musi zatrudniać pracowników do kompletowania i wysyłki zamówień.
W oparciu o takie założenie działa dropshipping. Pojęcie powstało z połączenia słów drop (upuszczać) oraz shipment (wysyłka, dostawa). W tym modelu sklep internetowy jest jedynie pośrednikiem między klientem a dostawcą towaru.
Dostawcą może być producent lub hurtownia, która świadczy usługi pakowania i wysyłki towarów. Dziś na rynku działa coraz więcej hurtowni i doradców specjalizujących się w obsłudze sklepów w modelu dropshippingu. Z tego rozwiązania korzystają najczęściej sprzedawcy książek, odzieży, elektroniki i produktów wielkogabarytowych.
Jak dropshipping działa w praktyce?
Jeśli jako przedsiębiorca planujesz rozpocząć przygodę z dropshippingiem pierwszym krokiem, jaki powinieneś wykonać powinno być znalezienie wiarygodnego partnera świadczącego taką usługę. Dokładnie poznaj i ustal warunki współpracy, zasady reklamacji i obsługi klienta, dostępne opcje wysyłki towarów itd.
Kolejnym krokiem jest integracja platformy e-commerce Twojego sklepu z systemem zamówień dostawcy. Jeśli korzystasz z popularnych platform sklepowych – jak Shoper czy Shoplo – przejście przez ten proces nie powinien sprawić problemów. Integracja systemów jest potrzebna do aktualizacji informacji o dostępności towarów w hurtowni i wysyłaniu jej powiadomień o złożonych zamówieniach.
Hurtownie oferują w ramach usługi również gotowe opisy produktów wraz ze zdjęciami, które można automatycznie pobierać i prezentować na stronie sklepu. Dzięki takiemu ułatwieniu możesz dowolnie skonfigurować własną ofertę przeglądając zasoby hurtowni, z którymi planujesz współpracować.
Oprócz kwestii technologicznych do rozwiązania pozostaje uregulowanie kwestii danych Twoich klientów zgodnie z RODO. Jako sprzedawca przetwarzasz dane klientów w swoim sklepie, ale do danych dostęp ma również dostawca. Dlatego musisz wcześniej ustalić, kto będzie administratorem danych osobowych klientów.
Sprzedawaj doświadczenie, nie towar
Dziś przewagę konkurencyjną w e-commerce nie tworzy wyłącznie cena. Owszem, jest ważna, ale to tylko część doświadczenia zakupowego klienta.
Na wizerunek sklepu i jego wiarygodność składa się szereg czynników, takich jak dostępne formy płatności, czas dostawy, warunki zwrotu i reklamacji, wreszcie obsługa klienta (zarówno przed, jak i posprzedażowa). Każdy z tych elementów ma wpływ na końcową ocenę, jaką wystawi klient, gdy otrzyma towar. Ocena klientów buduje zaufanie do Twojej marki.
Stawiający pierwsze kroki e-sprzedawca zwykle nie jest w stanie wynegocjować takiej ceny za towary, jak konkurent z ugruntowaną pozycją lub dużym wolumenem sprzedaży. Oznacza to konieczność skupienia się na budowaniu swojego wizerunku i trosce o jakość obsługi klienta.
W modelu dropshippingu jakość obsługi klienta dość mocno zależna jest od fachowości dostawcy, który ma kontakt z klientem: kompletuje zamówienie, pakuje, nadaje przesyłkę, zajmuje się zwrotami i reklamacjami. W klasycznym modelu e-commerce w momencie, gdy klient nie jest zadowolony z jakości produktu czy czasu dostawy, jako sprzedawca możesz błyskawicznie reagować i złożyć wyjaśnienia. W przypadku dropshippingu na tym newralgicznym odcinku jesteś zależny od dostawcy.
Istotną zaletą dropshippingu jest fakt, że możesz szybko wejść na rynek e-commerce bez dużego wkładu czy ryzyka finansowego. Niski próg wejścia w praktyce oznacza jednak zaciętą konkurencję. Na koniec 2020 r. w Polsce działało około 45 tys. sklepów online. To wzrost aż o 21,5 proc. w stosunku do 2019 r.! Dlatego dropshipping to zwykle najlepsze rozwiązanie dla graczy z ugruntowaną pozycją lub sprzedawców, którzy posiadają zdywersyfikowane źródła przychodów.
Zalety dropshippingu
- Niski próg wejścia
- Minimalne ryzyko biznesowe związane z uruchomieniem sklepu
- Brak opłat za magazynowanie i ubezpieczenie towaru
- Niższe koszty własne obsługi sklepu
- Dostęp do różnorodnej oferty produktów
- Oszczędność czasu i możliwość skupienia się na promocji
Wady dropshippingu
- Duża konkurencja
- Niskie marże zysku
- Brak kontroli jakości i legalności produktu
- Zależność od dostawcy
- Trudność w budowaniu własnej marki
💡 Jeżeli szukasz profesjonalnych usług dla e-commerce – kliknij w link, a przejdziesz do specjalnego marketplacu z ofertami naszych partnerów, np. audyt SEO, usługi prawne, usługi reklamowe, itp.