Gdy tylko zamknęła drzwi do domu, rozpuściła włosy, jeszcze przed chwilą skrzętnie upięte w elegancji kok. Zdjęła ubranie, zmyła makijaż. Spojrzała w lustro. Ta szara twarz widziała dzisiaj niejedno. Napuściła do wanny przyjemnie ciepłą wodę i dodała płynu do kąpieli. W powietrzu uniósł się intensywny zapach jagód. Do kryształowej lampki nalała musującego wina. Zanurzyła się i zamknęła oczy. Zimne szkło idealnie współgrało z gorącą wodą. Wsłuchiwała się w szum pękających bąbelków, sama już nie wiedziała, czy to piana, czy szampan. Jej skóra rozluźniła się pod wpływem delikatnego masażu, a zapach leśnych owoców wprowadził ją w błogi stan. Wyobrażała sobie, że leży na leśnej polanie i jest wolna od zmartwień. Było jej już wszystko jedno. To był ciężki dzień. Ale w tym momencie nikt się już nie liczył. Tylko ona.
Halo, halo – pobudka! To jest tylko reklama płynu do kąpieli! Jeśli udało Ci się wkręcić w ten klimat, to oznacza, że storytelling zadziałał. Na tym to właśnie polega, sprzedawanie produktów za pomocą historii. Ciekawe, prawda?
Czym jest storytelling?
To inaczej sztuka opowiadania historii z ulokowanym produktem. Powinna zostać tak zaprojektowana, że czytelnik skupia się na opowieści, a nie na produkcie. Nie zawsze bowiem jest tak, że produkt jest najważniejszy. Skoro największe marki świata stosują tę metodę, to coś w tym jest. Jakie? Na przykład Allegro. Zobacz, tylko ten klip:
Robi wrażenie, prawda? Okazuje się, że storytelling, to nie tylko opowieść słowami. Może przybierać różne formy, w zależności od profilu działalności i kanałów dystrybucji treści.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy ze świecami zapachowymi, to opowieści, w których możesz ulokować produkty, jest mnóstwo. Możesz je przedstawić w formie video i zaprezentować na kanale YouTube lub na Facebooku, możesz ten film wstawić na główną stronę sklepu online. Jeśli skupiasz się na wpisach blogowych, to przygotuj różnego rodzaju opowieści, np. o tym jak poszczególne zapachy wpływają na nastrój.
Po co jest storytelling?
Obecnie można dostrzec, że odbiorcy czują przesyt wszechogarniającymi reklamami. Dlatego powstała potrzeba reklamowania produktów i usług w inny sposób. Tak pojawił się storytelling, który jest współcześnie uznawany za jedną z bardziej skutecznych metod marketingowych, które – co najważniejsze – są pozytywnie odbierane przez konsumentów.
To budowanie tożsamości marki na wyższym poziomie. Nie jest to proste, ale z pewnością przynosi pożądany efekt – zdobycie zaufania klienta, przywiązanie do marki, utożsamianie się z ideami firmy. Klient ma poczucie, że kupując produkt, czy usługę jest częścią jakiegoś ważnego projektu.
Oddziaływanie poprzez emocje jest najlepszym sposobem dotarcia do nowych klientów i sprawienia, aby dzielili się swoimi wrażeniami z innymi, np. poprzez udostępnienia na Facebooku.
Jaki przygotować dobry storytelling?
Przede wszystkim musi być autentyczny i wzbudzać emocje. Historia powinna zostać tak zaprojektowana, aby docelowa grupa mogła się z nią identyfikować (więcej o tworzeniu grup docelowych, przeczytasz w artykule: Jak określić grupę internetową sklepu internetowego?).
Dobrym pomysłem jest stworzenie bohatera, który występuje w następujących po sobie historiach. Świetnym przykładem jest Mały Głód z reklamy Danio.
Może Ci się wydawać, że opowiadanie historii nie jest trudne, ale to nieprawda. Warto znaleźć wsparcie u doświadczonych copywriterów, którzy potrafią wymyślić wciągające historie, które przemycą informację o Twoich produktach i usługach. Gdy zauważysz większy ruch na stronie, poruszenie w mediach społecznościowych, lub wzrost sprzedaży danego produktu, możesz z odwagą zamówić kolejne „historie”.
Storytelling wzbudza zainteresowanie, a w konsekwencji wywiera wpływ na decyzje zakupowe. To również świetny sposób na wzmocnienie wizerunku marki. A to wszystko dzięki nienachalnej formie reklamy, czyli opowieści. Prowadząc sklep internetowy, warto zainteresować się tą formą strategii marketingowej, bo na efekty nie trzeba długo czekać.