Podstawą nawigacji w sklepie internetowym jest menu główne. Zazwyczaj przyjmuje formę poziomej belki, która znajduje się na górze strony. Jednak, gdy klient zabłądzi w gąszczu Twojej oferty, warto dać mu szansę na szybki powrót do interesującej go kategorii. W takiej sytuacji przydatne okazują się okruszki.
O nawigacji okruszkowej wspominaliśmy już w artykule: Jak stworzyć dobry podział kategorii w sklepie internetowym? Dzisiaj chcemy rozwinąć ten temat, bo choć z pozoru błahy, w praktyce okazuje się niezwykle istotny.
Czym są okruszki?
Nawigacja okruszkowa, nazywana fachowo „breadcrumbs” to ścieżka tekstowa, której celem jest wskazać, w którym miejscu znajduje się użytkownik. Każde słowo w ścieżce jest oddzielone znakiem (najczęściej „>”). Jest również aktywne, co oznacza, że po kliknięciu klient przeniesie się do danej podkategorii, kategorii lub strony głównej. Takie rozwiązanie pozwala użytkownikowi sprawnie poruszać się w obrębie witryny, która ma wiele zakładek.
Wyróżnia się kilka rodzajów nawigacji okruszkowej:
Jakie są korzyści ze stosowania okruszków?
Klient może łatwo poruszać się w obrębie sklepu online, który posiada wiele podstron. Nawigacja pozwala mu odnaleźć wśród wielu zakładek właściwą kategorię produktów. Możliwość płynnego poruszania się po różnych podkategoriach sprawia, że klient czuje się pewnie i zmniejsza się ryzyko zaniechania dalszych zakupów. Prawdopodobieństwo, że dojdzie do transakcji jest zdecydowanie większe.
Breadcrumbs zachęcają również do odwiedzenia większej ilości podstron. Dzięki temu zmniejsza się współczynnik odrzuceń. Dlaczego? Wyobraź sobie, że klient trafił na Twoją stronę za pośrednictwem reklamy na Facebooku. Okazało się, że nie znalazł poszukiwanego produktu, ale zauważył, że są podobne kategorie, które go interesują.
Stosowanie okruszków pozytywnie wpływa także na SEO. Słowa kluczowe zawarte w etykietach, pozwalają wyszukiwarkom lepiej pozycjonować stronę. Więcej na temat pozycjonowania dowiesz się z artykułu: Pozycjonowanie jako jeden z elementów strategii marketingowej sklepu internetowego.
Jakie są najważniejsze korzyści dla Ciebie?
Dla Twojego klienta, korzyści związane z możliwością przemieszczania się w sklepie za pomocą jednego kliknięcia, wzmagają poczucie satysfakcji. W przyszłości zadowolony klient będzie chętniej dokonywał kolejnych zakupów.
Zasady stosowania nawigacji okruszkowej
Okruszki sprawdzają się w bardziej rozbudowanych stronach, na przykład sklepach internetowych z bogatym asortymentem. Jeśli Twoja strona ma tylko kilka zakładek, stosowanie okruszków może okazać się zbędne.
Jeśli dysponujesz rozbudowaną stroną i się zdecydujesz na okruszki, pamiętaj, o kilku zasadach:
Inspiruj się
Będąc na początku swojej drogi z projektowaniem sklepu internetowego, warto poszukiwać sprawdzonych rozwiązań. W kwestii nawigacji okruszkowej inspiracji można poszukać na przykład na Allegro.
Klientka, która poszukuje pomadki do makijażu ust, przechodzi z poziomu strony głównej do kolejnych kategorii: Allegro > Uroda > Makijaż > Usta > Pomadki. Po wybraniu pomadki, okruszki mogą przypomnieć jej, że są jeszcze inne kosmetyki w kategorii Usta. Cofa się więc w nawigacji okruszkowej do podkategorii „Usta” i wybiera podkategorię „Konturówki” lub „Błyszczyki”. Gdyby nie nawigacja okruszkowa, prawdopodobnie nie uświadomiłaby sobie potrzeby posiadania dodatkowego kosmetyku.
Warto?
Zdecydowanie. Odpowiednia nawigacja strony może przynieść korzyści nie tylko klientom, ale również Tobie. Umiejętne ich wykorzystanie może przyczynić się do zwiększenia efektów sprzedażowych oraz lepszej widoczności sklepu w wyszukiwarkach. Jeśli więc masz sklep internetowy, albo planujesz go założyć w najbliższej przyszłości, temat okruszków powinien być Ci bliski. Bez dużego nakładu finansowego, możesz osiągnąć konkretne korzyści.