Czym się charakteryzuje skuteczne CTA?

#sklepy internetowe #CTA

06.03.2023
Udostępnij:

CTA (Call to Action), czyli wezwanie do działania, jest obecne na większości stron www – szczególnie w sklepach internetowych. Najczęściej ma ono formę przycisku z komunikatem, który ma zachęcić klienta do podjęcia konkrentej akcji. Jeżeli zastanawiasz się, co zrobić, żeby CTA w Twoim serwisie były skuteczne i zachęcały do zakupów – przeczytaj poniższy poradnik.

Jak myślisz, czy jest różnica między CTA z komendą Kup a sugestią Kupuję? Jest, i to kolosalna. Różne badania wskazują, że to drugie CTA może zwiększyć klikalność nawet o 90%. Jeśli przedstawisz je jeszcze w odpowiedniej formie graficznej, możesz liczyć na kolejny wzrost konwersji – na poziomie nawet 40%.

CTA – wezwanie do działania

Wyobraź sobie, że Twój klient zastanawia się nad zakupem biletów na koncert. Przegląda kalendarz wydarzeń, w końcu znajduje coś odpowiedniego dla siebie. Masz ułamek sekundy, aby go przekonać do kliknięcia w link prowadzący do finalizacji transakcji. Jak to zrobić? Wystarczy, że zastosujesz odpowiednie CTA.

W tym przypadku będzie to – Chcę wziąć udział w imprezie.

Gorszym rozwiązaniem byłoby CTA brzmiące – Kup bilet.

Dlaczego? Pierwsze CTA powoduje, że klient wyobraża sobie, jak będzie wyglądał jego udział w tym wydarzeniu. W drugim przypadku myśli, o tym, że za chwilę wyda niemałe pieniądze.

CTA (Call to Action) ma za zadanie wezwać do działania i zachęcić Twojego klienta do interakcji. Może przybierać różne formy — tekstu lub ikony, które jednoznacznie, wskazują klientowi, co ma w danej chwili zrobić. Po jego kliknięciu użytkownik przenosi się w miejsce docelowe, czyli np. do karty produktu w e-sklepie. W tym momencie Twój klient podejmuje już decyzję o zakupie.

Od tego czy CTA jest skuteczne będą w przyszłości zależały Twoje wyniki finansowe. Czy jest to możliwe do zrobienia jednym prostym słowem lub frazą? Zdecydowanie – i wcale nie jest to takie trudne, kiedy zna się...


Zasady tworzenia skutecznego CTA

CTA pełni kluczową rolę w sklepie internetowym. Jak już wyjaśniliśmy, od niego zależy, jaka będzie decyzja klienta. Aby go przekonać, można zastosować trzy triki.


1. Określ cel i wybierz formę

Twój klient musi wiedzieć, co się stanie, gdy kliknie CTA. Do tego potrzebny jest konkretny, zrozumiały i prosty komunikat. Najlepiej wybierz taki, który składa się od 2 do 4 słów. Jednocześnie zwróć uwagę na grafikę. Dołóż starań, aby CTA się wyróżniało i było odpowiednio wyeksponowane. Umieść je w widocznym miejscu. Jednocześnie unikaj niepotrzebnych elementów graficznych wokół niego.


2. Bazuj emocjach

Wiesz, że emocje sprzedają, a w sklepie online ma to szczególne znaczenie. Właśnie tu klienci, podejmują decyzje pod wpływem impulsu – oczywiście tym sygnałem może być Twoje CTA. Odwołaj się więc do odczuć: wzbudź ciekawość lub pragnienie.

Dobrym przykładem jest CTA: Zostań zwycięzcą! Stosuj również język korzyści. Kupuję ostatni produkt lub Chcę schudnąć 10 kilogramów – takie CTA, dają konkretną korzyść. Klient wie, że już teraz musi się zdecydować, bo jest to ostatni produkt. Wie, że jeśli kliknie, to rozpocznie się nowy etap w jego życiu.


3. Powołuj się na badania, pokazuj liczby, stosuj czasowniki

Pewnie zauważyłeś dynamiczne liczniki na stronach internetowych wielu firm. Liczby są świetnym argumentem i mało kto sprawdza, czy te zaprezentowane na stronie mają pokrycie w rzeczywistości. Przykładem takiego CTA jest – Dołącz do 1400 zadowolonych klientów. Ponadto używaj zwrotów w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Tak jak wspominaliśmy we wstępie, unikaj CTA typu Kup, Przeczytaj. Zamiast tego zaprojektuj CTA z komunikatem – Kupuję, Czytam. Ma to jeszcze jedno znaczenie, nikt przecież nie lubi, jak się mu rozkazuje. A tak – klient sam podejmuje decyzję.


Sprawdź, czy działa

Zaprojektowanie dobrego CTA czasem wymaga przeprowadzenia testów. Świetnym sposobem jest test A/B, który pozwoli Ci sprawdzić, które CTA przynosi lepsze efekty sprzedażowe (więcej o testach A/B dowiesz się z tego artykułu).

Jednocześnie musisz pamiętać, że nawet najlepsze CTA nie przyniesie pożądanego skutku, jeśli nie będzie miało pokrycia w rzeczywistości. Dlatego nie obiecuj, że coś jest za darmo, jeśli nie jest. Nie komunikuj o możliwości zakupu, jeśli w kolejnej podstronie znajdują się tylko zdjęcia produktu. Nie informuj, że to ostatnia szansa na zakup, jeśli w karcie produktu ujawniasz, że dostępna jest większa ilość towarów. Jeśli będziesz tak robił, klient poczuje się urażony i prawdopodobnie, nigdy więcej Ci nie zaufa.


Dobre CTA

Posłużmy się dwoma przykładami skutecznych CTA. Zostały one zaprojektowane do realizacji dwóch różnych celów.

Pierwszy przykład skutecznego CTA, pokazuje w jaki sposób poprzez emocje, zachęcić do kliknięcia. Klienta wystarczy odpowiednio do tego zmotywować. Jak? Poprzez wskazanie, jakie korzyści będzie miał po wykonaniu działania. Klient Banku Millennium otrzymuje konkretną obietnicę wygranej, możliwość uzyskania profitów oraz szansę na większe oszczędności.

Millennium Bank

źródło: bankmillennium.pl

Drugi z przykładów ukazuje CTA, które skutecznie wzywa do zakupu. Na stronie sklepu sklep.sfd.pl sprzedawane są między innymi suplementy diety. Pod każdym produktem widnieje konkretny komunikat – KUPUJĘ. Wszystko jest tu jasne — użytkownik widzi produkt, nazwę, rekomendacje, cenę i może go od razu kupić.

SFD

źródło: sklep.sfd.pl

Jak wygląda sytuacja, jeśli takiego CTA nie ma pod produktem? Na przykład na stronie morele.net znajdują się produkty, w których brakuje właśnie takiego wezwania do zakupu. W takiej sytuacji, klient może nie wiedzieć co ma zrobić.

Morele

źródło: morele.net

Z badań przeprowadzonych Small Business TRENDS wynika, że aż 70% małych firm nie posiada jeszcze na swoich stronach wezwania do działania. A szkoda, bo jak już doskonale wiesz, ten mały element potrafi sporo zdziałać. Jeśli więc chcesz zwiększyć ilość kliknięć w swoim sklepie internetowym, skup się na stworzeniu skutecznego CTA.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

05.08.2024 Czytaj więcej