Dlaczego warto mieć automaty paczkowe w ofercie dostawy?

#ecommerce #sprzedaż online #dostawa #paczkomaty

22.05.2023
Udostępnij:

Możliwość skorzystania z ulubionej metody dostawy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o wyborze danego sprzedawcy. 2021 był rokiem, w którym ponad połowa e-kupujących najchętniej odbierała swoje zakupy w automacie paczkowym.

Dane te zebrano podczas najnowszego badania "Polacy na e-zakupach 2021" realizowanego na potrzeby raportu z cyklu Polaków Portfel Własny przez Santander Consumer Bank.

Według ekspertów banku, najczęściej wybieraną formą odbioru przesyłek z e-sklepów są właśnie automaty paczkowe. "Takie doręczenie preferuje 57 proc. badanych" – podano.

Możliwość odbioru paczki z wolnostojącego urządzenia była popularniejsza od dobrze znanej dostawy kurierem, którą wybierało 39 proc. ankietowanych. Na trzecim miejscu znalazła się opcja odbioru przesyłki z punktu znajdującego się np. w sklepie lub na stacji paliw.

Zdaniem autorów raportu: "Polacy doceniają m.in. możliwość odbioru przesyłek o każdej porze oraz zdalnego otworzenia skrytki z użyciem smartfona. Rosnąca popularność automatów paczkowych nie jest nowym trendem, ale z uwagi na pandemię możemy mówić o jego rozwoju".

Pozycja Paczkomatów® na rynku

W naszym podsumowaniu rynku e-commerce w Polsce w 2021 pisaliśmy o tym, że na rynku automatów paczkowych robi się coraz ciaśniej. Liczba urządzeń marki InPost wzrosła o 56 proc. rdr i w połowie minionego roku wynosiła ponad 15,5 tys. Z aplikacji InPost Mobile korzysta 7 mln użytkowników. W pierwszym półroczu 2021 wolumen obsłużonych paczek wyniósł 199 mln, to 53 proc. wzrost rdr. W drugim kwartale 2021 r. każdy Paczkomat® w Polsce miał średnio 141 skrytek, wobec 124 rok wcześniej.

Jednocześnie rozwijane są konkurencyjne rozwiązania, które działają w oparciu o ten sam mechanizm. Własną sieć automatów paczkowych One Box uruchomiło Allegro – do końca 2022 r. ma ich być 4,5 tys. Własną sieć automatów ma uruchomić także Poczta Polska. Urządzenia pojawiły się również w sklepach należących do sieci Biedronka i Carrefour. Do końca 2022 r. ma stanąć 8 tys. automatów pod szyldem AliExpress.

Tak dynamiczny rozwój usługi wynika wprost z rosnącej popularności takiej formy dostawy. Sprzedawcy i dostawcy po prostu nie mogą lekceważyć preferencji kupujących.

Dlaczego klienci tak lubią odbiór z automatu paczkowego?

Przede wszystkim ze względu na wygodę. Wybierając dostawę do paczkomatu, zyskujemy możliwość odbioru przesyłki w dogodnym dla siebie miejscu i czasie. Na odebranie paczki mamy zazwyczaj 48 godzin, a sam odbiór (w przypadku paczkomatów InPostu) może się odbyć bezdotykowo – co w dobie pandemii mocno zyskało na znaczeniu.

Kolejną ważną zaletą jest to, że możemy poprosić kogoś innego o odbiór paczki. Wystarczy, że podamy nasz numer telefonu oraz otrzymany kod.

Paczkomaty są często zlokalizowane w pobliżu innych punktów usługowych, dzięki czemu możemy odebrać paczkę "przy okazji" np. zakupów spożywczych.

Jak paczkomaty wpływają na rynek e-commerce?

Prezes InPostu, Rafał Brzoska, zauważa, że paczkomaty pozyskują dla e-commerce nowych klientów – mieszkających na co dzień w mniejszych miejscowościach.

"60 proc. z 5 tys. paczkomatów stanie w małych miejscowościach, nawet wioskach, bo tam jest nowy użytkownik kanału e-commerce. Paczkomaty to idealne rozwiązanie dla wsi, w przeciwieństwie do kurierów. Dzięki automatom aktywizujemy miliony nowych użytkowników e-commerce. De facto prowadzimy tych konsumentów do e-sklepów, zwiększając potencjał całego rynku." – podsumowuje Brzoska (wypowiedź z grudnia 2021 r.)

Rzeczywiście trudno się z tym nie zgodzić. Do tej pory mieszkańcy mniejszych miejscowości byli "skazani" na dostawy Pocztą Polską lub za pośrednictwem firm kurierskich. Problem pojawiał w sytuacji, gdy dostawa była realizowana pod nieobecność odbiorcy, a paczka trafiała do punktu odbioru, który był otwarty np. tylko do 16:00, czyli w godzinach pracy.


Umożliwienie klientom odbioru przesyłki z paczkomatu to wyjście naprzeciw jego oczekiwaniom. To postawienie jego komfortu na pierwszym miejscu. Klienci to doceniają i często wybierają te sklepy, które oferują dostawę do paczkomatu, nawet jeśli sam produkt jest nieco droższy niż u konkurencji.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

29.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej