– Chciałam kupić sukienkę, ale zobaczyłam przepiękną torebkę, więc kupiłam dwie pary butów – to typowy stereotyp o zakupach kobiet. Ile jest w nim prawdy? Czy rzeczywiście kobiety wydają na zakupy więcej niż mężczyźni? Okazuje się, że jest zupełnie na odwrót.
Z raportu "E-commerce w Polsce 2022" można dowiedzieć się, jakie są aktualne zachowania zakupowe Polek i Polaków, preferowane metody "dostawy i zwrotów, ulubione metody płatności, ale również ile pieniędzy wydajemy na zakupy.
💡 Jeżeli interesuje Cię szersze spojrzenie na rynek e-commerce zapoznaj się z naszym artykułem podsumowującym raport nt. aktualnego stanu polskiego rynku handlu internetowego: Jaki był "Ecommerce w Polsce 2022"? Najważniejsze wnioski z raportu IAB Polska.
Ile e-konsumenci wydają pieniędzy w ciągu miesiąca na zakupy online?
Artykuły spożywcze i odzież to kategorie, na które wydajemy najwięcej pieniędzy robiąc zakupy online. Średniomiesięczne wydatki wynosiły w obu przypadkach przeciętnie 213 zł. Wydatki na odzież rozkładają się dość równomiernie w poszczególnych grupach demograficznych, przy czym więcej wydają osoby lepiej oceniające swoją sytuację materialną, co wydaje się być naturalne. W przypadku artykułów spożywczych więcej wydają osoby określające swoją sytuację materialną jako dobrą, oraz badani w wieku między 25-34 lata.
Kolejnymi pod względem wysokości wydatków kategoriami produktów są:
Najwięcej na obuwie wydali – zgodnie z deklaracjami – mieszkańcy średnich i dużych miast. Zaś na artykuły dziecięce i zabawki najmniej wydają badani po 50 roku życia, a najwięcej osoby dobrze oceniające sytuację swojego gospodarstwa domowego.
Wydatki na kosmetyki i perfumy rosną wraz z poprawą oceny sytuacji materialnej gospodarstwa domowego badanych. Na produkty farmaceutyczne kwota wydatków rośnie z wiekiem kupujących.
Mniej, ale nadal sporo, wydajemy na książki, płyty i filmy – około 94 zł/mies. oraz bilety do kina i teatru – 76 zł/mies. Zakup produktów z tych kategorii jest najwyższy wśród osób po 50 roku życia.
Analizując wydatki na produkty, które kupuje się zdecydowanie rzadziej, to okazuje się, że w trakcie 6 miesięcy najwięcej wydatków jest przeznaczanych na:
Kwota poniesionych wydatków na sprzęty RTV i AGD rośnie w tej kategorii wraz z wiekiem badanych. Średnie półroczne wydatki na produkty z kategorii urządzeń mobilnych są wyższe u osób dobrze oceniających swoją sytuację materialną. Kwota przeznaczona na urządzenia mobilne rośnie wraz z wielkością miejscowości zamieszkania badanych. Wydatki na meble i wystrój wnętrz są wyższe wśród mężczyzn.
Kto wydaje więcej – kobiety czy mężczyźni?
Poddając analizie poszczególne kategorie zakupowe można się dowiedzieć kto i na co wydaje najwięcej pieniędzy. Czy rzeczywiście to Panie tracą więcej pieniędzy na buty i perfumy? Okazuje się, że wcale nie. Przyjrzyjmy się męskim i damskim zakupom poszczególnych kategorii produktowych.
Kobiety wydają więcej pieniędzy na:
Mężczyźni wydają więcej pieniędzy na:
Duży wzrost wydatków w ciągu 5 lat
Analizując raport Gemiusa z 2017 roku, okazuje się, że wydatki na zakupy online znacznie wzrosły.
Wzrost w poszczególnych kategoriach wyniósł:
Analizując te dane, należy zwrócić uwagę, że główną przyczyną zwiększonych wydatków nie jest o wiele lepsza sytuacja materialna konsumentów, a raczej wyższy poziom cen, a także coraz bardziej widoczne przejście z zakupów stacjonarnych do zakupów internetowych – szczególnie w kategoriach RTV/AGD i urządzenia mobilne.
Przyszłe wydatki
Z raportu IAB Polska wynika, że ponad połowa (55%) badanych deklaruje, że ich wydatki na produkty w internecie nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie niemal 1/4 planuje ich zwiększenie, a co 9 badany ich zmniejszenie.
Zwiększać wydatki planują częściej osoby najmłodsze oraz dobrze oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego. To jednoznacznie wyjaśnia, że e-commerce cały czas się rozwija.