Dziesiąta, jubileuszowa edycja raportu jest wynikiem współpracy Gemius, Polskich Badań Internetu oraz IAB Polska, dzięki czemu zawiera wiele wartościowych danych nt. aktualnego stanu polskiego rynku handlu internetowego.
💡Jeżeli interesuje Cię szersze spojrzenie na rynek e-commerce – zachęcamy do lektury artykułu z naszej bazy wiedzy, który zawiera podsumowanie rynku e-commerce w Europie.
Dzięki raportowi poznajemy aktualne zachowania zakupowe Polaków, preferowane metody dostawy i zwrotów, ulubione metody płatności online, średnie wartości koszyków zakupowych, udział zakupów mobilnych w całym rynku oraz powody, dla których pewna grupa osób nadal nie robi zakupów przez internet.
Podstawowe dane rynkowe
Polska populacja wynosi aktualnie 37,6 mln osób, z czego ~30 mln jest internautami. Już 77% korzystających z internetu zrobiło kiedyś zakupy online. Warto zwrócić uwagę na to, że już ponad 30% internautów zdecydowało się na zakupy w zagranicznych sklepach internetowych.
Największy odsetek kupujących w sieci stanowią osoby w wieku 35-49 (33%). Co ciekawe – osoby powyżej 50 roku życia stanowią aż 30% kupujących online, a te w przedziale 25-34 jedynie 20%. Warto więc pożegnać stereotyp, że w sieci kupują głównie osoby młode.
Co najchętniej kupowaliśmy w sieci?
Jak możemy przeczytać w raporcie: Odzież, w tym dodatki i akcesoria z nią związane, ale także obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty, filmy, produkty farmaceutyczne, sprzęt RTV/AGD oraz odzież sportowa to najpopularniejsze kategorie kupowane online przez co najmniej połowę osób robiących zakupy online.
Badanie nie wykazało istotnych zmian w zachowaniach zakupowych wynikających z różnic płci, czy statusu ekonomicznego.
💡Szczegółowe omówienie tego zagadnienia znajduje się w jednym z poprzednich artykułów w naszej bazie wiedzy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zachęcamy do lektury: Co kupujemy online? TOP najpopularniejszych kategorii – analizujemy w nim wyniki trzech różnych badań.
Co nas motywuje do zakupów przez internet?
W porównaniu z poprzednim badaniem, które przeprowadzono w 2021 roku, niewiele się w tym aspekcie zmieniło. Nadal do zakupów przez internet motywuje nas całodobowa dostępność – tę odpowiedź wskazało ponad 75% ankietowanych. Na dalszych miejscach znalazły się argumenty związane z wygodą zakupów przez internet – chociażby to, że nie musimy jechać do sklepu oraz mamy nielimitowany czas na wybór produktu.
Aż 67% badanych przyznało, że do zakupów w sieci motywuje ich cena, która bardzo często jest korzystniejsza niż w sklepach stacjonarnych.
💡Pisaliśmy o tym jeszcze w 2016 r. w artykule: W e-handlu liczy się cena – co pokazuje, że niewiele się w tej kwestii zmieniło, pomimo upływu lat.
W jaki sposób najchętniej płacimy za zakupy przez internet?
Badanie potwierdziło, że nadal najchętniej wybieraną metodą płatności online jest możliwość zlecenia szybkiego przelewu przez serwis płatności – taką odpowiedź wskazało aż 70% ankietowanych.
Na drugim miejscu znalazł się BLIK, który bardzo szybko zyskuje na popularności (niektóre analizy wskazują, że to właśnie BLIK jest obecnie najczęściej wybieraną metodą płatności). Na znaczeniu zyskują również płatności odroczone, ponieważ dają klientom większą swobodę zakupową.
Jaką metodę dostawy najczęściej wybieramy?
Wyniki tej części badania chyba nikogo nie zaskoczą… Liderem są bowiem urządzenia Paczkomat® InPost – aż 81% ankietowanych odpowiedziało, że właśnie tę metodę dostawy wybiera najczęściej. Co ważne, możliwość odbioru przesyłki z automatu Paczkomat® jest argumentem, który najbardziej motywuje do zakupów (w porównaniu z innymi metodami dostawy). Warto wykorzystać tę informację i zapewnić klientom możliwość właśnie takiej dostawy przesyłki. Nie robiąc tego, po prostu tracisz wielu potencjalnych klientów.
💡O tym jak popularne są same automaty Paczkomat® oraz o tym, jak szybko rozwija się sektor dostaw do punktu pisaliśmy w artykule: Już nie tylko urządzenia Paczkomat®... czyli o rozwoju automatów paczkowych w Polsce – zachęcamy do lektury.
Na drugim miejscu, pod względem popularności, znalazła się dostawa kurierska do domu – wskazało ją 40% badanych.
Dlaczego niektórzy nadal nie kupują online?
Wyniki badania wskazują, że, pomimo dynamicznego rozwoju e-commerce w ostatnich dwóch latach, nadal ok. 23% ankietowanych nie zdecydowała się na zakupy przez internet. Dlaczego? Najczęściej wskazywaną przyczyną była potrzeba zobaczenia i dotknięcia produktu na żywo. To bardzo cenna wskazówka dla każdego właściciela sklepu internetowego, ponieważ sposób prezentacji informacji o produkcie ma w tej sytuacji ogromne znaczenie. Warto się upewnić, czy zdjęcia oddają realny wygląd produktu (jego kolor, teksturę itp.) oraz czy opis dostarcza wszystkich potrzebnych informacji. Udoskonalając kartę produktu zwiększasz szansę, że ci dotąd nieprzekonani – zmienią zdanie.
Podsumowanie
Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem, ponieważ porusza on wiele istotnych kwestii, które mogą mieć znaczenie dla Twojego biznesu internetowego. Omówiono w nim również np. to jakich form zwrotu oczekują kupujący online (warto wiedzieć, że jest to jeden z najważniejszych motywatorów, jeżeli chodzi o zakupy online). Wskazano również, jakie czynniki najczęściej decydują o wyborze tego a nie innego sklepu internetowego. Opisano także efekty: ROPO i odwrócone ROPO – ze wskazaniem na konkretne kategorie produktów, które są na nie podatne.