Inbound marketing to świetne narzędzie do zdobywania uwagi klientów i utrzymywania ich zainteresowania. Możesz korzystać z wielu strategii – prowadzić media społecznościowe, tworzyć treści, czy zbierać leady za pośrednictwem strony internetowej. Kluczową rolę odgrywa wykreowane przez Ciebie "doświadczenie" – musi się wpisywać w potrzeby klientów.
Zacznijmy od wyjaśnienia najważniejszych pojęć – to ułatwi Ci prawidłowe zrozumienie omawianego tematu.
Czym jest inbound marketing?
Inbound marketing, czyli tzw. marketing przychodzący, to strategia marketingowa skupiająca się na "byciu znalezionym przez klientów". Marka stara się zainteresować klienta na tyle mocno, by ten wykonał pierwszy krok w kierunku nawiązania kontaktu z firmą.
Głównym zadaniem inbound marketingu jest dostarczanie odbiorcom wartości i stopniowe przekształcanie ich w klientów. Tworzenie wartościowych treści pozycjonuje markę jako eksperta, buduje zaufanie i pozwala konsumentom doświadczyć tego, co oferuje firma, zanim zostaną jej klientami.
Specjaliści wyróżniają cztery etapy inbound marketingu:
1. (Attract) Przyciągnięcie uwagi klientów poprzez dostarczanie im treści, które rozwiązują ich najpilniejsze problemy. Żeby to zrobić, należy wcześniej określić, kim są klienci, których chcemy pozyskać, ponieważ tylko w ten sposób będziemy w stanie stworzyć materiały, które będą dla nich rzeczywiście wartościowe.
2. (Convert) Przemiana z odbiorcy w klienta za pomocą stale dostarczanych wartościowych materiałów. To etap, w którym chcesz pozyskać od klienta np. jego adres mailowy. Przydatny może się okazać dobry lead magnet – kliknij, żeby dowiedzieć się więcej o tym, czy jest i jak go stosować.
3. (Close) Domknięcie sprzedaży, które może się dokonać m.in. dzięki temu, że masz bezpośredni kontakt do klienta. Jeżeli Twoja oferta rzeczywiście trafia w potrzeby klienta, na tym etapie powinien być już gotowy do zakupu.
4. (Delight) Zachwyt – utrzymując z klientem relację i dostarczając mu wartościowe rozwiązania, możesz zyskać lojalnego, powracającego klienta.
Wśród najczęściej wymienianych korzyści z inbound marketingu są:
Jak stosować inbound marketing w handlu internetowym?
Kluczem do sukcesu w działaniach inbound marketingowych jest wysokiej jakości content. Co to znaczy "wysokiej jakości"? To znaczy taki, który okaże się pożyteczny/inspirujący/wartościowy dla Twoich odbiorców. Może on przyjąć najróżniejszą formę, od wpisów na blogu firmowym, przez przewodniki, studia przypadków, po filmy. Im bardziej pomocne i kreatywne będą Twoje materiały, tym większa szansa, że przyciągną uwagę odbiorców, a później skutecznie skonwertują ich w klientów.
Blog
Prowadzenie bloga może być w przypadku sklepu internetowego doskonałym sposobem na pozyskanie ruchu na stronę. Blog może być nośnikiem wartościowych informacji i sposobem na dzielenie się wiedzą z potencjalnymi klientami. To z kolei przełoży się na zaufanie, większą świadomość marki i lojalność ze strony odbiorców, które z czasem doprowadzą do wzrostu sprzedaży.
Za przykład dobrze prowadzonych działań może posłużyć blog jednego z naszych partnerów – sklepu Homla.
Na czytelników czekają tam liczne poradniki, inspiralniki, przeglądy trendów. Klienci mogą tam znaleźć odpowiedzi np. na następujące pytania:
Artykułu dostarczają użytecznych informacji, są wzbogacone o wysokiej jakości zdjęcia, a w przy okazji linkują do wybranych kategorii lub produktów, które klient może znaleźć w sklepie Homla. Treści są jednocześnie inspirujące dla czytelników, jak i skonstruowane zgodnie z zasadami SEO.
Przewodniki
Ta forma sprawdza się idealnie zwłaszcza w przypadku tzw. okazji zakupowych – takich jak różnego rodzaju święta, które mobilizują klientów do kupowania, np. prezentów. Dlatego, jeśli sprzedajesz asortyment, który może być fajnym pomysłem na upominek, pamiętaj o tym, żeby odpowiednio wcześnie przygotować inspirujące przewodniki. Mogą odpowiadać np. na takie pytanie:
Rankingi i opinie
Jeśli kiedykolwiek szukałeś w Google produktu, lub chociaż restauracji, zauważyłeś, że wyszukiwarka uwielbia recenzje. Odczytuje tego typu informacje jako sygnał o tym, jak popularny może być dany produkt, oraz wykorzystuje je, żeby zapewnić użytkownikom jeszcze lepsze doświadczenie. Dodanie możliwości oceniania i recenzowania produktów bezpośrednio w witrynie daje dwojakie korzyści:
1. Pomaga w rankingach organicznych wyszukiwarek.
2. Przyciąga odwiedzających do Twojej witryny, pozwalając im uzyskać wartościowe informacje o sprzedawanych produktach i ewentualnie znaleźć inne interesujące produkty w Twojej witrynie.
Inbound marketing jest obecnie jednym z kluczowych narzędzi, decydujących o wynikach sprzedażowych. Pozwala skutecznie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, a z czasem skonwertować ich w lojalnych, powracających kupujących. W strategię inbound marketingu wpisuje się wiele różnych działań – zacznij od tych, które są dla Ciebie najprostsze do wdrożenia i stopniowo rozszerzaj zakres działań.