Według raportu przedstawionego przez E-Commerce Polska wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej, obecnie ponad 40% firm w Polsce prowadzi sprzedaż B2B online. A blisko 25% z nich stwierdziło, że uzyskuje 80% swoich przychodów za pośrednictwem właśnie tego kanału.
W raporcie B2B E-commerce NOW uwzględniono dane pochodzące od 155 polskich firm oferujących produkty, usługi i rozwiązania dla biznesu. Aż 90% z nich przyznaje, że chce rozwinąć sprzedaż online.
Zyski wynikające ze sprzedaży online
Przedstawiciele przedsiębiorstw biorących udział w badaniu, wśród korzyści wynikających z wdrożenia e-commerce wymieniali najczęściej: rozszerzenie skali działalności, wzrost obrotów, wyższą efektywność i zyskowność oraz sprawniejszy proces realizacji zamówień.
Aż 84% ankietowanych uważa, że wejście w e-commerce to szansa na rozwój polskiego eksportu. Już co czwarta firma korzysta z tej możliwości, a kolejne 5% rozważa wejście na rynki zagraniczne jeszcze w 2022 r. E-eksport jest przedstawiany jako szansa dla rodzimych firm na poszukiwanie nowych rynków zbytu.
Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że jesteśmy w bardzo ważnym momencie dla sektora e-commerce. Rynek rozwija się bardzo szybko, klienci oczekują zmian, a firmy dostrzegają coraz więcej korzyści z wejścia do sprzedaży internetowej, również oferując produkty i usługi B2B.
Sprzedaż online to szansa na wejście na nowe rynki (również zagraniczne), dotarcie do szerszego grona nowych klientów, obniżenie kosztów obsługi, zwiększenie marży i przychodów.
"Ciemne strony" transformacji cyfrowej
Wśród negatywów związanych z wchodzeniem do świata e-commerce, najczęściej wymieniane są oczywiście koszty – zwłaszcza te ponoszone na wdrożenie i utrzymanie potrzebnych rozwiązań IT oraz zatrudnienie ekspertów itd. Nie bez znaczenia jest fakt, że wynagrodzenia specjalistów IT stale rosną. Wejście w e-commerce wymaga również wielu zmian w strukturze organizacyjnej, metodach płatności, zapleczu logistycznym, itp.
Po przejściu na drugą stronę, czyli w momencie gdy prowadzimy już sprzedaż online, największym wyzwaniem okazuje się utrzymanie platformy sprzedażowej, czyli aktualizacja cen produktów, ich opisów, itd. Na kolejnych miejscach plasują się rozszerzenie funkcjonalności B2B, udoskonalenie płatności zagranicznych, zbudowanie kompetentnego zespołu oraz przejęcie klientów od konkurencji.
Szybki wzrost niesie ze sobą również pewne ryzyka. Jednym z nich jest naruszenie bezpieczeństwa – zarówno samej platformy, klientów oraz ich danych osobowych i transakcyjnych. Dlatego tak ważna jest implementacja odpowiednich środków zapobiegawczych, w tym chociażby certyfikatu SSL.
Oczekiwania klientów w relacjach B2B
W tym aspekcie nie ma zaskoczeń. Klienci B2B oczekując tego samego, do czego są przyzwyczajeni, gdy robią prywatne zakupy online. Najważniejszy jest stały dostęp do oferty, który pozwala się z nią zapoznać w dowolnym czasie i miejscu. Jako kolejna wymieniona została sprawna i spersonalizowana obsługa.
"B2B e-commerce should be built from the customer's needs, not the company's perceptions."
Liczby warte zapamiętania
Większość firm, które wdrożyły e-commerce B2B uważa to za sukces (średnio 3,86 w skali 1-5). Znacznie powyżej średniej plasuje się branża modowa, która ocenia sukces na 4,15. Jeśli spojrzymy na wyniki pod względem przychodów odkrywamy, że najbardziej zadowolone z wprowadzenia e-commerce B2B są firmy o przychodach 6-10 mln zł (4,67).
95% firm dostrzega korzyści wynikające z wejścia w e-commerce, są to: