Social media marketing jest narzędziem uniwersalnym – daje niemal takie same możliwości promowania firmie dużej i małej, niezależnie od rodzaju przedsiębiorstwa czy branży. Co zatem sprawia, że nie wszyscy odnoszą sukces w mediach społecznościowych?
Marketing w social mediach jest niezastąpioną formą promowania marki, ponieważ umożliwia bezpośredni kontakt z milionami użytkowników i nie wymaga dużych nakładów, aby osiągnąć zadowalające efekty. Oferuje potencjalnym klientom łatwy i niezobowiązujący sposób wyrażenia swojego zainteresowania firmą i jej produktami.
Musisz jednak wcześniej odpowiednio się przygotować, aby faktycznie zadowolić coraz bardziej wymagających odbiorców.
Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie, bądź zaangażowany
Często twórcy skupiają się wyłącznie na zwiększeniu liczby odbiorców i zasięgu postów, a przez to zaniedbują budowanie zaangażowania swojej społeczności. Zaangażowanie to, najprościej mówiąc, uzyskanie odzewu od grupy docelowej, dla której stworzono dany kontent. Zwykle na zaangażowanie składają się polubienia, udostępnienia, komentarze, tagi, retweety, odpowiedzi, wzmianki, głosy, wyświetlenia lub odsłuchania.
“Dlaczego widzę ten post?”
Aby dokładniej zrozumieć, dlaczego zaangażowanie jest tak ważne, należy wspomnieć o algorytmie. Zadaniem algorytmu jest posegregować kolejność wyświetlania postów w taki sposób, aby w pierwszej kolejności odbiorca zobaczył treści, które go interesują, angażują uwagę, ma chęć poświęcić im czas i wobec których jest najaktywniejszy.
Dla twórcy czy marki oznacza to, że musi tworzyć treści atrakcyjne, wartościowe i przydatne, aby zachęciły odbiorcę do wejścia z nimi w interakcje.
Co możesz dać użytkownikowi w zamian za jego kilka minut uwagi?
Pierwszym etapem budowania zaangażowania jest przyciągnięcie uwagi. Zastanów się, dla jakiej grupy docelowej tworzysz treść, jakim językiem chcesz ją przekazać, jaki styl jest odpowiedni oraz o czym chcesz powiedzieć.
Materiały, które tworzysz powinny wzbudzać zainteresowanie i budować pozytywne skojarzenia z Twoją firmą. Treść przydatna, ciekawa, podana w lekki sposób sprawi, że odbiorcy będą się nią dzielić ze swoimi znajomymi, a to zwiększy zasięg twoich postów. O to właśnie chodzi.
Ludzie wchodzą na social media w wolnym czasie, oczekując chwilowego oderwania się od własnego życia. Szukają informacji, jak również inspiracji lub zwykłej rozrywki, dlatego dobrym pomysłem jest przeplatanie tematów. Profile typowo “lifestylowe” mają większą swobodę w doborze treści niż profile o konkretnej tematyce, np. promujące markę.
Przy budowaniu zaangażowania ważne jest, aby profile o konkretnej tematyce nie skupiały się tylko na reklamowaniu swoich produktów, ale by były poszerzone o informacje i treści, do których odbiorcy mogą się odnieść i wnieść je do swojego życia.
W drugiej kolejności należy zadbać o utrzymanie zainteresowania użytkownika. Jak sprawić, aby odbiorca chciał pozostać z tobą na dłużej? Ważne jest zbudowanie spersonalizowanej relacji. Dzięki niej możesz dokładniej poznać potrzeby drugiej strony, spróbować rozwiązać problemy i stworzyć poczucie wzajemnego zrozumienia. W ten sposób zyskasz sympatię i wsparcie twojego odbiorcy, tak, że będzie chciał on wracać właśnie do ciebie.
Złote zasady zwiększenia zaangażowania w social media
Znasz już tematykę swoich postów, wiesz jak dostosować treści do swoich odbiorców i budować spersonalizowaną relację? W takim razie garść praktycznych porad:
Zwiększając zaangażowanie odbiorców w social media, będziesz poznawał klientów i aktywnie reagował na ich konkretne potrzeby, jednocześnie zyskując większą liczbę poleceń oraz pozytywnych opinii. Klienci będą czuli się pewniej dokonując zakupu w twoim sklepie. Wzrosną nie tylko sprzedaż i obroty firmy, ale przede wszystkim wartość i zaufanie do twojej marki.