Jak czytamy w internecie i jakie ma to znaczenie dla sklepu internetowego?

#UX #sklepy internetowe #projektowanie #UI

19.04.2022
Udostępnij:

Przeprowadź eksperyment. Wczuj się w rolę klienta i dokonaj zakupu w swoim sklepie internetowym. Zobaczysz jak wiele rzeczy umknęło Twojej uwadze na etapie projektowania. Dzięki temu będziesz w stanie poprawić te aspekty i sprawić, aby współczynnik konwersji w niedalekiej przyszłości wzrósł.

Wyszukiwarka wiele Ci powie

Zacznij od wpisania w wyszukiwarkę nazwy pożądanego produktu. Jeżeli na przykład sprzedajesz produkty survivalowe, wpisz „nóż taktyczny”. Sprawdź na której pozycji w wyszukiwarce pojawi się informacja o Twoim sklepie. To pierwsza ważna informacja, która powinna Cię skłonić do przemyśleń i do działania. Użytkownicy przeglądają zazwyczaj pierwsze 10 do 20 pozycji. Jeżeli jesteś poniżej TOP 20, trudno będzie Cię znaleźć. Kiedy znajdziesz już swój sklep, sprawdź jakie informacje wyświetlają się w linku. Chodzi o to, aby klient, od razu wiedział, że znajdzie tam to, czego szuka. Jeśli coś jest nie tak, popraw meta description, czyli krótki opis prezentujący zawartość strony.

Analiza produktu

Gdy już wejdziesz na stronę, sprawdź, czy od razu pojawi się informacja o wyszukiwanym produkcie. Jeśli tak – punkt dla Ciebie. Teraz zastanów się, na co zwrócisz uwagę, jako klient, który poszukuje noża taktycznego. Czy zdjęcia są odpowiedniej jakości, czy opis noża jest wyczerpujący, czy znajduje się tam specyfikacja produktu? Jeśli zauważysz jakieś braki, z łatwością możesz je uzupełnić. Pamiętaj, że internauci czytają od lewej do prawej strony, dlatego najważniejsze informacje powinny znaleźć się właśnie po lewej stronie. Sprawdź, czy strategiczne informacje są w jakiś sposób wyróżnione, np. pogrubione, tak aby łatwo je było zauważyć.

Propozycje, wiedza i recenzje

Zastanów się, co by było, gdyby okazało się, że wyszukany nóż nie spełniał oczekiwań. Czy pojawiły się alternatywne propozycje zakupu? Jeśli nie, to błąd. Pod wyszukiwanym produktem powinny się pojawić co najmniej trzy produkty spełniające preferencje klienta.

Zwróć uwagę, czy klient ma możliwość pogłębienia swojej wiedzy, jeśli nie jest pewny zakupu. Wtedy powinien mieć możliwość zapoznania się z wartościowym artykułem, np. “Czym kierować się podczas wyboru noża taktycznego?” To oznacza, że najbardziej popularne produkty powinny mieć swoje odzwierciedlenie we wpisach blogowych.

To również czas, kiedy użytkownik sprawdzi, czy są jakieś opinie i recenzje. To one mogą zdecydować, czy zostanie do zakupu noża przekonany, czy nie. Jeśli tak – klient wrzuci produkt do koszyka zakupowego. To nie koniec, na tym etapie nadal wiele może się wydarzyć. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Jak poprawić ścieżkę zakupową w e-sklepie?

Dostawa i płatności

Przejdź przez cały proces zakupowy, łącznie z płatnościami. Zweryfikuj ile kroków klient musi przejść, aby stać się szczęśliwym posiadaczem noża. Zwróć uwagę na aspekty, które mogłyby wzbudzić czujność Twojego klienta, np. zbyt mało informacji o bezpieczeństwie transakcji.

Jakie wnioski?

Wydawało Ci się, że wszystko wiesz na temat swojego sklepu, ale jak pokazał eksperyment, nie jedna rzecz mogła Cię zaskoczyć. A może wszystko poszło zgodnie z planem? W takim razie gratulujemy, bo to oznacza, że Twoje zaangażowanie w przygotowanie e-sklepu było na najwyższym poziomie. Jeśli nie, nic straconego – czas nadrobić zaległości.

Podsumujmy, najważniejsze kwestie, na temat czytania w internecie. Niektórzy twierdzą, (m.in znany specjalista Jakob Nielsen), że internauci w ogóle nie czytają. Za to skanują – czyli wychwytują wyróżnione informacje, przeglądają obrazki – tego w Twoim sklepie nie można pominąć. Co jeszcze musisz wiedzieć?

  • Teksty powinny mieć szerokość od 400 do 600 pikseli. Tak jest najwygodniej czytać bloki tekstowe.
  • Sprawdź, czy wszystkie najważniejsze informacje znalazły się powyżej linii zanurzenia, tzn. momentu, do którego przewinięcie strony nie jest wymagane. Jak twierdzi Jakob Nielsen, obszar powyżej linii zanurzenia, zabiera 80% uwagi internauty.
  • Sprawdź, czy najważniejsze rzeczy są na górze strony i po lewej stronie. Jak dowodzą badania, przeglądanie strony można porównać do rysowania litery „F”.
  • Zadbaj o to, żeby na Twojej stronie nie zabrakło podziału na funkcjonalne obszary i wyraźne zaznaczenie treści, na których Ci zależy.
  • Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Płatności odroczone PayPo – z korzyścią dla klienta i sklepu

    Przekonaj się dlaczego klienci coraz chętniej wybierają płatności odroczone i sprawdź, co możesz zyskać uruchamiając tę metodę płatności w swoim sklepie internetowym.

    06.05.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak rozwiązać problemy techniczne z bramkami płatniczymi?

    Poznaj rozwiązania na przerwy w dostępności, problemy z integracją, opóźnienia w rozliczeniach i zapewnij płynność płatności w Twoim sklepie internetowym.

    30.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

    Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

    29.04.2024 Czytaj więcej