Czy podczas zakupów online lubisz wypełniać formularze, potwierdzać rejestrację w mailu, czytać instrukcje i regulaminy? Raczej nie. Twój klient myśli podobnie. Dlatego Twoją rolą jest uprościć proces zakupowy – tak bardzo, jak to tylko możliwe. Lista czynności wykonywanych przez klienta powinna ograniczyć się tylko do tych służących realizacji celu – dokonaniu zakupu. Ten proces powinien być prosty jak wchodzenie po schodach. Jeśli nie chcesz, aby Twój klient się zgubił, nie twórz labiryntów.
Zamiast labiryntu, lejek sprzedażowy
Lejek sprzedażowy, to inaczej droga, którą pokonuje Twój klient. Celem jest oczywiście zakup. Twoją rolą jest poprowadzić go za rękę. Ta droga podzielona jest na etapy: zdobycie uwagi, wzbudzenie zainteresowania, wzniecenie pożądania, wezwanie do zakupu i finalnie domknięcie transakcji. Od tego, w jaki sposób umożliwisz klientowi przejście tej drogi, będą zależały Twoje przychody i liczba klientów. Jeśli ją maksymalnie uprościsz, więcej klientów będzie zainteresowanych zakupem, a to przełoży się bezpośrednio na Twoje zyski. Czy na tym właśnie Ci zależy? W takim razie sprawdź, jak krok po kroku, to zrobić.
Szybciej, łatwiej i do celu
- Sprawdź, czy Twoja strona zakupowa wyświetla się poprawnie na różnych urządzeniach. Przeprowadź test – na każdym urządzeniu przejdź przez cały proces zakupowy. Sprawdź, w którym momencie pojawiają się problemy i skup się na udoskonaleniu tej części. Responsywna strona, to standard w dzisiejszych czasach.
Aby sprawdzić, czy Twoja strona jest przyjazna dla użytkowników, możesz na przykład skorzystać z narzędzia Google – Test Mobile Friendly. To wiarygodny test optymalizacji mobilnej, który pozwala sprawdzić, czy Twój serwis dobrze wyświetla się w urządzeniach mobilnych. - Wykorzystaj dostępne narzędzia do analizy Twojej strony – na przykład polegające na nagrywaniu sesji użytkowników lub rejestrujące ich zachowania. Godne polecenia jest narzędzie Hotjar, które dokonuje analizy zachowań, a następnie przekazuje informacje zwrotne, zaprezentowane w różnych formach, na przykład map termicznych. W ten sposób dowiesz się na co Twoi użytkownicy poświęcili najwięcej czasu, w którym miejscu były niepotrzebne pauzy i w którym momencie zdecydowali się porzucić koszyk.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o przyczynach i sposobach na odzyskanie odrzuconych koszyków, sprawdź nasz poradnik dla właścicieli e-commerce. - Zadbaj o komfort użytkowników i sprawdź, czy Twoja strona ładuje się odpowiednio szybko. Wolne strony zniechęcają do korzystania lub powodują, że użytkownicy w przerwie szukają alternatywnych rozwiązań – może nawet u konkurencji. Jeśli nie jesteś pewny, czy Twoja strona jest dość szybka, możesz skorzystać z bezpłatnego testu na stronie: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Warto to sprawdzić, z jeszcze jednego powodu – Google obniża ranking stron, które nie działają wystarczająco sprawnie.
- Przyjrzyj się formularzom – powinny zostać tylko te, które są niezbędne do zakończenia procesu sprzedaży. Wprowadź do nich możliwość sprawdzania poprawności wprowadzanych danych w czasie rzeczywistym (Inline Validation). Umożliwiaj autouzupełnianie formularza, które dodatkowo skraca proces zakupowy.
- Daj klientom możliwość złożenia zamówienia bez rejestracji. Często decyzje zakupowe są podejmowane pod wpływem emocji – wykorzystaj ten fakt. Podczas wypełniania kolejnych formularzy, Twój klient z pewnością ochłonie i zacznie myśleć bardziej racjonalnie.
- Po każdym dodanym produkcie do koszyka, pytaj, czy klient planuje już zakończyć zakupy i przejść do koszyka. Wskaż ile produktów w koszyku znajduje się na tym etapie. Bieżąca kontrola nad wydatkami, nie spowoduje u klienta konsternacji podczas podsumowania zakupów.
- Pasek zakupowy, to świetny sposób na pokazanie klientowi, na jakim jest etapie procesu zakupowego. Dzięki temu, klient ma poczucie kontroli i wie ile czasu zajmie mu finalizacja transakcji. Może również łatwo wrócić do poprzedniego etapu i zmienić np. sposób dostawy, zmodyfikować koszyk, zmienić formę płatności czy adres wysyłki.
Płatności online dla sklepów internetowych
Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności, a rozwiniesz swój biznes
Klasyka zawsze się obroni
Często sklepy internetowe są zbyt skomplikowane. Znajduje się w nich zbyt duża ilość informacji, grafik, reklam. Na użyteczność tych stron źle wypływa również nadmiar animacji i zła nawigacja. Zdarza się, że brakuje elementów „call to action”, (czyli wezwania do działania) przez co konsumenci nie do końca wiedzą, jak się zachować.
Dlatego musisz w pierwszej kolejności zadbać o przejrzystość strony i nie używać rozpraszaczy. Strona ma krok po kroku, kierować użytkownika do realizacji celu zakupowego. Po drodze nic nie powinno odwracać jego uwagi, aż do momentu realizacji tego celu. Dobrym nawykiem jest podział procesu zakupu na trzy kroki:
- Wybór produktów
- Wybór formy dostawy
- Wybór metody płatności
Pamiętaj o przedstawieniu przynajmniej kilku propozycji form dostawy i metod płatności. Dając klientowi wybór, powodujesz, że wzrasta poziom jego zaufania, a to w przyszłości może zaowocować lojalnością, na której Ci zależy.