Jak dużą część budżetu sklepu internetowego należy przeznaczyć na marketing?

#sprzedaż online #marketing

10.05.2022
Udostępnij:

Jaki jest Twój budżet na marketing? To jedno z wielu pytań, które usłyszysz podczas pierwszej rozmowy z agencją marketingową. Bez odpowiedzi na to pytanie, trudno będzie przygotować jakikolwiek plan działania. Czy będzie to 5%, czy 30% Twoich przychodów? Jak myślisz, ile z reguły, trzeba przeznaczyć pieniędzy na działania marketingowe?

O tym, jak stworzyć budżet marketingowy dla sklepu internetowego pisaliśmy nie tak dawno. Wyjaśniliśmy jakie rodzaje wydatków trzeba uwzględnić w strategii marketingowej oraz o tym, dlaczego ważna jest dywersyfikacja. Tym razem zastanówmy się...

Jaką część budżetu przeznaczyć na marketing?

Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Sprawdza się tu znana (ale jakże nielubiana) odpowiedź „to zależy”. Określenie optymalnego budżetu reklamowego jest trudnym zadaniem, a specyfika działalności wymaga indywidualnego podejścia do tematu. Są jednak czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę.

Przede wszystkim należy dokonać analizy wskaźników finansowych firmy, oszacować rozmiar grupy docelowej oraz szacunkowe koszty dotarcia. O ile to Ty musisz znać sytuację finansową swojej firmy, tak w obliczeniu pozostałych czynników może Ci pomóc agencja marketingowa. Niektórzy przedsiębiorcy z obawy przed wykorzystaniem przez agencję wiedzy o wysokości budżetu, specjalnie go pomniejszają. To nie jest dobry pomysł. Współpraca powinna opierać się na zaufaniu. Agencja, która nie będzie znała możliwości finansowych klienta, może błędnie zaplanować działania, np. proponując reklamę telewizyjną, kiedy firmę stać jedynie na artykuł prasowy.

Jak zaplanować budżet?

Budżet marketingowy powinien być ustalony odpowiednio wcześniej, a także rozplanowany na poszczególne miesiące. Oprócz wydatków w skali miesiąca warto wziąć pod uwagę różne okazje, jak np. Black Friday, czy święta Bożego Narodzenia – kiedy to sprzedaż lawinowo rośnie. Budżet marketingowy powinien być skorelowany z pozostałymi wydatkami w firmie, aby znaleźć balans i wyznaczyć kierunek, którym warto podążać. Trzeba również na bieżąco analizować wydatki i sprawdzać ich efektywność, a jeżeli nie zbliżają Twojego sklepu do oczekiwanego celu – modyfikować. Takie zachowanie pozwoli zapobiec niedoinwestowaniu lub przeinwestowaniu.

Ile polskie firmy wydały w 2021 roku na reklamę?

Jak informuje biznes.newseria.pl, budżety reklamowe wróciły do poziomów sprzed kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. Wartość rynku reklamowego w Polsce po trzech kwartałach 2021 roku wyniosła blisko 7,2 mld zł, co oznacza wzrost o 18 proc. w stosunku do roku ubiegłego i 4,5 proc. względem 2019 roku. Dwucyfrowe wzrosty zanotowały internet, telewizja, radio i outdoor. Z danych Publicis Groupe Polska wynika, że najszybciej rosną wydatki na reklamę online. Internet wyprzedził już telewizję i został liderem polskiego rynku reklamowego. Budżety internetowe zwiększyły się w stosunku do 2020 roku o 585,7 mln zł, dzięki czemu wyprzedziły o ponad 100 mln zł budżety przeznaczane na reklamę w TV. Coraz mniejsze są natomiast wydatki na reklamę w prasie.

Budowa budżetu w nowych realiach

Z raportu organizacji doradczej PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce 2021-2026” wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat wartość rynku e-commerce osiągnie wartość 162 mld zł brutto. Podczas pandemii wzrosła liczba kupujących online, a jednocześnie pojawiło się więcej sklepów internetowych. Takie realia wymagają podjęcia przemyślanych działań reklamowych, skierowanych na pozyskiwanie klientów, budowanie ich lojalności, a także kreaowanie wizerunku. Dużego znaczenia nabiera content marketing. Z informacji Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wynika, że niemal 90 procent marketerów planuje zwiększyć wydatki na działania marketingowe z wykorzystaniem wartościowych treści.

Konkretnie – ile pieniędzy zabezpieczyć na marketing?

Nie chcemy, abyś czuł niedosyt po przeczytaniu tego artykułu. Dlatego mimo wszystko, postaramy się odpowiedzieć na nurtujące Cię pytanie – jaką część budżetu przeznaczać na marketing? Otóż przeglądając literaturę specjalistyczną, publikacje i artykuły, można wyciągnąć następujący wniosek: budżet powinien mieścić się w granicach od 5% do 20% przychodów.

Wystarczy, że sprawdzisz teraz jaki przychód odnotowała Twoja firma w poprzednim roku. Jeśli było to 100 tys. zł, wydatki na reklamę powinny wynosić od 5 do 20 tysięcy złotych. Teraz te kwoty podziel na cały rok. Przewidując, że w listopadzie będziesz koncentrował się na reklamie dotyczącej świątecznej sprzedaży, a na przykład we wrześniu planujesz dużą kampanię wizerunkową – podziel wydatki w odpowiednich proporcjach.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

12.08.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

05.08.2024 Czytaj więcej