46 proc. badanych płaci za zakupy w internecie BLIKiem – to o 7 p. proc. więcej niż rok temu. Nieco mniej, bo 43 proc. respondentów wykorzystuje w tym celu szybkie płatności elektroniczne, których udział z kolei spadł o 7 p. proc. w ciągu roku. To dwie najbardziej lubiane metody płatności Polaków – wynika z raportu Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych”.
BLIK – metoda, która deklasuje inne
Najczęściej wybieraną formą płatności jest BLIK – jego popularność, począwszy od 2019 r., sukcesywnie rośnie. 46 proc. respondentów płaci nim za zakupione przez internet przedmioty i usługi – to o 7 p. proc. więcej niż rok temu. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się szybkie płatności elektroniczne, tzw. pay by linki. Na popularności tracą też pozostałe metody płatności, takie jak karta płatnicza, samodzielny przelew na konto sklepu czy płatność za pobraniem.
BLIK jest najbardziej popularny wśród mężczyzn – wybiera go co drugi badany, a także w młodszej grupie wiekowej (niemal ⅔ respondentów deklaruje, że płaci w ten sposób). Równie często ta metoda płatnicza wybierana jest na wsi, jak i w dużych miastach.
Na uwagę zasługuje jeden z trendów na rynku płatności – BNPL – buy now pay later, czyli płatności odroczone. Chociaż udział tego sposobu płacenia za zakupy nie jest duży (8 proc.) – to da się zauważyć, że z roku na rok wzrasta. Korzystają z niej najczęściej kobiety oraz osoby ze średniej grupy wiekowej.
Więcej o tej metodzie płatności a także perspektywach na przyszłość możesz przeczytać na naszym blogu: Płatności odroczone – przyszłość zakupów w internecie.
Z raportu Blue Media wynika, że BLIK to także najchętniej wybierana przez Polaków forma płatności za zakupy internetowe (przy tym pytaniu można było wskazać tylko jedną odpowiedź). Jego popularność wzrosła w ostatnim roku o 7 p. proc. w porównaniu do 2021. Z kolei wyraźnie spadła sympatia respondentów do szybkich płatności elektronicznych, płatności kartami oraz samodzielnie wykonywanych przelewów.
Z płatność BLIK najchętniej korzystają przedstawiciele najmłodszej grupy wiekowej – połowa z nich uznaje ją za swoją ulubioną metodę płatniczą w internecie.
Wygoda przede wszystkim
Najważniejszymi czynnikami wyboru ulubionej metody płatności od lat pozostają wygoda (66 proc.), szybkość płatności (61 proc.) i łatwość wykonania transakcji (57 proc.). Nieco rzadziej Polacy wskazywali w badaniu na bezpieczeństwo transakcji (45 proc.) – co może wynikać z ogólnego, dużego poziomu zaufania konsumentów do płatności elektronicznych. Istotność tego czynnika przy wyborze formy płatności za zakupy realizowane przez internet wzrasta wraz z wiekiem respondentów. Z wiekiem spada z kolei znaczenie szybkości transakcji. Mężczyźni częściej niż kobiety przywiązują znaczenie do bezpieczeństwa, ceny i łatwości wykonania transakcji.
Polacy chcą mieć wybór metod płatności
Dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego – wynika z raportu Blue Media. Co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z usług sklepu internetowego, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji opłacenia transakcji. Częstotliwość rezygnacji jest większa u młodszego pokolenia. Z kolei mieszkańcy wsi rzadziej zwracali zakupy niż mieszkańcy miast.
Badanie “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób. Publikacja pełnego raportu już wkrótce.
Opracowania poszczególnych zagadnień z raportu wraz z komentarzami ekspertów: