Prawie co czwarta osoba nie kupuje w internecie. Warto poznać przyczyny rezygnacji z korzystania z ofert e-sklepów i znaleźć sposób, aby te osoby do zakupów zmotywować. Które e-sklepy mają na to największe szanse? Jak dostosować ofertę do niekupujących, aby zmienić ich nawyki?
Z raportu E-commerce w Polsce 2022 wynika, że odsetek kupujących online ustabilizował się i stanowią oni 77% wszystkich badanych internautów. Kupujący online to częściej mieszkańcy dużych miast, osoby z wyższym wykształceniem oraz dobrze oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego. Respondenci mają bardzo dobrą opinię o zakupach przez internet. E -zakupy są dobrze oceniane również przez osoby, które nie kupują w internecie. Dlaczego więc nie decydują się na zakupy?
Kto nie kupuje w internecie?
Aż 23% respondentów nie kupuje w internecie. Trzy najważniejsze przyczyny niedokonywania zakupów on-line to:
Co ciekawe odsetek osób, dla których ważny jest fizyczny kontakt z produktem przed dokonaniem zakupu wzrósł o 10 p.p. w porównaniu do poprzedniego badania. Ponadto to kobiety częściej niż mężczyźni uważają, że kupowanie przez internet jest drogie. Z zakupów online rezygnują również seniorzy, którzy twierdzą, że cenią fizyczny kontakt ze sprzedawcą, który jest w stanie im doradzić. Mają również obawy o bezpieczeństwo płatności i o gwarancję.
Jak przekonać grupę niekupujących online?
Osoby niekupujące online mogłyby przekonać do zakupów niższe ceny produktów, niższe koszty dostawy, kody rabatowe, ale także szybsza dostawa. Oprócz tego, niezdecydowanych zmotywować mogą: większy wybór bezpiecznych metod płatności, lepsze warunki gwarancji, wyższa jakość produktów, szerszy asortyment, ułatwienie procesu dokonywania zakupów.
Które e-sklepy mają największą szansę przekonać niekupujących?
Analizując odpowiedzi udzielane przez internautów, można wyodrębnić grupę sklepów, które mają największą szansę dotarcia do klientów, którzy do tej pory preferowali zakupy stacjonarne. Do tej grupy przede wszystkim należą sklepy oferujące odzież, obuwie, sprzęt RTV/AGD, kosmetyki, perfumy, książki, płyty i odzież sportową. Szansę dotarcia do kobiet mają, poza wskazaną listą, sklepy z artykułami dziecięcymi oraz biżuterią. Do mężczyzn mają szansę dotrzeć e-sklepy z telefonami i akcesoriami, sprzętem komputerowym oraz samochodami i częściami samochodowymi.
Złota rada dla e-biznesów
Sklepy oferujące odzież, obuwie, sprzęt RTV/AGD, kosmetyki, perfumy, książki, płyty, odzież sportową, artykuły dziecięce, biżuterię, telefony i akcesoria, sprzęt komputerowy, samochody i części samochodowe mają największą szansę dotarcia do niekupującej grupy klientów. W tym celu e-sklepy oferujące wymieniony asortyment muszą przygotować ofertę, która uwzględni:
Następnie warto przygotować kampanię reklamową, z której potencjalni konsumenci dowiedzą się o nowych zasadach zakupów. Warto spróbować dotrzeć do nich w ten sposób, bo jest o co walczyć.
Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?
Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce