Część osób decydujących się na założenie sklepu internetowego nie zdaje sobie sprawy, z jakimi kosztami przyjdzie im się zmierzyć. Rzeczywistość jednak szybko weryfikuje większość naszych założeń – szczególnie tych dotyczących biznesu. Kosztów jest zazwyczaj więcej niż się spodziewaliśmy, ale dzięki nim możemy np. obniżyć wysokość podatku dochodowego.
Na początek przyjrzyjmy się temu, z jakimi kosztami muszą się liczyć osoby prowadzące sklepy internetowe.Koszty ogólne
Prowadząc działalność gospodarczą, jak każdy inny przedsiębiorca, jesteś zobowiązany opłacać składki ZUS, podatek dochodowy i koszty usług księgowych. Wysokość składek ZUS zależy między innymi od tego jak długo prowadzisz firmę. Przez pierwsze pół roku można płacić niższą stawkę w ramach „Ulgi na Start” – wynosi ona nieco ponad 300 zł. Przez kolejne dwa lata przedsiębiorcy płacą „Mały ZUS” – ponad 600 zł, a następnie pełną wysokość – ponad 1400 zł.
Faktura za usługi księgowe to zazwyczaj 200-250 zł. Wysokość podatku PIT zależy od osiąganych dochodów, które wylicza się odejmując koszty od przychodu. Właśnie dlatego koszty mają tak duże znaczenie. Im więcej kosztów, tym mniej podatku do zapłaty.
Internetowe must have
Najważniejsze koszty, które musisz ponosić, to te związane z domeną, serwerem, certyfikatem SSL, platformą e-commerce. Większość z nich opłaca się raz w roku, a niektóre w skali miesiąca. Z zakupem domeny zazwyczaj jest tak, że w pierwszym roku możesz skorzystać z promocji i nie płacić nic, ale nie ma nic za darmo – wyrównanie przyjdzie w kolejnych latach. Co roku należy również opłacać serwer, w którym przechowywany jest Twój sklep internetowy.
Małym sklepom wystarczy hosting współdzielony SSD, którego koszt wynosi około 200 zł, a większe powinny korzystać z hostingu VPS lub Cloud, który jest droższy (nawet o 100%). Ma to swoje uzasadnienie. Póki Twój biznes nie jest duży, nie odczujesz różnicy w funkcjonowaniu serwera, ale gdy liczba klientów znacząco się zwiększy, mały serwer może okazać się zbyt wolny.
Do tego musisz doliczyć jeszcze koszt platformy e-commerce, czyli oprogramowania do zarządzania Twoim sklepem. Firmy mają różne oferty – od jednorazowych licencji, po rozwiązania abonamentowe. Do stałych kosztów dolicz certyfikat SSL (ok. 100 zł/rok), który stanowi gwarancję wiarygodności sklepu w oczach klientów, a także sprzyja pozycjonowaniu strony w przeglądarce Google.
Płatności i wysyłka
Prowadzenie sklepu internetowego w obecnych czasach wymaga wdrożenia płatności online, które skutkują zwiększeniem konwersji. Więcej o najpopularniejszych metodach płatności przeczytasz w naszym artykule. Należy więc doliczyć koszt obsługi szybkich i bezpiecznych płatności. Zazwyczaj opłata ma charakter stałej prowizji od transakcji. Natomiast koszty wysyłki zależą od przyjętej strategii, czyli np. tego czy ponosi je klient czy sprzedawca. Klient powinien mieć do wyboru kilka metod wysyłkowych, a Ty musisz zadbać o podpisanie korzystnych umów z firmami kurierskimi, które pozwolą Ci obniżyć wydatki. Jeśli, na przykład, standardowo opłata wynosi 10 zł, można wynegocjować z firmą przewozową 8 zł, przy przyjęciu, że liczba przesyłek nie będzie mniejsza niż 10 miesięcznie.
Zarządzanie ofertami
Kolejny koszt jest związany z przygotowaniem oferty. Proces ten często wymaga zaangażowania zawodowego fotografa i copywritera. Koszt wykonania profesjonalnego opisu produktu to około 30 zł, a zdjęcia około 50 zł. O tym, jak przygotować profesjonalną ofertę i sesję zdjęciową przeczytasz tu:
Skuteczny opis produktu – jak go przygotować?
O czym pamiętać przygotowując zdjęcia produktowe?
Jeżeli Twój sklep świetnie prosperuje, powinieneś zatrudnić osobę, która będzie przygotowywała oferty, zajmowała się sprzedażą i wysyłką. Ta sfera ma ogromne znaczenie, bo jakość ofert determinuje powodzenie w tym biznesie. To jednak spory wydatek, na który nie każdy przedsiębiorca może sobie pozwolić.
Działania promocyjne
Jeżeli chcesz przyciągnąć klientów do sklepu, zwiększyć rozpoznawalność marki, a także podnieść konwersję – nie możesz zapomnieć o działaniach promocyjnych. Powinieneś wygospodarować budżet, z którego będziesz opłacał działania w mediach społecznościowych, e-mail marketing, pozycjonowanie SEO, reklamy Google AdWords, czy content marketing. Decydując się na współpracę z serwisami do zakupów grupowych lub z porównywarkami, dodatkowo musisz wziąć pod uwagę ich prowizje. Działania promocyjne związane są ze sporymi wydatkami, które w skali miesiąca mogą wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.