Z raportu "European Retail Banking Radar" firmy Kearney dowiadujemy się, że Polska należy do europejskiej czołówki krajów o największej popularności płatności odroczonych. Dane wskazują, że aż 61% kupujących skorzystało w metody Buy now, pay later. Jeżeli jeszcze nie masz tej metody w swoim sklepie internetowym – czas to nadrobić.
Eksperci przewidują również, że w Europie udział BNPL w płatnościach e-commerce podwoi się do 2024 roku.
Dlaczego warto wdrożyć płatności odroczone w sklepie internetowym?
Dotychczasowe doświadczenia sprzedawców, którzy umożliwili klientom korzystanie z płatności odroczonych, pokazują, że dzięki nim klienci chętniej decydują się na zakup produktu (również w wyższej cenie), jeżeli wiedzą, że mogą za niego zapłacić później. Tym samym płatności odroczone przyczyniają się do spadku liczby porzuconych koszyków.
💡Jeżeli chcesz poznać inne sposoby na porzucone koszyki – przeczytaj podlinkowany artykuł z naszej bazy wiedzy.
Inną, ważną korzyścią jest wyrównanie poziomu sprzedaży na przestrzeni miesiąca. Dotychczas zauważalne były skoki sprzedaży w okolicach 1. i 10. dnia miesiąca, czyli wtedy, gdy najczęściej przelewane są wynagrodzenia. Dzięki płatnościom odroczonym klienci nie muszą zwlekać z zakupem do momentu, gdy będą mieć środki na koncie – mogą to zrobić w chwili, gdy potrzebują danego produktu, a należność uregulować później.
Płatności odroczone są korzystne zarówno dla kupujących, jak i sprzedających. Ci pierwsi mogą uregulować należność w dogodnym dla siebie momencie, a ci drudzy otrzymują pełną kwotę na konto niemal niezwłocznie po złożeniu zamówienia przez klienta. To pomaga zachować płynność finansową.
Właściciele e-commerce zapytani o to dlaczego zdecydowali się wdrożyć płatności odroczone, wskazali następujące powody: wygoda klientów, chęć przyciągnięcia nowych grup konsumentów do e-sklepów i zwiększenie liczby transakcji (źródło).
Płatności odroczone są jedną z metod dostępnych w ramach Systemu Płatności online Blue Media. Wdrożenie nowej formy płatności to jednak dopiero początek. Jeżeli chcesz, żeby jej obecność w sklepie internetowym przełożyła się na wyższe dochody, musisz ją odpowiednio wypromować wśród swoich klientów. Przyjrzyjmy się temu, co możesz zrobić.
Wyjaśnij czym są płatności odroczone
Metoda płatności Buy now, pay later jest już dość dobrze znana polskim klientom. Niemniej jednak warto dokładnie wyjaśnić mechanizm jej działania w Twoim sklepie. Możesz to zrobić np. na podstronie 'Płatności', na której opisujesz inne dostępne metody płatności. Opisz dokładnie na jakich warunkach można korzystać z płatności odroczonej, ile czasu ma klient na spłatę należności oraz w jakich okolicznościach może ją rozłożyć na raty.
Mając komplet informacji o usłudze i wiedząc na jakich warunkach można z niej skorzystać, klienci chętniej zdecydują się na wybór płatności odroczonej.
Promuj nową metodę płatności
Jeżeli chcesz zachęcić klientów do korzystania z płatności odroczonych, umieść stosowane informacje w kilku miejscach w serwisie.
Zacznij od umieszczenia komunikatu np. w formie belki widocznej w górnej części strony. Dzięki niemu, klient od razu po wejściu do sklepu będzie wiedział, że może skorzystać z płatności odroczonej.
Możesz promować płatności odroczone również w widoku bramki płatniczej i np. przesunąć je na najwyższą pozycję wśród metod płatności, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że klient ją zauważy. Warto przy metodzie dodać dopisek wyjaśniający na czym ona polega i tym samym przedstawić główną korzyść, czyli możliwość odłożenia spłaty w czasie.
Kolejną przestrzenią, którą możesz wykorzystać do promocji płatności odroczonych jest karta produktu. Tam również warto umieścić grafikę z tekstem informującym o tym, że klient nie musi płacić za dany produkt aż przez 30 dni, a może mieć go w swoim domu niemal od ręki.
Jeżeli zdecydujesz się na wdrożenie płatności odroczonych obsługiwanych przez Blue Media, w partnerstwie z firmą Smartney, możesz skorzystać z gotowych materiałów graficznych. Wystarczy, że pobierzesz potrzebne rozmiary i umieścisz je w swojej witrynie.
Możesz również zaplanować wysyłkę maila do swojej bazy klientów, w którym poinformujesz o możliwości korzystania z płatności odroczonych i przedstawić korzyści, jakie niesie ze sobą ta metoda.
Podsumowanie
Dane zawarte w raporcie Koszyk Roku 2022" pokazują, że: już prawie 75 proc. największych e-commerców posiada płatności BNPL przynajmniej jednego operatora – w tym aspekcie odnotowano wzrost o 143 proc. w porównaniu z ostatnią edycją raportu z 2020 r.
To jasno pokazuje jak dynamicznie rozwijają się płatności odroczone. Klienci zdążyli już poznać tę nową metodę płatności i ją wypróbować, dzięki czemu nie musisz ich przekonywać, że jest wygodna i bezpieczna. Nadszedł moment, gdy kupujący są już gotowy na BNPL, pytanie brzmi, czy Twój sklep jest już gotowy?