CTA (Call To Action), czyli wezwanie do działania, to jeden z najważniejszych elementów w sklepie internetowym. Od brzmienia, wyglądu i umiejscowienia przycisków zależy, czy klient wykona akcję, na której nam zależy.
CTA są wykorzystywane we wszystkich przekazach marketingowo-sprzedażowych. Dlatego, jeżeli prowadzisz komunikację w mediach społecznościowych, chcesz uruchomić kampanię reklamową na Facebooku lub w sieci Google, optymalizujesz swój sklep internetowy, chcesz przekonać odbiorców do zapisu do newslettera... – musisz znać zasady, którymi należy się kierować, żeby wezwanie do działania było skuteczne.
💡CTA to słowo lub fraza, która ma przekonać odbiorcę komunikatu do wykonania akcji, na której zależy jego nadawcy. CTA może mieć formę przycisku lub zwykłego tekstu, pod którym zaszyty jest link.
Przykłady typowych wezwań do działania
Poniżej zobaczysz kilka sprawdzonych CTA, które powtarzają się w przekazach marketingowych i są często wykorzystywane w sklepach internetowych. Wszystko dlatego, że nie są skomplikowane i jasno informują użytkownika, co ma zrobić. Siła tkwi w prostocie, dlatego można mieć pewność, że wymienione CTA jeszcze długo będą w użyciu.
Niektóre z najczęściej używanych CTA to:
Skuteczne CTA – najlepsze praktyki
Tworząc CTA, należy brać pod uwagę zarówno warstwę słowną (copy), jak i projekt graficzny przycisku lub linku oraz jego umiejscowienie. Oto kilka wskazówek, których warto się trzymać projektując CTA.
CTA musi być konkretne i zawierać jasny przekaz zachęcający do zapisu do listy mailingowej, zakupu produktu, czy wysłania wiadomości. Użytkownik nie może mieć wątpliwości co się stanie w momencie, gdy naciśnie przycisk lub kliknie w link.
Wezwanie do działania nie może być ukryte w 'gąszczu' innych zdań – musi być widoczne na pierwszy rzut oka. Użytkownicy nie przeszukują dokładnie całej strony i, choćbyśmy tego chcieli, nie czytają każdego zdania, które umieścimy w witrynie. W rzeczywistości jest odwrotnie – użytkownicy skanują wzrokiem stronę i czytają tylko, to co naprawdę ich zainteresuje. Jeśli są gotowi do zakupu chcą mieć możliwość szybkiego i łatwego dodania produktu do koszyka i złożenia zamówienia.
Warto pamiętać o tym, żeby CTA na karcie produktu było widoczne bez konieczności przewijania strony.
Świetnym sposobem, aby upewnić się, że ludzie zobaczą Twoje wezwanie do działania, jest otoczenie go białą przestrzenią. Nie bój się grać bielą na Twojej stronie, ponieważ to ona pozwala treściom 'oddychać' i pomaga podkreślać ważne informacje.
Nie bez powodu znaki STOP są czerwone – muszą się wyróżniać. Podobnie jest z CTA. Nie znaczy to jednak, że każdy przycisk ma być czerwony. Ważne, by wyróżniał się spośród otaczających go elementów strony. Projektując CTA, należy się trzymać wybranych wcześnie kolorów marki – tak by zachować spójność identyfikacji wizualnej. Jeżeli dopiero rozpoczynasz proces projektowy, zadbaj o to, by grafik określił, który z kolorów marki można wykorzystywać właśnie do CTA.
To, gdzie umieścisz wezwanie do działania ma kluczowe znaczenie dla jego skuteczności. Wybierając miejsce, należy wziąć pod uwagę, że niektórzy klienci chcą od razu dodać produkt do koszyka, a inni najpierw chcą się zapoznać z wszystkimi informacjami... Dlatego warto umieścić CTA przynajmniej w dwóch miejscach – na górze strony (pod nazwą i najważniejszymi informacjami o produkcie) oraz na dole strony (pod szczegółowym opisem i danymi technicznymi). W ten sposób ułatwisz zakup zarówno tym, którzy szybko podejmują decyzje zakupowe, jak i tym, którzy potrzebują nieco więcej czasu do namysłu.
Nie ma jednego CTA, które sprawdza się w każdym przypadku, dlatego pogódź się z tym, że potrzebne będą testy, które pomogą Ci wybrać najskuteczniejszą (w Twoim przypadku) wersję. Najprostszym sposobem na porównanie skuteczności dwóch wariantów są testy A/B, które pozwalają stosunkowo szybko zweryfikować słuszność naszych założeń.
Jeżeli praca nad sklepem internetowym dopiero przed Tobą, od tej pory zwracaj większą uwagę na to jakie CTA stosują sklepy, w których robisz na co dzień zakupy. Porównuj wygląd, brzmienie i umiejscowienie przycisków, zapamiętuj które CTA było dla Ciebie najbardziej zachęcające do dokonania zakupu, notuj dobre i złe praktyki, które zauważysz przeglądając internet. Te wszystkie informacje będą świetnym punktem wyjścia do prac nad Twoim sklepem.