W sklepach stacjonarnych przed świętami Bożego Narodzenia jest mnóstwo ludzi, a produkty wyprzedają się w okamgnieniu. Wielu klientów próbuje uniknąć tych problemów i wybiera zakupy w sklepach online. Zastanówmy się więc, jak przygotować sklep na ich odwiedziny, aby zakupy miały niecodzienny, świąteczny klimat.
Oto kilka sprawdzonych pomysłów.
1. Nowa kategoria – prezenty
Konsumenci w okresie przedświątecznym poszukują przede wszystkim prezentów dla najbliższych. Z badania Barometr Providenta wynika, że poza pieniędzmi, pod choinką najchętniej znaleźlibyśmy kosmetyki i perfumy (12,3 proc.), książki (10,3 proc.), elektronikę (10,2 proc.), ubrania (9,7 proc.) oraz biżuterię (8,2 proc.). Warto klientom te poszukiwania ułatwić, tworząc dodatkową kategorię z pomysłami na prezenty.
Dobrym rozwiązaniem jest dodanie kilku podkategorii, na przykład 'prezenty dla kobiet', 'prezenty dla mężczyzn', 'prezenty dla dziecka', itp. Możesz wzorować się na znanej marce odzieżowej House, która przed świętami dodała nową kategorię: Xmas Is Coming, rozwijaną na podkategorie: Dla Niej i Dla Niego. Dodatkowo nazwa kategorii została ozdobiona grafiką choinki, co nie pozostawia wątpliwości, że znajduje się tam wyselekcjonowana oferta świąteczna.
2. Święta na pierwszym planie
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, w grudniu najczęściej dokonywane są zakupy, które mają bezpośredni związek ze świętami. Nie zawsze sklepy internetowe mają w ofertach prezenty. Dlatego należy zastanowić się, jak dostosować ofertę swojego sklepu internetowego do świąt. Na przykład IKEA zaproponowała klientom zakup stołu, krzeseł i dekoracji, które doskonale się sprawdzą podczas kolacji wigilijne w gronie rodziny i bliskich. Oczywiście informacja o okazjonalnej ofercie powinna znajdować się na samej górze, tak jak zrobił to właśnie skandynawski producent mebli.
Podobnie do świąt przygotował się sklep z asortymentem dla dzieci – Smyk. Już na samej górze jest utworzone dodatkowe pole, na którym zostały zaprezentowane oferty prezentów świątecznych z podziałem na różne kategorie wiekowe dzieci.
3. Świąteczne promocje
Z raportu Barometr Providenta wynika również, że w tym roku ostrożnie podchodzimy do planowania świątecznych wydatków. Polacy, którzy wzięli udział w ankiecie, zamierzają na ten cel przeznaczyć przeciętnie 952,40 zł – czyli więcej o 200 zł niż w ubiegłym roku, ale 750 zł mniej niż przed pandemią. Aż 45 proc. respondentów, wybierając produkty, zdecyduje się na te najtańsze. To oznacza, że w tegoroczne święta promocje w sklepach internetowych muszą być traktowane priorytetowo. Podpatrując stronę internetową sklepu z biżuterią Apart, można zauważyć, że rzeczywiście oferty promocyjne wiodą prym. W okresie świątecznym konsumenci zdecydowanie szukają oszczędności, dlatego warto zaoferować im również kody rabatowe.
4. Kampanie w mediach społecznościowych
Dobrym pomysłem jest przygotowanie przemyślanej strategii marketingowej w mediach społecznościowych. Można wykorzystać do tego storytelling, czyli opowiadania. Święta to magiczny czas, w którym historie mają większy wydźwięk. Jeżeli na przykład sprzedajesz książki, pokaż jak konkretny tytuł może wpłynąć na czyjeś życie.
5. Świąteczne przesyłki
W czasie poprzedzającym święta wydłuża się czas doręczania przesyłek pocztowych. Klienci zdają sobie z tego sprawę, przez co często rezygnują z zakupów online. Dlatego warto, w widocznym miejscu, poinformować klientów do kiedy muszą zamówić towar, żeby przesyłka dotarła na czas.
Świąteczne przygotowania w sklepie internetowym warto rozpocząć już w listopadzie. Jak wynika ze wspomnianego wcześniej Barometru Providenta, 38 proc. badanych uważa, że wystarczy jeśli rozpoczną poszukiwania odpowiednich upominków kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. Niewiele mniejszy odsetek korzysta z grudniowym wyprzedaży lub zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Nie znaczy to jednak, że w grudniu w ogóle nie ma sensu wdrażać świątecznej strategii. Warto, ale należy znaleźć swoją przewagę konkurencyjną – oprawić ją w świąteczny klimat i działać.