Instagram ma ogromny potencjał, który szczególnie powinny wykorzystać małe firmy zajmujące się sprzedażą rękodzieła. Dlaczego? Sprzedawcy mogą w łatwy sposób podkreślić piękno i unikalność swoich produktów, przyciągając tym samym uwagę potencjalnych klientów.
Z danych Statisa, wynika, że Instagram ma obecnie aż 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie, co plasuje go na 4 miejscu w rankingu najpopularniejszych platform mediów społecznościowych w 2023 roku.
Instagram to doskonała przestrzeń do rozrywki, ale nie tylko. Warto wykorzystać jej potencjał, do wdrożenia swoich sprzedażowych strategii.
Jak informuje Social Pilot, co miesiąc 130 milionów użytkowników klika posty zakupowe Z kompilacji 75+ statystyk Instagrama, które marketerzy muszą znać w 2024 r., wynika jeszcze wiele ciekawych faktów. Skupmy się na tych, które możesz wykorzystać w swojej działalności:
- Na Instagramie jest ponad 200 milionów firm promujących swoje usługi i produkty. Na przykład 86% sklepów internetowych z USA ma konta na Instagramie.
- Średnio największe marki publikują posty na Instagramie 1.56 razy dziennie. 36% firm korzysta z stories do promowania swoich produktów.
- Grupa wiekowa 18-24 lata stanowi największą część odbiorców reklam na Instagramie.
- 90% użytkowników Instagrama obserwuje co najmniej jedno konto firmowe, a 81% Instagrammerów korzysta z platformy do wyszukiwania nowych produktów i usług.
- 62% użytkowników twierdzi, że są bardziej zainteresowani marką po zobaczeniu jej w relacji na Instagramie, a reklamy wideo mają 3 razy większą aktywność niż zdjęcia.
Pokaż swoje dzieła
Produkty handmade to przedmioty, które najpierw przyciągają wzrok. Jakość wykonania, unikatowość wzoru, a także estetyka przedmiotu – to wszystko sprawia, że ludzie zakochują się w rękodziele. Instagram, będąc platformą opartą na wizualności, doskonale nadaje się do prezentowania właśnie tych cech. Można ją też traktować jako swoje portfolio prac.
Instagram oferuje również różnorodne ścieżki sprzedaży – od tagowania produktów na zdjęciach i w stories, przez sprzedaż bezpośrednio na platformie, aż po kierowanie ruchu na zewnętrzne strony internetowe. Dla małych firm zajmujących się rękodziełem, gdzie historia marki i proces tworzenia produktów są często tak samo ważne jak sam produkt, Instagram staje się nie tylko kanałem sprzedaży, ale także platformą storytellingową.
Dla wielu małych firm, zwłaszcza na początku ich drogi, budowanie własnej strony internetowej czy sklepu online może być zbyt dużym wydatkiem. Instagram eliminuje tę barierę, oferując platformę, na której można łatwo prezentować swoje produkty, komunikować się z klientami i budować markę bez konieczności ponoszenia dużych wydatków.
Strategie marketingowe na Instagramie
Instagram jest idealnym medium dla twórców rękodzieła. Unikatowe produkty mogą być prezentowane w pełnej krasie, przyciągając uwagę potencjalnych klientów. Żeby skutecznie wykorzystać potencjał Instagrama, potrzebujesz strategii, która pozwoli Ci wyróżnić się na tle innych i dotrzeć do osób, które pokochają Twoje produkty. Co możesz zrobić, żeby zachęcić do zakupu Twoich dzieł?
Opowiadaj historie
Nie ograniczaj się tylko do pokazywania produktów, bo ludzie kochają historie. Przedstawiaj je w swoich rolkach i stories. Te formaty pozwalają na pokazanie bardziej spontanicznej strony Twojego biznesu. Musisz też wiedzieć, że 70% użytkowników codziennie ogląda Instagram stories, a rolki uzyskują o 22% więcej interakcji na Instagramie niż standardowe posty wideo.
Regularnie twórz inspirujące posty
Zacznij od pokazania całego procesu twórczego za kulisami – niech obserwatorzy zobaczą, jak powstaje finalny produkt. To świetnie ilustruje pracę i miłość, jaką wkładasz w swoje dzieła. Udostępnij też "dzień z życia", dzięki czemu Twoi fani zobaczą, jak wygląda Twój typowy dzień pracy – od porannej kawy, przez tworzenie, aż po pakowanie zamówień.
Podziel się również prostymi poradami DIY, dzięki którym obserwatorzy będą mogli sami spróbować swoich sił w tworzeniu. Możesz też organizować sesje Q&A, podczas których odpowiesz na pytania swoich obserwatorów.
Zadbaj o dobre zdjęcia
Staraj się, aby zdjęcia były wysokiej jakości i pokazywały Twoje produkty w atrakcyjny sposób. Zadbaj o spójność, na przykład wyrażoną podobną kolorystyką. Od czasu do czasu, pokaż użytkownikom siebie. Nie obawiaj się, że zostanie to źle odebrane. Klienci, którzy kupują rękodzieła, chcą wiedzieć kto je wykonał.
Wykorzystaj hashtagi
Hashtagi to Twoi najlepsi przyjaciele w świecie Instagrama. Pozwalają dotrzeć do osób, które szukają dokładnie tego, co oferujesz. Używaj ogólnych hashtagów związanych z rękodziełem, ale również tych bardziej specyficznych, opisujących Twój produkt. Średnio w postach na Instagramie używa się 10,7 hashtagów.
Zbuduj społeczność
Interakcja z obserwatorami jest bardzo ważna podczas budowania zaangażowanej społeczności. Odpowiadaj na komentarze, uczestnicz w rozmowach, a nawet organizuj konkursy czy losowania nagród.
Współpracuj z influencerami
Znalezienie influencerów, którzy pasują do wizji Twojej marki i estetyki Twoich produktów, może znacznie zwiększyć Twoją widoczność. O szczegółach takiej współpracy, przeczytasz w artykule: Jak przygotować się do współpracy z influencerem?
Twórcy, którzy osiągnęli sukces na Instagramie
Jeśli szukasz firm z rękodziełem na Instagramie, polecamy wyszukiwanie popularnych hashtagów, takich jak #handmade czy #handcraftedjewelry. To doskonały sposób na odkrycie utalentowanych artystów, którzy mogą zainspirować Cię do działań na Instagramie. Z czyją twórczością warto się zapoznać?
Lisanne Multem, @happyhandmadeliving 33,4 tys. obserwujących
Lisanne Multem z Happy Handmade Living łączy swoje pasje do stylizacji wnętrz i tworzenia akcesoriów do domu. Elementem, który od razu zwraca uwagę jest spójność wizualna jej profilu, z dominującym kolorem zielonym. Lisanne pokazuje siebie i swoje życie, dzieląc się momentami z rodziną, zwierzętami oraz codziennymi sytuacjami, co pozwala na budowanie głębszej relacji z obserwatorami. Takie osobiste podejście sprawia, że jej marka jest bardziej autentyczna. Prezentując swoje produkty, Lisanne często sama staje przed obiektywem, udostępnia wskazówki DIY i pokazuje, jak można samodzielnie tworzyć piękne i niepowtarzalne przedmioty, co jest inspirujące dla jej obserwatorów.
W strategii Lisanne Multem na Instagramie ważne jest połączenie profesjonalizmu z osobistym podejściem, co przekłada się na silną markę osobistą i biznesową. Jej profil jest doskonałym przykładem, jak można efektywnie wykorzystać tę platformę do promowania produktów handmade.
Marcie Kobernus, @marciekdesigns 23,9 tys. obserwujących
Strategia Marcie Kobernus to pokazywanie swojej pracy, życia i pasji w atrakcyjny, kolorowy sposób. Jej profil na Instagramie to kolorowa ekspozycja tego, co najbardziej kocha: modę, wyposażenie wnętrz i upcykling. Te intensywne barwy nie tylko przyciągają uwagę, ale również odzwierciedlają jej radosne podejście do tworzenia. Marcie dzieli się nie tylko swoimi projektami, ale również fragmentami swojego życia prywatnego. Poprzez pokazywanie siebie, swojego domu i otoczenia, buduje bliską relację z obserwatorami. Chętnie też dzieli się swoimi osiągnięciami i projektami upcyklingu, co inspiruje i motywuje obserwatorów do doceniania alternatywnych wnętrz.
Jak widzisz, wykorzystanie Instagrama do promocji produktów handmade polega przede wszystkim na budowaniu relacji i społeczności wokół marki. Pamiętaj, że na Instagramie ważne jest znalezienie własnej ścieżki, która najlepiej odda charakter marki i pozwoli na nawiązanie relacji z obserwatorami. Autentyczność, unikalna historia i sposób, w jaki się z nią dzielisz, mogą przyciągnąć właściwe osoby, które pokochają Twoje produkty. Pamiętaj jednak, że sukces na Instagramie nie przychodzi z dnia na dzień. Jest to proces, który wymaga zaangażowania i cierpliwości.