Newsletter to bardzo skuteczne narzędzie sprzedaży internetowej. Pozwala również pozostać w kontakcie z odbiorcami i kreować pozytywny wizerunek firmy. Jednak aby do nich dotrzeć, trzeba najpierw taką bazę odbiorców zbudować. W jaki sposób to zrobić?
Newslettery uznawane są przez właścicieli sklepów internetowych, jako jedno z najskuteczniejszych narzędzi wykorzystywanych do realizacji strategii marketignowej. Warto do klientów docierać tą drogą, bo 65 procent Polaków korzysta z poczty elektronicznej. Jest to więc potężna grupa potencjalnych odbiorców. Doskonale zdają sobie z tego sprawę przedsiębiorcy. Jak można dowiedzieć się z raportu interaktywnie.com pt. „Email marketing, marketing automation oraz narzędzia wspierające marketera”, w Polsce w 2020 roku wydano ponad 80 mln zł na mailing. 80 procent małych i średnich firm uważa e-mail marketing za najskuteczniejszą formę marketingu internetowego i bardziej go cenią niż promocję w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Z raportu dowiadujemy się również, że e-mail marketing uznawany jest za jeden z najskuteczniejszych sposobów pozostawania w kontakcie z odbiorcami, zapewniając średni zwrot z inwestycji nawet na poziomie 4400%.
Czy mailing to to samo, co newsletter?
Otóż nie. Newsletter, w odróżnieniu od mailingu, jest wysyłany regularnie. Mailing natomiast ma charakter jednorazowy. Służy do zachęcenia wykonania przez klienta konkretnej akcji, np. skorzystania z oferty. Mailing jest więc bardziej ukierunkowany na zwiększenie konwersji, newsletter na utrzymanie relacji. To, co je łączy, to wspólna baza kontaktów.
O czym trzeba wiedzieć?
Wysyłka newslettera, podobnie jak w przypadku mailingu, musi być poprzedzona zgodą odbiorców. Wiele firm angażuje się w te działania, bo ma świadomość, że korzyści pojawią się szybko. Przede wszystkim przedsiębiorcy liczą na wzrost konwersji i rzeczywiście mają rację – takie działania odnoszą sukces.
Właściciele internetowych biznesów nie mogą zapominać o przepisach RODO. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest udzielenie użytkownikowi informacji o zasadach i celach przetwarzania jego danych. Budując bazę klientów, warto ich poinformować, jakie typy wiadomości będą im przesyłane, np. informacje związane z promocją, marką, poradniki itp.
Jak zbudować bazę klientów do wysyłki newslettera?
1. Dotychczasowa baza
Prawdopodobnie masz w bazie swojej firmy wiele e-maili. Wystarczy je zebrać w jednym miejscu. Zanim jednak roześlesz newsletter, koniecznie uzyskaj zgody użytkowników. W ten sposób zgromadzisz pierwsze wysokiej jakości dane, i to zupełnie bezpłatnie.
2. Pop-up
Warto zamieścić na swojej stronie sklepu internetowego okienko typu pop-up, które będzie zachęcało do dopisania się do listy mailingowej.
3. Facebook
Dobrym pomysłem jest przygotowanie kampanii reklamowej Lead Ads na Facebooku, w której można bezpośrednio zbierać adresy e-mail.
4. Prezent
Coraz więcej firm decyduje się wydać bezpłatnego e-booka, tylko po to, aby zdobyć zgody na wysyłanie newslettera. Można również podziękować klientom za wyrażenie zgody na przesyłanie newslettera, przekazując symboliczny rabat. Na przykład klient otrzymuje 10% na pierwsze zakupy, o ile zostawi swój adres e-mail i wyrazi niezbędne zgody.
5. Zakup danych
Istnieje możliwość zakupu danych od dostawców zewnętrznych. Można na przykład zdecydować się na zakup bazy klientów, którzy spełniają określone kryteria, np. kobiety w wieku 25-35 lat. Specjalistyczne firmy udostępniają bazy adresów e-mail tylko tych użytkowników, którzy wyrazili już na to zgodę.
6. Content marketing
Polega na przekazywaniu wartościowych informacji w zamian za pozostawienie swoich danych kontaktowych. Może to być wspomniany e-book, ale też instruktażowe filmy, czy webinary.
Gdzie tworzyć bazę klientów?
Na początku dobry będzie Exel, a nawet Google Docs. Są one dobrym narzędziem do prowadzenia bazy klientów, o ile nie jest ona mocno rozbudowana. Jednak tak przechowywane dane mogą zostać przechwycone przez niepowołane osoby lub utracone w wyniku awarii nośnika. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest inwestycja w odpowiednio zabezpieczony system CRM.
CRM umożliwia uporządkowanie danych klientów, dzięki czemu istnieje możliwość dostosowania strategii marketingowych do różnych typów klienta. Takie działania są o wiele bardziej skuteczne, bo można określić stopień opłacalności pozyskania klienta, czas jego obsługi, skuteczność działań. W sieci dostępnych jest wiele firm oferujących takie oprogramowanie.
W procesie tworzenia bazy e-mail liczy się jakość, a nie ilość. Nie sztuką jest pozyskać 500 zgód na wysyłkę newslettera. Celem powinno być stworzenie wartościowej bazy klientów, na której można oprzeć cały proces sprzedaży. Stosując e-mail marketing, trzeba również pamiętać o personalizacji wiadomości, bo zwiększa wskaźnik otwarć nawet o 50 procent.