Zamierzasz uruchomić mały sklep internetowy i zastanawiasz się jaki CMS wybrać? Systemy CMS dostępne na polskim rynku często oferują podobne rozwiązania. Jednak niektóre z nich są bardziej dopasowane do potrzeb małego e-sklepu. Z poniższego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę dokonując wyboru.
💡Zacznijmy od wyjaśnienia, czym właściwie jest CMS. CMS, czyli Content Management System, to system do zarządzania treścią. Jeżeli chodzi o mały sklep internetowy, CMS musi posiadać inne funkcje, niż w przypadku zwykłej strony www lub bloga. Dlatego warto dobrze przeanalizować możliwości danego rozwiązania i dopiero wtedy zdecydować jaki CMS wybrać.
W naszej bazie wiedzy znajdziesz już sporo informacji o najbardziej popularnych platformach e-commerce. Opisywaliśmy możliwości OpenCart oraz porównywaliśmy WordPress z PrestaShop – polecamy zajrzeć do tych artykułów, ponieważ znajduje się w nich wiele cennych informacji o każdym z rozwiązań. Żeby nie powielać tego, co już zostało opisane, przypomnijmy pokrótce najważniejsze fakty o wspomnianych rozwiązaniach.
OpenCart
To opensourcowa platforma e-commerce, co znaczy, że zarówno pobranie, jak i późniejsze aktualizacje są darmowe. Korzystanie z OpenCart nie wiąże się również z koniecznością opłacania comiesięcznego abonamentu. Platforma oferuje szereg rozwiązań dla e-commerce:
Dzięki integracji OpenCart i Płatności online Blue Media, aktywacja płatności internetowych w sklepie internetowym opartym na OpenCart zajmuje do 15 minut i nie wymaga zaangażowania specjalisty IT.
PrestaShop i WooCommerce
PrestaShop to jedna z wiodących platform open source dla e-commerce, która umożliwia założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Na oficjalnej stronie Presty widnieje informacja, że aktualnie w oparciu o to rozwiązanie działa ponad 300 000 sklepów online sprzedających najróżniejszy asortyment – od kosmetyków, przez ubrania, po akcesoria do domu, dobra luksusowe i elektronikę.
WooCommerce to darmowa wtyczka do WordPressa (system CMS), która wyposaża zwykłą stronę internetową w funkcje umożliwiające prowadzenie sklepu online. Według najnowszych statystyk na całym świecie działa ponad 5 000 000 sklepów na WooCommerce, co oznacza, że jest to bezwględnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-commerce.
Obydwa systemy CMS umożliwiają:
WooCommerce:
PrestaShop ma:
💡Szczegółowe informacje znajdziesz w artykule, w których porównujemy możliwości WordPressa i Prestashop – kliknij link, żeby przejść do wpisu.
Systemy CMS dla małego sklepu internetowego – czy są niezbędne?
System CMS dla e-commerce to nie to samo, co CMS dla bloga lub zwykłej strony www. W przypadku nawet małego sklepu internetowego, właściciel musi mieć możliwość wprowadzenia i edytowania oferty (w dowolnym momencie), dodawania nowych produktów, uzupełniania opisów produktów, ogłaszania ofert specjalnych i promocji publikowania innych tekstów – np. regulaminu, polityki prywatności, zasad reklamacji i zwrotów itd. Wszystkie te czynności wykonuje się właśnie za pośrednictwem systemu CMS.
Co ważne systemy CMS umożliwiają wprowadzanie wymienionych wyżej treści bez konieczności posiadania wiedzy i umiejętności programistycznych. Dlatego są doskonałym rozwiązaniem dla tych wszystkich, którzy chcą samodzielnie zarządzać swoim sklepem internetowym, aktualizować ofertę w najlepszym momencie i od ręki wprowadzać potrzebne w danej chwili zmiany – bez czekania na specjalistę i bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Jak większość rozwiązań informatycznych, również systemy CMS mogą być darmowe lub płatne.
Systemy CMS i ich funkcje w kontekście e-commerce
Porównując rozwiązania i zastanawiając się, który CMS wybrać, upewnij się, że ma funkcje, których potrzebuje mały sklep internetowy. Sprawdź, czy dany CMS daje możliwość:
Wspomniane SEO jest dla małych sklepów internetowych bardzo ważne, ponieważ od pozycji w wynikach wyszukiwania w dużej mierze zależy sprzedaż. Dlatego sprawdź, czy dany CMS pozwala na:
Zastanawiając się nad wyborem, zwróć również uwagę na to, czy dostawca rozwiązania udostępnia potrzebne instrukcje (napisane przystępnym językiem), prowadzi blog (gdzie dzieli się użytecznymi informacjami) oraz zapewnia wsparcie techniczne. To bardzo ważne, zwłaszcza jeśli chcesz samodzielnie zarządzać zawartością strony za pomocą wybranego systemu CMS. Początkowo możesz potrzebować pomocy lub trafnych wskazówek. Brak odpowiedzi ze strony dostawcy może powodować frustrację i opóźnienia, a na te nie ma miejsca w e-commerce.
Nie ma jednej dobrej odpowiedzi na pytanie jaki CMS wybrać, ponieważ każdy mały sklep internetowy ma nieco inne potrzeby. Mamy jednak nadzieję, że powyższe informacje okażą się dla Ciebie pomocne i dzięki nim będziesz w stanie przeanalizować dostępne systemy CMS i wybrać ten, który będzie dla Ciebie najlepszy.