Jakie są wiodące trendy konsumenckie, którymi warto się kierować podejmując ważne decyzje biznesowe i planując rozwój sklepu internetowego? Z jakich metod płatności najchętniej korzystają kupujący? Odpowiedzi na te i wiele innych, istotnych pytań można znaleść w najnowszym raporcie eIzby.
Poniższy artykuł stanowi zapis najważniejszych naszym zdaniem wniosków płynących z badania "Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2022". Pełny raport jest dostępny na stronie eIzby.
Rośnie liczba kupujących w sieci
Wyniki badania, w tym zakresie, raczej nie będą dla nikogo zaskoczeniem. Rynek e-commerce się rozwija, a do zakupów w sieci przekonuje się coraz więcej osób – również z pokolenia silver. Spośród ankietowanych przez eIzbę aż 87% potwierdziło, że kupuje online – to o 3p.p. więcej niż rok temu. Wzrosła również wartość koszyków zakupowych oraz częstotliwość zakupów w sieci.
Najważniejsze statystki
Urządzenia wykorzystywane podczas zakupów online
Pomimo drobnych przesunięć w porównaniu z ubiegłym rokiem, urządzeniami, które są najchętniej wykorzystywane do zakupów w sieci, pozostają laptop – używany przez 85% badanych i smartfon, z którego korzysta 78% osób aktywnie wykorzystujących różne urządzenia. M-commerce to bardzo silna gałąź handlu internetowego, dlatego tak ważne jest, żeby pamiętać o dopasowaniu witryny sklepowej również do urządzeń mobilnych.
Co ciekawe, aż o 9 p.p. spadło użycie smart watcha do celów zakupowych. Twórcy raportu jako przyczynę wskazują brak rozwiązań, które ułatwiałyby zakupy właśnie z użyciem smart watcha – urządzenia nie są rozwijane w tym kierunku.
O 3 p.p. (do 22%) wzrosła natomiast liczba osób, które przyznają, że zamierzają zacząć wykorzystywać różne urządzenia z dostępem do internetu w celach związanych z zakupami – wyszukiwać pomocne informacje, sprawdzać opinie, kupować i płacić za zakupy.
Miejsca zakupowe
Najchętniej wybierane są te same miejsca, co rok temu, czyli sklepy internetowe (42%) oraz platformy zakupowe i aukcyjne (36%). Największą stratę, bo aż 11 p.p., zanotowały porównywarki cenowe. Zyskały natomiast aplikacje sklepowe – wynika to ze strategii sprzedawców, które coraz częściej wprowadzają oferty specjalne i kupony rabatowe wyłącznie dla posiadaczy aplikacji. Dzięki temu zabiegowi coraz więcej osób decyduje się je pobierać. Nie bez znaczenia jest również to, że współczesne smartfony dysponują pamięcią, która pozwala na posiadanie wielu aplikacji – bez straty na wydajności telefonu.
Wartość koszyka i najczęściej wybierane produkty
Niedawno pisaliśmy tym, jakie kategorie produktów przynoszą największe zyski w e-commerce, a dane zawarte w raporcie eIzby potwierdzają nasze wnioski. Ankietowani zadeklarowali, że najczęściej wybierają produkty z kategorii moda, artykuły dziecięce, elektronika oraz dom i ogród. Największy wzrost odnotowały artykuły dziecięce (14 p.p.), a największe spadki turystyka, elektronika i motoryzacja.
Istotna zmiana nastąpiła natomiast w zakresie wartości koszyków zakupowych w niektórych kategoriach. I tak:
Ma to zapewne również związek z generalną podwyżką cen produktów, która miała miejsce w pierwszym półroczu 2022 r.
Metody płatności za zakupy
W kwestii największej popularności metod płatności nie ma zaskoczeń. Podobnie jak przed rokiem są to szybki przelew (33%) oraz BLIK (21%). Wzrost popularności o 2 p.p. zanotowały płatności odroczone (14%). Spadek dotknął przelew tradycyjny (8%), płatność gotówką przy odbiorze w domu (13%) i w sklepie (7%) oraz płatność kartą (16%).
W raporcie znajdują się dokładne dane mówiące o tym, które metody płatności są najpopularniejsze w danej grupie wiekowej. Dla przykładu – szybkie przelewy są najchętniej wybierany przez osoby w wieku 25-44 lata.
Wśród płatności mobilnych najchętniej wykorzystywaną jest oczywiście BLIK (37%). Ciekawy jest wzrost popularności SMS-ów premium (14%, wzrost o 11p.p.).
Na koniec przywołamy jeszcze dane dotyczące płatności odroczonych, ponieważ to stosunkowo nowa forma płatności, a cieszy się coraz większą popularnością. Wiedzę, czym są płatności odroczone, deklaruje ponad połowa badanych internautów (53%), a aż 71% kupujących w sieci i 68% kupujących z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. 22% badanych internautów skorzystało do tej pory z płatności odroczonych – częściej byli to mężczyźni.