Konsumenci coraz chętniej sięgają po urządzenia mobilne, takie jak smartfon lub tablet, podczas zakupów online. W ten sposób chcą mieć jeszcze łatwiejszy i szybszy dostęp do sklepów internetowych.
Z danych Google zaprezentowanych podczas Mobile Trends Conference 2022 wynika, że klientami polskiego e-commerce są w większości użytkownicy smartfonów. Taki wniosek można wyciągnąć, patrząc na wyszukiwania w Google. W 2021 roku telefon był wykorzystywany do wyszukiwania różnych informacji dwukrotnie częściej niż stacjonarny komputer.
Natomiast z badania „E-commerce w Polsce” przygotowanego przez Gemius wynika, że 77% internautów kupuje online, a odsetek Polaków robiących zakupy w sieci wzrósł w stosunku do ubiegłego roku o 4 p.p. Za pomocą telefonu kupuje aż 76% badanych, a w najmłodszej grupie (osoby w wieku 15-24 lata) robi to aż 92%.
Wyniki dotyczące wykorzystywania urządzeń mobilnych na etapie poszukiwania inspiracji zakupowych zostały zaprezentowane również w najnowszym raporcie Mr&Mrs e-Commerce 2022. Okazuje się, że kobiety chętnie korzystają zarówno ze smartfona, jak i laptopa (po 41%). Natomiast mężczyźni nieznacznie częściej wybierają smartfon (38%) od laptopa (37%).
Mniejsza konwersja
Google i e-point przeprowadzili audyt, z którego wynika, że 231 milionów euro może wynosić utracony przychód sklepów internetowych z powodu barier związanych ze złym doświadczeniem użytkownika na smartfonie. W ten sposób potwierdziła się teza, że nieprawidłowy design serwisu oraz jego powolne działanie może mieć poważny wpływ na wyniki finansowe sklepu internetowego.
Jak wynika z analizy e-point.pl, aż 70% kupujących rezygnuje z dokończenia zakupów na komórce. Dlatego tak ważne jest usuwanie barier w korzystaniu z urządzeń mobilnych, takich jak na przykład:
Z raportu Gemius wynika, że aż 80% osób dokonujących zakupów za pośrednictwem telefonu napotyka na trudności i problemy. Najczęściej dotyczą one niewygodnych formularzy (38% wskazań) czy niedostosowania stron sklepów do urządzeń mobilnych (36%). Sposobem na znaczące zwiększenie przychodów, jest poprawa doświadczeń klienta, tzw. „user experience”.
User experience
Z raportu Google i E-point wynika, że zastosowanie usprawnień z obszaru doświadczenia klienta (User Experience) wpływa na wzrost konwersyjności – średnio o ponad 3,3%. Natomiast wykorzystanie rekomendacji dotyczących szybkości działania to wzrost o 11% mobilnego performance (szybkości działania). Firmy, które nie wdrażają usprawnień, tracą skuteczność biznesową (średni spadek konwersyjności o 6,2%). Takie wnioski zostały wyciągnięte na podstawie audytu mobilnego User Experience oraz szybkości działania serwisów wśród 50 polskich firm e-commerce z różnych branż: zdrowie i uroda, meble, artykuły spożywcze, elektronika, książki i moda.
Szybki serwis mobilny sprzedaje lepiej i więcej
Z danych Google wynika, że 91% konsumentów przyznało, że opuszcza stronę, gdy jest ona za wolna. O tym, jak wiele można uzyskać dzięki zmianom, świadczy przykład firmy Orange Polska. Na stronie e-point.pl wskazany został proces zmiany, który przyniósł firmie ogromne korzyści. Otóż po zmianie front-endu serwisu na znacznie szybszy, firma odnotowała wzrost konwersji na poziomie ponad 52%. Okazało się bowiem, że poprawa czasu ładowania witryny istotnie przekłada się na wzrost sprzedaży. Ile więc powinna ładować się mobilna wersja e-sklepu? Odpowiedź może cię zaskoczyć – tylko jedną sekundę.
O czym pamiętać projektując sklep dopasowany do urządzeń mobilnych?
Oto kilka wskazówek, które warto wdrożyć do swojego e-biznesu:
Przyszłość mobile
Jak można dowiedzieć się z serwisu bigcommerce.com, dzięki ulepszonym doświadczeniom mobilnym oczekuje się, że wartość handlu mobilnego wzrośnie z 128,4 mld USD w 2019 r. do 418,9 mld USD do 2024 r. Mobile jest niewątpliwie najważniejszym kanałem, w który e-sklepy powinny inwestować, jeszcze z jednego względu. Nowa wersja Google Analytics wkrótce będzie śledzić ruch również z uwzględnieniem zmiany urządzenia przez użytkownika, o czym więcej dowiesz się z artykułu: Nadchodzi Google Analytics 4. Co warto o nim wiedzieć?