Ostatnie dwa lata przyniosły wiele zmian w świecie e-handlu. Miliony ludzi na całym świecie zrobiło swoje pierwsze zakupy online i przekonało się, że to naprawdę wygodne. Marki z kolei zrobiły zwrot w kierunku sprzedaży bezpośredniej, m.in. po to, by obniżyć koszty.
Sprzedaż/marketing DTC (Direct-to-Consumer) ma miejsce w momencie, gdy komunikacja odbywa się bezpośrednio na lini marka-klienta – bez udziału pośredników, zewnętrznych sprzedawców detalicznych lub hurtowych.
O sprzedaży bezpośredniej mówimy, gdy:
Wzrost popularności takiego modelu wynika m.in. z tego, że zbliża markę do jej klientów, wzmacnia relację i pozwala marce lepiej zrozumieć, kto kupuje jej produkty i dlaczego to robi. Sprzedaż bezpośrednia skraca cykl zakupowy i zapewnia bardziej wydajną obsługę klienta.
Najważniejsze korzyści z marketingu bezpośredniego
Współpraca z dużymi detalistami lub hurtowniami ma swoje zalety, jednak wejście na drogę bezpośredniego kontaktu z klientem przynosi wiele korzyści. Są to m.in.:
Marki decydujące się na działania bezpośrednie mogą wykazać się większą kreatywnością w marketingu i sprzedaży – mogą podjąć współpracę z influencerami, zrealizować kampanię SMS lub e-mailingową, prowadzić działania w mediach społecznościowych, itp.
Najlepsze praktyki w marketingu bezpośrednim
Zadaniem marketerów jest zwiększenie świadomości marki i sprzedaży, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pozyskania klienta. Marketing bezpośredni może się okazać bardzo pomocny w realizacji ww. celów.
Kanały
Techniki
Konsumenci są o 80% bardziej skłonni do kupowania od marek, które zapewniają spersonalizowane wrażenia poprzez prezentowanie produktów odpowiadających ich potrzebom. Warto inwestować w takie działania, zwłaszcza, że rozwijająca się technologia daje nam coraz większe możliwości w tym zakresie.
Budowanie społeczności wokół Twojej marki to niełatwe zadania, ale warto podjąć ten wysiłek. Jeśli jesteś w stanie stworzyć internetową społeczność oddanych fanów, którzy gromadzą się wokół i kochają Twoją markę – robisz coś naprawdę wyjątkowego.
Istnieje wiele różnych sposobów budowania społeczności, np. za pomocą grupy na Facebooku tylko dla klientów, programu partnerskiego, czy forum zorientowanego wokół marki.
Jedno z badań wykazało, że średni współczynnik konwersji dla marketingu SMS wynosi 29%, co jest świetnym wynikiem.
Trendy w 2022
Sprzedaż w media społecznościowych
Sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych wystrzeliła w ostatnich latach. Szacuje się, że w 2021 r. wygenerowała zyski na poziomie 492 mld dolarów (globalnie). Wynika to zarówno z tego, że Instagram czy TikTok podejmują działania wspierające sprzedaż za pośrednictwem ich platform, jak i z tego, że rośnie znaczenie m-commerce (czyli zakupów realizowanych na urządzeniach mobilnych).
Treści wideo
Treści wideo stały się podstawą marketingu bezpośredniego. Niezależnie od tego, czy wybierają chwytliwe filmy TikTok, czy emitują reklamy wideo – większość marketerów (92%) uważa marketing wideo za ważną część swojej strategii.
Co ważne, klienci również uważają wideo za najbardziej przydatną formę treści. Dobrze zrobione wideo może pomóc konsumentom wyobrazić sobie, jak korzystają z produktów marki i zachęcić do kupna.
Partnerstwa pomiędzy markami
To kolejny trend w marketingu bezpośrednim. Marki zawierają partnerstwa, żeby się wzajemnie uzupełniać zamiast ze sobą konkurować. Badania pokazują, że niejednokrotnie może to być tańszy sposób pozyskania nowych klientów, niż prowadzenie działań na Facebooku, czy inwestowanie w Google Ads.
Sklepy stacjonarne
Marki, które zaczynały w świecie online coraz częściej decydują się na inwestycję w tradycyjny sklep. Dlaczego? Ponieważ pomagają one zwiększać świadomość marki, są jej wizytówką, pozwalają nawiązać bezpośredni kontakt z klientami, umożliwiają sprzedaż bez ponoszenia kosztów pakowania i dostawy.
Od czego zacząć?
Jeżeli dopiero zamierzasz wprowadzić marketing bezpośrednie: