Marketplace. Z czego wynika popularność platform zakupowych?

#płatności online #marketplace

17.12.2021
Udostępnij:

Szacuje się, że 2020 r., w skali świata, wydano ponad 2.6 biliona dolarów na zakupy za pośrednictwem stu najpopularniejszych marketplaców. Oznacza to wzrost o 29% rok do roku. Nie mamy jeszcze danych za 2021 r., ale z pewnością można się spodziewać kolejnego wzrostu.

Wszystko zaczęło się jeszcze w roku 1995, kiedy to pojawili się dzisiejsi giganci – eBay i Amazon. Po czterech latach na rynek weszła grupa Alibaba z własną platformą sprzedażową. W tym samym roku zadebiutowało Allegro, które dziś jest bezwzględnym liderem wśród marketplaców w Polsce. W skali świata ranking największych platform sprzedażowych wygląda następująco:

Marketplaces Global

Żródło



Marketplacy są również bardzo popularne w naszym kraju. W badaniu 'Ecommerce w Polsce 2021' sprawdzano m.in. spontaniczną znajomość serwisów w e-handlu. 84% ankietowanych wskazało na pierwszym miejscu właśnie Allegro. Szczegółowe dane są następujące:

Marketplace Polska

Żródło



To pokazuje jak silne marki udało się wypracować wspomnianym serwisom.

Co decyduje o stale rosnącej popularności platform sprzedażowych?

Czynników jest kilka, ale najważniejszym z nich jest to, że marketplace daje kupującemu szybki i łatwy dostęp do ogromnej liczby produktów z różnych kategorii, pochodzących od wielu sprzedawców. Dzięki temu zainteresowany kupnem może z łatwością porównać produkty oraz ich ceny, po czym wybrać najkorzystniejszą ofertę. Nie musi w tym celu odwiedzać kilku lub kilkunastu sklepów internetowych i tracić czasu na analizę ofert. Można za jednym razem kupić żywność, sprzęt AGD i książki.

Wygoda marketplaców kryje się również w tzw. płatnościach koszykowych. Na czym one polegają? Kupujący dodaje do swojego koszyka kilka produktów pochodzących od różnych sprzedawców i może za nie zapłacić zlecając jedną płatność. Dodatkowo może dla każdego produktu wybrać inną formę dostawy. To znacznie ułatwia sprawę, szczególnie jeśli mamy do zrobienia większe zakupy.

Dodatkowym argumentem za korzystaniem z ofert marketplaców jest ich wiarygodność. Każdy sprzedawca przed wystawieniem swojej oferty na platformie sprzedażowej musi przejść proces weryfikacji. To szczególnie ważne, jeżeli chcemy zrobić zakupy u wybranego sprzedawcy po raz pierwszy i nie mamy pewności, czy sklep jest godny zaufania czy nie. Co więcej, można również sprawdzić, co o realizacji zamówienia i jakości samych produktów mówią dotychczasowi klienci sklepu. Dzięki tym wszystkim informacjom, kupujący może zbudować sobie pełny obraz sprzedawcy i podjąć właściwą decyzję.

Nie bez znaczenia są również programy lojalnościowe oferowane przez marketplacy, dzięki którym możemy liczyć na specjalne rabaty lub darmową dostawę.

Biorąc pod uwagę rosnącą popularność platform sprzedażowych, obecność na nich wydaje się być dla sprzedawcy (szczególnie początkującego) dobrym sposobem na zaistnienie w świadomości kupujących i wyrobienie sobie marki. Może być również metodą na dotarcie do nowego grona klientów. Jeżeli zastanawiasz się nad dodaniem swojej oferty na jednej z popularnych platform – zajrzyj koniecznie do jednego z naszych artykułów, w którym podpowiadamy jak zaplanować sprzedaż w serwisach typu marketplace.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Odważne pomysły i skuteczne działania: 7 sklepów internetowych, od których warto się uczyć

Śledzenie skutecznych praktyk rynkowych i czerpanie inspiracji z doświadczeń liderów rynku e-commerce to dobre sposoby na odnalezienie własnej drogi do sukcesu.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej