Młodzi klienci oczekują od marek zrównoważonego podejścia

#ecommerce #recommerce #zrównoważony rozwój

21.04.2023
Udostępnij:

Zrównoważony rozwój to już nie modne słowo, ale konkretne działania. Oczekują ich zwłaszcza najmłodsi klienci, a dwóch na trzech jest gotowych zapłacić więcej za produkty przyjazne środowisku – wynika z badania Astound Commerce we współpracy z Shopify.

2022 był piątym najcieplejszym rokiem w historii oraz drugim z najwyższymi temperaturami w Europie. Ostatnie osiem lat to także czas największych upałów w historii planety. Zmiana klimatu i ekstremalne warunki pogodowe stają się bezpośrednim doświadczeniem ludzi na całym świecie. Nic dziwnego, że kwestie związane ze zrównoważonym podejściem i śladem węglowym, jaki powstaje przy produkcji towarów i logistyce, mają dla nich wymierne znaczenie. Na środowisko wpływa również to, co cyfrowe, jak zarządzanie przestarzałą infrastrukturą informatyczną, stosowanie nieefektywnych metod kodowania czy serwerownie zasilane energią ze źródeł nieodnawialnych.


Millenialsi wskazują kierunek zmian

Konsumenci odczuwając skalę kryzysu klimatycznego oczekują od marek konkretnych działań. Stanowisko firmy wobec kwestii środowiskowych ma znaczenie dla sześciu na dziesięciu klientów. Wskazuje na nie 58 proc. millenialsów (urodzeni między 1982 a 1996 r.) i 62 proc. najmłodszych klientów, czyli przedstawicieli pokolenia Z (urodzonych w latach 1997-2012) – wynika z badania The Value of Sustainability to Your Brand* opublikowanego przez Astound Commerce we współpracy z Shopify.

Raport prezentuje zmiany w zachowaniu konsumentów w obszarze zrównoważonego rozwoju i ich oczekiwania wobec marek. 70 proc. millenialsów uważa, że praktyki biznesowe marek są ważne dla nich podczas zakupów online. Dwie trzecie wskazuje, że stosowanie transportu o mniejszej emisji lub opakowań z recyklingu jest ważne. Większą uwagę do zrównoważonych produktów przykładają klienci z Europy niż Ameryki.

Nawet w obliczu inflacji czy recesji konsumenci rozumieją wartość działań na rzecz klimatu. 68 proc. uczestników badania jest skłonnych zapłacić więcej za produkt przyjazny środowisku, wśród millenialsów uważa tak 71 proc. ankietowanych.


Ile warta jest przyszłość?

Klienci skłonni są zapłacić maksymalnie 20 proc. więcej za zrównoważony produkt. Najchętniej postąpiłoby tak 41 proc. przedstawicieli pokolenia Z i 35 proc. millenialsów. Bardziej gotowe do takich działań są kobiety (39 proc.) niż mężczyźni (31 proc.). Za zrównoważone produkty droższe o 20 proc. zapłaciłoby trzech na czterech niemieckich klientów, a Europejczycy (39 proc.) chętniej niż Amerykanie.

Z badanie wynika, że 41 proc. kobiet wybiera odzież zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju, tyle samo mężczyzn preferuje przyjazną dla środowiska elektronikę. Prawie połowa Zetek kupiłaby meble i artykuły gospodarstwa domowego produkowane z myślą o przyszłości planety, a czterech na dziesięciu millenialsów odzież.

Również meble i artykuły gospodarstwa domowego należą do najpopularniejszej kategorii, w której najchętniej kupuje się produkty zrównoważone w Niemczech, Włoszech i Holandii. Szwajcarscy konsumenci sięgają po elektronikę jako najważniejszą kategorię, podczas gdy kupujący w Wielkiej Brytanii najchętniej nabyliby zrównoważone dobra luksusowe.


Używana odzież wiecznie młoda

Dziś przemysł odzieżowy odpowiada nawet za 10 proc. emisji dwutlenku węgla (więcej niż lotnictwo i żegluga razem), w części winny jest temu trend fast fashion.

Dlatego sposobem na wydłużenie cyklu życia produktów, a tym samym znaczną redukcję odpadów jest recommerce, czyli sprzedaż wcześniej używanych lub noszonych rzeczy. Jest to możliwe dzięki nowym serwisom online, które handlują takim asortymentem. Rynek recommerce notuje trwały wzrost. Według danych Statista wartość rynku odzieży używanej podwoi się w ciągu najbliższych kilku lat.

Co drugi ankietowany deklaruje, że jest zainteresowany tym modelem zakupowym, więcej mężczyzn niż kobiet. Największy entuzjazm wykazują millenialsi – sześciu na dziesięciu jest chętnych do nabycia używanych produktów, połowa przedstawicieli pokolenia Z, Europejczycy częściej niż mieszkańcy Ameryki Północnej.


Zielone podejście, ale tylko na serio

Rosnąca rola zrównoważonego rozwoju dla klientów, oznacza, że ekologiczna przyszłości i podejście przyjazne środowisku może być sposobem na budowę przewagi konkurencyjnej. Marki potrzebują jednak autentycznej i przejrzystej strategii komunikowania podejmowanych w tym zakresie działań. Transparentność jest kluczowa, ponieważ jeśli za słowami nie pójdą konkretne działania, konsumenci mogą uznać obietnice za greenwashing, czyli zielone kłamstwo. W rezultacie klienci rozczarują się, stracą zaufanie do marki, a nawet mogą zareagować pogardą. Skutkiem będzie nadszarpnięty wizerunek czy utrata reputacji, a w końcu odczuwalny spadek sprzedaży.

* Badanie The Value of Sustainability to Your Brand. How recent shifts in consumer behavior will impact your brand in 2023 oparto na danych z ankiety przeprowadzonej wśród 1000 klientów z Kanady, USA, Meksyku, Niemiec, Włoch, Niderlandów, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Zarządzanie płatnościami w e-commerce – narzędzia i porady dla małych biznesów

Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać płatnościami dla e-sklepów. Przegląd narzędzi i porad, które pomogą małym biznesom i startupom w optymalizacji procesów.

08.07.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sekrety udanej ekspansji międzynarodowej w e-commerce

Poznaj strategie i dobre praktyki dla firm planujących wejście na nowe rynki. Dowiedz się, jak dostosować ofertę, zrozumieć lokalne preferencje i wiele więcej.

27.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak wykorzystać dane do rozwoju sklepu online?

Zwiększ sprzedaż i popraw doświadczenie klientów, dzięki analizie danych. Odkryj skuteczne narzędzia, personalizację oferty i dynamiczne strategie cenowe.

25.06.2024 Czytaj więcej