Monitoring internetu – czym jest i kiedy warto z niego korzystać?

#sprzedaż online #sklepy internetowe #Google #monitoring internetu #Brand24 #Sentione

22.11.2022
Udostępnij:

Interesuje Cię co tak naprawdę myślą klienci o Twojej marce i ofercie? W internecie możesz znaleźć odpowiedź na te pytania, trzeba tylko wiedzieć, gdzie i jak szukać. Poznaj narzędzia, które ułatwią Ci to zadanie.

Internet można porównać do kopalni, w której trudno znaleźć cokolwiek, jeśli nie ma się odpowiednich narzędzi. Podobnie jest z informacjami na temat Twojej firmy. Myślisz, że wiesz, co sądzą Twoi klienci? Wychodzisz z założenia, że skoro nie masz zwrotów, czy reklamacji w sklepie, to wszystko wzorowo działa? Otóż niekoniecznie. Prawdopodobnie mocno się zdziwisz, kiedy te informacje zweryfikujesz. Może się okazać, że Twoi klienci opisują na forum, o tym że produkt nie spełnił ich oczekiwań, lub że mają złe wrażenie pozakupowe. Jeśli dotrzesz do tych informacji, zyskasz wiedzę, która pozwoli Ci usprawnić sklep i naprawić, to co szwankuje.

Czym jest monitoring internetu?

Monitoring internetu to najprościej ujmując, technologia pozwalająca dowiedzieć się, co w internecie mówi się na dany temat. Ciebie najbardziej interesuje, co mówi się o Twojej ofercie i marce, dlatego na tym się skupimy. Jeśli na przykład sprzedajesz pralki, to możesz dowiedzieć się wszystkich informacji, jakie pojawiają się w internecie na temat pralek. Jeśli natomiast wpiszesz pralka + nazwa Twojej firmy, dowiesz się wszystkiego, co myślą inni na temat sprzedawanych przez Ciebie pralek.

Opinie i recenzje pojawiają się najczęściej w mediach społecznościowych, dlatego trzeba koniecznie śledzić wpisy właśnie w tych kanałach. Jednak bez odpowiednich narzędzi trudno znaleźć miejsca, w których pojawiają się informacje o marce i jej produktach.

Narzędzia do monitorowania internetu przydadzą Ci się, jeśli chcesz wiedzieć:

  • gdzie pojawiają się opinie nt. Twojej oferty i marki,
  • czy Twoje produkty są rekomendowane,
  • czy sprzedawane produkty mają dobre recenzje,
  • jak klienci szukają produktów z Twojej oferty.

  • Gdy zapoznasz się z informacjami, które pojawiają się w mediach społecznościowych, na blogach i forach – zyskasz wartościową wiedzę. Możesz monitorować informacje o marce własnej oraz o konkurencji. Pomocne mogą się okazać następujące narzędzia.

    Google

    Nie ma nic prostszego, jak wpisać frazę, np. 'nazwa Twojego sklepu + opinie', aby sprawdzić, co wyszuka dla Ciebie przeglądarka. Może się okazać, że pokażą się wątki na forach dyskusyjnych, z których wiele można się dowiedzieć. To pierwszy krok, który warto podjąć.

    Bardziej zaawansowane narzędzia Google to Google Trends i Google Alert. Z nich dowiesz się, jak ludzie wyszukują interesujące słowa kluczowe. To pomoże Ci dobrze opisać produkty w sklepie. Jeśli na przykład szukają: 'buty zimowe na koturnie', to warto taką frazę zamieścić w opisie produktu (oczywiście o ile masz taki w ofercie).

    W Google Alert możesz znaleźć również informacje na temat najnowszych wyszukiwań oraz relacje i wzmianki o Twojej marce. Wszystko, co musisz zrobić, to wpisać słowa kluczowe, które w kolejnym kroku, pozwolą Ci się zapoznać z interesującymi wynikami. Dostęp do tych narzędzi jest bardzo prosty i bezpłatny, warto więc od nich zacząć.

    Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co zrobić, żeby sklep internetowy zarabiał więcej – pobierz opracowany przez nas darmowy poradnik dla właścicieli e-commerce.

    Brand24

    Jedno z najpopularniejszych rozwiązań do monitoringu internetu. Firma ma bardzo dobre opinie i angażuje się w rozpowszechnianie wiedzy na temat monitoringu internetu. Z wyników widocznych w panelu dowiesz się, kto, gdzie i kiedy rozmawiał na Twój temat. Mając tę wiedzę, możesz odwiedzić te miejsca i wziąć udział w dyskusji.

    monitoring-internetu-brand24
    Źródło: brand24.pl

    Brand24 oferuje możliwość monitoringu internetu w wielu językach, a wyniki są uporządkowane według zasięgu wzmianek. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdy klienci często wypowiadają się na temat Twoich usług i wzmianek jest bardzo dużo. Wątki są tak uszeregowane, żebyś wiedział, które są najbardziej istotne. Sporą zaletą rozwiązania jest przejrzysty i łatwy w nawigacji interfejs.

    Plan podstawowy kosztuje 174 zł netto i najlepiej sprawdza się w monitoringu niewielkiej marki lub ogólnego tematu. Kolejne pakiety o większym zakresie funkcjonalnym kosztują odpowiednio: 359 zł, 959 zł i 2399 zł miesięcznie. Warto jednak wcześniej skorzystać z darmowego 14-dniowego okresu testowego, żeby poznać możliwości platformy i ocenić, jakich funkcji potrzebujesz.

    Zapewnij swoim klientom bezpieczne płatności online

    Aktywuj bramkę płatniczą Autopay i zwiększ konwersję w swoim sklepie internetowym.

    Włącz płatności online i patrz jak Twój biznes rośnie.

    Sentione

    Narzędzie, które działa na podobnej zasadzie, co Brand24. Pozwala być na bieżąco z najnowszymi trendami, przeprowadzić audyt marki w internecie, poznać potrzeby klientów, sprawdzić opinie o konkurencji, itp. Dzięki nielimitowanym słowom kluczowym można monitorować swoją markę, konkurencję, branżę, intencje zakupowe oraz wiele innych kwestii. Narzędzie jest doceniane przede wszystkim za precyzyjne wyszukiwanie wątków na forach i blogach.

    Wielu specjalistów uważa, że to najszybsze i najdokładniejsze narzędzie. Miesięczny koszt usługi to 1200 zł netto. Podobnie jak w Brand24, Sentione oferuje darmowy okres próbny.

    monitoring-internetu-sentione
    Źródło: sentione.com

    Dzięki monitoringowi internetu można dotrzeć do wszystkich opinii na swój temat. Dzięki temu, dowiesz się , jak naprawdę postrzegana jest Twoja firma. Warto to zrobić, bo opinie innych mają ogromne znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowych. Wiedza, którą zdobędziesz powinna znaleźć swoje miejsce w strategii marketingowej, która pomoże dotrzeć z produktem lub usługą do osób najbardziej zainteresowanych.


    Jeżeli zależy Ci, aby klienci kupowali więcej, niż zaplanowali, to koniecznie wprowadź do swojego sklepu powyższe zasady merchandisingu w e-commerce. Atrakcyjna wizualnie strona i estetycznie zaprezentowany asortyment mogą przynieść wiele korzyści, przede wszystkim wzrost konwersji i umocnienie wizerunku wartościowej marki.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Szybkie przelewy jako sposób na przyspieszenie obsługi zamówień w e-commerce

    Odkryj, jak szybkie przelewy zmieniają e-commerce, skracając czas realizacji zamówień, poprawiając płynność finansową i zwiększając zaufanie klientów.

    29.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Minimalizm w płatnościach. Jak upraszczanie procesów płatniczych wpływa na zadowolenie klientów?

    Dowiedz się, jak uproszczenie płatności może zwiększyć zadowolenie klientów i poprawić współczynniki konwersji i wprowadź potrzebne zmiany w swoim serwisie.

    27.02.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Pierwsze kroki w prowadzeniu sklepu internetowego na platformie OpenCart

    Przeczytaj krótki przewodnik o zakładaniu i konfiguracji sklepu na OpenCart, aby poznać najlepsze praktyki i zacząć sprzedawać swoje produkty w sieci.

    26.02.2024 Czytaj więcej