Aż 62% konsumentów korzysta przynajmniej z jednego programu lojalnościowego. Warto inspirować się tymi, które przynoszą najlepsze efekty. W 2022 roku Biedronka okazała się bezkonkurencyjna w kategorii utrzymania klientów.
Program lojalnościowy to element strategii marketingowej, którego celem jest zachęcenie klientów do regularnych zakupów lub korzystania z usług danej firmy w zamian za określone 'nagrody'. Tego typu programy pomagają wzmacniać relacje z klientami i budować ich przywiązanie do marki.
Zazwyczaj, po rejestracji, klienci otrzymują specjalne karty, numery identyfikacyjne lub specjalne konta w serwisie internetowym lub aplikacji mobilnej. Klienci zbierają punkty, nagrody lub zniżki za zakupy lub korzystanie z usług firmy – im częściej to robią, tym więcej zyskują.
Nagrody w programach lojalnościowych mogą przybierać różne formy, takie jak zniżki na kolejne zakupy, darmowe produkty, vouchery, prezenty, upominki lub ekskluzywne oferty. Zdarzają się również dodatkowe korzyści, takie jak dostęp do wyłącznych wyprzedaży, darmowa dostawa lub specjalne wydarzenia dla uczestników programu.
💡 Program lojalnościowy można stworzyć samodzielnie lub skorzystać z rozwiązań dostępnych na rynku. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Platformy lojalnościowe – czy warto się do nich zapisać?
Korzyści dla właścicieli sklepów internetowych
Wszystkie te korzyści mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży, zwiększenia udziału w rynku i budowania silnej marki.
Modele programów lojalnościowych
Programy lojalnościowe są powszechne w wielu sektorach, takich jak handel detaliczny, hotelarstwo, turystyka (np. linie lotnicze), czy bankowość. Każdy z nich może się nieco różnić. Oto najpopularniejsze ze stosowanych mechanizmów.
Klienci otrzymują punkty za każdą zrealizowaną transakcję. Gdy zbiorą potrzebną pulę, mogą je wymienić na nagrody, zniżki lub darmowe produkty.
Klienci otrzymują specjalne karty lub numery identyfikacyjne, które potwierdzają, że są stałymi klientami. Gdy używają ich podczas zakupów, mogą skorzystać ze zniżek lub ofert specjalnych. Tego typu karty są często stosowane przez sklepy odzieżowe oraz apteki.
Klientom przypisywane są różne poziomy członkostwa, w zależności od ich aktywności lub dotychczasowych wydatków. Każdy poziom członkostwa to inne korzyści i nagrody. Im wyższy poziom, tym lepsze nagrody. Przykładem może być program lojalnościowy w hotelach, gdzie stałym klientom oferuje się wyższy standard pokoju lub dodatkowe usługi w cenie.
Klientom zwracana jest części kwoty wydanej na zakupy – na konto lub w formie wirtualnych pieniędzy, które mogą wykorzystać na kolejne zakupy.
Firmy partnerskie oferują wzajemne korzyści dla swoich klientów. Np. punkty zgromadzone za zakupy w jednym sklepie mogą wykorzystać w innym. Ten typ programu lojalnościowego jest popularny w branży lotniczej, gdzie klienci mogą zbierać punkty za loty i wymieniać je na bilety lub nagrody u partnerów.
Wiele programów lojalnościowych łączy kilka różnych modeli, aby zapewnić klientom różnorodne korzyści i nagrody – np. punkty razem z różnymi poziomami członkostwa.
Aplikacja zamiast karty
Programy lojalnościowe mogą się opierać na fizycznych kartach, aplikacjach mobilnych lub kontach w serwisach internetowych. Aktualnie coraz częściej stosowane są rozwiązania elektroniczne, ponieważ ułatwiają klientom dołączenie do programu i pozwalają w wygodny sposób śledzić postępy.
Porównując rok 2022 do 2021, takich aplikacji powstało więcej o 13% (dane z raportu Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2023). W 2022 roku znacząco wzrosła liczba uczestników korzystających z aplikacji mobilnych w takich programach jak Lidl Plus, Żappka, Vitaj, Monety Allegro oraz Empik Premium.
Ważnym elementem aplikacji lojalnościowych jest komunikacja z klientami. Firmy regularnie informują uczestników programu o nowych ofertach, promocjach, nagrodach oraz przypominają o zbliżających się okazjach do wykorzystania zebranych punktów lub nagród. Zapisywane są tam również paragony, które ułatwiają w przyszłości ewentualny zwrot.
Ranking programów lojalnościowych w 2022 roku
Z raportu Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcia sprzedaży 2023 przygotowanego przez Marketer+ wynika, że przynajmniej z jednego programu lojalnościowego korzystało średnio 62% Polaków – częściej są to kobiety (64%) niż mężczyźni (59%).
Za największą zaletę programów uważana jest możliwość uzyskania zniżki na zakupy produktów czy usług, a za największą wadę niską wartość punktów.
Najlepsze programy lojalnościowe (z Biedronką na czele)
Najpopularniejszym programem lojalnościowym w 2022 roku okazał się program Biedronki. Był on wskazywany najczęściej jako ten ulubiony. Na drugim miejscu, ze znacznie mniejszą liczbą wskazań, znalazł się Orlen Vitay. Na trzecim miejscu uplasował się program lojalnościowy Lidla. Na kolejnych miejscach pojawiły się programy Payback i Rossmann.
Program lojalnościowy Biedronki jest zdecydowanie numerem jeden dla Polaków. Jest to też program, który odnotował najwyższy wzrost jako ulubiony przez konsumentów z 24 proc. w 2021 do 35 proc. obecnie. Dlaczego, okazał się takim hitem?
Z serwisu Wiadomości Spożywcze można dowiedzieć się, że liczba zarejestrowanych klientów posługujących się kartą Moja Biedronka przekroczyła już 14 mln osób, co czyni program lojalnościowy Biedronki największym tego typu systemem w Polsce. Także dzięki aplikacji i karcie Moja Biedronka sieć Biedronka otrzymała nagrodę Best Polish Brand dla marek, które są nie tylko polskie, ale również silnie zapadają w pamięć konsumentom, kojarząc się z innowacyjnością.
Warto zapamiętać
Aktualna sytuacja ekonomiczna w Polsce jest dość trudna. Wysokie raty kredytów oraz inflacja zmusiły Polaków do szukania oszczędności. Niechętnie rezygnują ze swojego poziomu życia, więc szukają sposobów, żeby kupować taniej. M.in. dlatego tak chętnie dołączają do programów lojalnościowych. Przewiduje się, że tego typu rozwiązania będą w najbliższych czasie zyskiwać na popularności. Warto zapamiętać, że prawie połowa uczestników programów lojalnościowych deklaruje, iż w przypadku zamknięcia programu lojalnościowego rzadziej korzystałoby z usług danej firmy.