Platformy lojalnościowe – czy warto się do nich zapisać?

#ecommerce #sprzedaż online #platformy lojalnościowe

06.09.2022
Udostępnij:

Nadrzędnym celem właścicieli e-sklepów jest zazwyczaj zwiększanie sprzedaży i zysków poprzez budowanie lojalności, motywowanie i nagradzanie klientów. Jest to możliwe również dzięki udziałowi w platformach lojalnościowych. Jak wybrać tę najlepszą i jak do niej dołączyć?

Platformy lojalnościowe oferują różnorodne zniżki na zakupy online wielu marek. Klienci mogą z nich skorzystać, kupując bezpośrednio poprzez wybrany serwis lojalnościowy.

Z raportu "Programy lojalnościowe, motywacyjne i wsparcie sprzedaży 2022" wynika, że rynek programów lojalnościowych ewoluuje. Rok 2021 przyniósł wiele zmian, które były związane głównie z rozwojem funkcji online, takich jak aplikacje mobilne, płatności mobilne za pomocą aplikacji, modele subskrypcyjne, programy o charakterze premium i grywalizacja. Z raportu można się również dowiedzieć, że w minionym roku dało się zaobserwować: wzrost zaangażowania strategii cyfrowych, zastosowanie segmentacji uczestników oraz wdrażanie tzw. poziomów VIP, czyli nagradzania aktywnych klientów. Powoli rozwija się także opcja buy now – pay later.

Z informacji opublikowanych we wspomnianym raporcie wynika, że ok. 2/3 respondentów deklaruje uczestnictwo w programach lojalnościowych. Co ważne, w najbliższym czasie liczba ta będzie się utrzymywać na względnie stałym pułapie (z możliwą tendencją wzrostową). To oznacza, że warto się zastanowić nad korzyściami wynikającymi z dołączenia do programu.

Zalety udziału w programie lojalnościowym

Oczywiście celem platform lojalnościowych (motywacyjnych), jest czerpanie korzyści finansowych. Zarabiają one na współpracy z firmami, które muszą zapłacić za to, że będą tam promowane. Najbardziej popularne oferty platform lojalnościowych kosztują od około 170 do około 500 zł miesięcznie (netto), w zależności od oferowanych usług. Niektóre proponują 14-dniowy okres testowy, z którego warto skorzystać przed przystąpieniem do stałej współpracy. W każdej chwili można podwyższyć pakiet, co oczywiście wiąże się z dostępem do większej liczby funkcjonalności, ale też z dopłatą.

Klienci coraz bardziej przekonują się do takiej formy zakupów, bo pozwala zyskać kilkuprocentowe zniżki. Ma to szczególne znaczenie teraz, kiedy ze względu na galopującą inflację, konsumenci starają się uważniej przyglądać wydatkom. Oprócz zniżek korzystają z opcji cashback, czyli zwrotu części wydanych środków. Np. w platformie goodie.pl, środki można wypłacić po uzbieraniu 21 zł.

Udział w programie lojalnościowym może przynieść e-sklepowi wiele korzyści. Może wpływać na realizację celów biznesowych – szczególnie tych związanych ze wzrostem sprzedaży i umacnianiem relacji z klientami. Przede wszystkim jest nowym kanałem sprzedaży.

Wybór systemu

Decyzja o wyborze systemu lojalnościowego powinna zapaść po gruntownej analizie. Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę liczbę użytkowników. Platformy lojalnościowe prześcigają się między sobą i zależy im na pozyskaniu jak największej liczby firm, aby proponować klientom najszerszą ofertę. Dlatego z pewnością mają przygotowane raporty efektywności udziału w platformie. Warto porównać je ze sobą i wybrać najlepszą. Oczywiście nie trzeba ograniczać się do jednej, ale też należy podejść do wyboru rozsądnie, aby nie przysporzyć sobie nadto pracy w związku z zarządzaniem dodstkowym kanałem sprzedaży. Na początku, warto wybrać jedną lub dwie i sprawdzić po pewnym czasie, jakie przyniosły efekty.
Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas wyboru platformy lojalnościowej?

  • dostęp do narzędzi analitycznych i raportujących efekty,
  • łatwość i szybkość obsługi,
  • transparentność rozliczeń,
  • możliwość kontroli nad bazą danych uczestników,
  • możliwość zarządzania promocjami,
  • ofertę cenową.

  • Obecnie jedną z najbardziej rozpowszechnionych platform lojalnościowych jest payback.pl, w którym klienci zebrane punkty mogą wymieniać na nagrody rzeczowe, vouchery lub kolejne zakupy. Inne popularne platformy motywacyjne dla klientów to goodie.pl, alerabat.com, tipli.pl, picodi.com, zrabatowani.pl, rabatio.com, pepper.pl, kody.pl, qupony.pl. Oczywiście takich platform jest sporo i co chwilę powstają kolejne.

    Jak się zapisać do programu lojalnościowego

    Po wybraniu platformy lojalnościowej najlepiej skorzystać z opcji bezpłatnej aktywacji konta na dwa tygodnie. Podczas zakładania konta trzeba uzupełnić dane firmowe i podać adres e-mail. Po kliknięciu linku aktywacyjnego w e-mailu konto zostanie uruchomione.

    W kolejnym kroku trzeba zdefiniować swoje konto i ustawienia, np.:

  • ustalić przelicznik punktów – będzie on wykorzystywany do wyliczania liczby punktów lojalnościowych, które zasilą konto klienta podczas dokonywania transakcji;
  • skonfigurować zgody, które będą pobierane od klientów, np. zgody na przesyłanie informacji handlowych (obowiązkowe w naszym kraju);
  • skonfigurować zgody, które będą pobierane od klientów, np. zgody na przesyłanie informacji handlowych (obowiązkowe w naszym kraju);
  • skonfigurować skrzynkę nadawczą do kontaktu z klientami;
  • założyć subkonta dla pracowników, jeśli będą zajmować się zarządzaniem programem;
  • określić grupy docelowe klientów (np. im więcej kupują, tym większe dostają rabaty);
  • określić dostępność oferty (np. po lokalizacji).

  • Jak mierzyć efekty?

    Sprawdzanie efektywności udziału w programach lojalnościowych to podstawa. Można ją mierzyć za pomocą dwóch współczynników:

  • Współczynnik uczestnictwa – wartość wyjaśni, czy program jest łatwo dostępny dla użytkowników. Oblicza się go dzieląc liczbę uczestników programu przez ogólną liczbę klientów. Wynik oscyluje zazwyczaj w granicach 25%. Taki wynik świadczy o tym, że co czwarty klient firmy bierze udział w programie lojalnościowym. Oczywiście im wynik będzie wyższy, tym lepiej dla e-sklepu.

  • Współczynnik odrzucenia – wynik wskaże, czy program lojalnościowy jest atrakcyjny dla użytkowników i czy odpowiednio ich angażuje. Aby go wyliczyć, należy podzielić liczbę punktów zgromadzonych przez użytkowników programu do całkowitej liczby wydanych punktów. Powinien więc pozostawać na maksymalnie niskim poziomie – nie powinien przekraczać 15%.

  • Czy to dobry moment na współpracę z platformą lojalnościową?

    W związku ze spadkami sprzedaży w wielu branżach e-commerce, o których informowaliśmy w tym artykule, właściciele sklepów internetowych powinni wdrożyć nowe strategie sprzedażowe. Jedną z nich jest poszerzenie kanałów sprzedaży, a prostym sposobem na wdrożenie tego celu, jest zapisanie się do platformy lojalnościowej.

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

    Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

    29.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

    Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

    25.04.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

    Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

    25.04.2024 Czytaj więcej