Narzędzia do monitorowania konkurencji w branży e-commerce

#ecommerce #sklepy internetowe #monitoring internetu #narzędzia online

08.06.2023
Udostępnij:

Analiza działań konkurencji i reagowanie na jej ruchy to ważny czynnik wpływający na sukces w branży e-commerce. W tym artykule zaprezentujemy narzędzia, które mogą dostarczyć właścicielom sklepów internetowych cennych danych. Dzięki nim będą mogli doskonalić swoje działania i optymalizować sklep, zwiększając efektywność i osiągając lepsze wyniki.

Monitorowanie konkurencji przynosi wiele korzyści dla właścicieli sklepów internetowych. Pozwala na śledzenie zmian i trendów w branży e-commerce. Dzięki temu możesz lepiej zrozumieć preferencje klientów i ich oczekiwania. To umożliwia dostosowanie oferty i strategii marketingowej do zmieniających się warunków rynkowych.

Monitoring pozwala również zbadać, jakie produkty oferują konkurenci, w jakich cenach i jakie sposoby promocji stosują. To daje wgląd w konkurencyjne rozwiązania i pozwala na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych. Śledzenie konkurencji może więc pomóc w odkrywaniu nowych możliwości rozwoju biznesu. Możesz zauważyć, że konkurencja wprowadza innowacyjne rozwiązania, które przyciągają uwagę klientów. Możesz się zainspirować ich działaniami i wprowadzić własne ulepszenia lub nowe produkty, które i Tobie pozwolą zawalczyć o tę szerszą grupę odbiorców.

Przede wszystkim jednak śledzenie konkurentów umożliwia szybką reakcję na ich działania. Jeśli zauważysz, że konkurencja wprowadza nową ofertę, obniża ceny lub uruchamia agresywne kampanie reklamowe, możesz szybko zareagować, żeby uniknąć utraty klientów na rzecz konkurencji.


Kto jest Twoją konkurencją?

Żeby móc monitorować konkurencję, najpierw musisz określić, które firmy się do niej zaliczają. Może Ci się wydawać, że już to wiesz, ale lepiej nie polegać wyłącznie na subiektywnych odczuciach i intuicji. Żeby precyzyjnie określić grupę najważniejszych konkurentów, możesz:

  • znaleźć marki, które oferują podobne produkty lub usługi. Jak to zrobić? Możesz skorzystać np. z wyszukiwarek internetowych, platform e-commerce, katalogów branżowych, czy mediów społecznościowych;

  • przeprowadzić analizę słów kluczowych związanych z Twoją branżą. Sprawdź, jakie firmy pojawiają się na wynikach wyszukiwania dla tych słów kluczowych;

  • sprawdzić, jakie sklepy internetowe i marki z Twojej branży są aktywne w mediach społecznościowych;

  • przejrzyj branżowe publikacje, raporty i analizy, które mogą zawierać informacje o wiodących graczach i potencjalnych konkurentach;

  • możesz zapytać klientów, gdzie jeszcze robią zakupy, jakie inne marki lub sklepy internetowe rozważają i dlaczego;

  • możesz też zlecić analizę konkurencji profesjonalistom, którzy wskażą podmioty warte śledzenia.

  • Narzędzia dla właścicieli sklepów internetowych

    1. Narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych

    W dobie social mediów, monitorowanie aktywności konkurencji na platformach takich jak Facebook, Twitter, TikTok czy Instagram jest niezwykle istotne. Możesz śledzić jakie kampanie reklamowe, promocje i interakcje prowadzi Twoja konkurencja. Istnieje wiele narzędzi, takich jak Hootsuite, Mention czy Brandwatch, które umożliwiają monitorowanie wzmianek o konkurencji oraz śledzenie trendów w branży. Polskim narzędziem do takiej analizy jest Brand24.

    Brand24 wykorzystuje technologię przetwarzania języka naturalnego i algorytmy analizy tekstu, aby skanować internet i media społecznościowe w poszukiwaniu wzmianek dotyczących wybranych słów kluczowych, takich jak nazwa Twojej marki, nazwy produktów, konkurencyjnych marek, itp. Narzędzie to analizuje treści takie jak posty na Facebooku, Twitterze, Instagramie, blogi, fora dyskusyjne, serwisy opinii, wiadomości prasowe i wiele innych.

    Możesz monitorować, co się mówi o konkurencji, jakie kampanie prowadzi, jak reaguje na opinie klientów i jakie trendy obserwują w branży. Ponadto Brand24 analizuje sentyment wzmianek dotyczących Twojej marki i konkurencji, czyli określa, czy są pozytywne, negatywne czy neutralne. Dzięki temu możesz ocenić, jakie jest ogólne nastawienie klientów do Twojego biznesu i konkurencji oraz zidentyfikować obszary wymagające poprawy.

    Brand24 ma również ciekawą opcję – powiadomienia w czasie rzeczywistym o nowych wzmiankach dotyczących Twojej marki i konkurencji. Dzięki temu możesz szybko reagować na sytuacje i podejmować odpowiednie działania w razie konieczności.

    2. Narzędzia do monitorowania cen i ofert

    W e-commerce konkurencja cenowa jest jednym z istotnych czynników wpływających na decyzje zakupowe klientów. Dlatego warto korzystać z narzędzi, takich jak:

  • Dealavo,
  • Brandly360,
  • Price2Spy,
  • Ceneo Tracker,
  • Skąpiec Monitor,
  • Google Alerts.

  • Umożliwiają monitorowanie cen i ofert konkurencji. Dzięki temu będziesz w stanie szybko zareagować na zmiany w cenach, dostępności produktów czy promocjach, aby dostosować swoją strategię sprzedaży i zachować konkurencyjność.

    3. Narzędzia do analizy ruchu na stronie

    Monitoring ruchu na stronie internetowej konkurencji pozwala zrozumieć, jakie źródła ruchu przynoszą im najwięcej klientów, jakie są popularne produkty czy strony, na które najczęściej trafiają użytkownicy. Narzędzia takie jak SimilarWeb, Gemius Audience, Hotjar, SEMrush czy Google Analytics dostarczają cennych informacji na temat ruchu na stronach konkurencji, słów kluczowych, z których korzystają, oraz strategii marketingowych, które przynoszą im najlepsze wyniki.

    4. Narzędzia do monitorowania opinii klientów

    Opinie klientów mają ogromne znaczenie dla wizerunku sklepu internetowego. Dlatego warto monitorować opinie dotyczące konkurencji na różnych platformach, takich jak serwisy opinii, fora dyskusyjne czy media społecznościowe

    Narzędzia takie jak wspomniane Brand24 lub SentiOne, Opineo, umożliwiają monitorowanie opinii klientów na temat konkurencji. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, jakie są mocne strony konkurencji, jakie problemy napotykają klienci oraz jakie zmiany możesz wprowadzić w swoim sklepie, aby poprawić swoją ofertę i obsługę klienta.

    5. Narzędzia do monitorowania słów kluczowych i trendów

    Słowa kluczowe odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Narzędzia takie jak:

  • Google Trends,
  • Senuto,
  • Brand24,
  • SentiOne,
  • SEMrush

  • pozwalają monitorować popularne słowa kluczowe w branży oraz trendy, które mogą mieć wpływ na zachowanie klientów. Dzięki temu będziesz mógł dostosować swoje działania marketingowe i ofertę do zmieniających się preferencji klientów.

    6. Narzędzia do monitorowania działań marketingowych konkurencji

    Narzędzia takie jak: SimilarWeb, Brand24, czy SpyFu, umożliwiają śledzenie kampanii reklamowych konkurencji, analizę ich strategii, a nawet dostęp do danych na temat wydawanych przez nich budżetów reklamowych. Dzięki temu będziesz mógł dostosować swoje działania marketingowe i efektywnie konkurować na rynku.


    Konsekwencje braku kontroli nad konkurencją

    Niemonitorowanie działań konkurencji może mieć poważne konsekwencje dla sklepu internetowego. Oto kilka potencjalnych skutków.

  • Utrata konkurencyjności – jeśli Twoja konkurencja wdraża nowe strategie, oferuje lepsze ceny lub wprowadza innowacyjne rozwiązania, a Ty nie jesteś tego świadomy, to możesz stracić część klientów.

  • Nienadążanie za zmieniającymi się trendami – jeśli nie monitorujesz działań konkurencji, możesz przegapić nowe trendy, które są istotne dla Twojej grupy docelowej. Brak reakcji na te zmiany może prowadzić do utraty klientów i spadku sprzedaży.

  • Stosowanie nietrafionych strategii marketingowych – możesz nie wykorzystywać pełnego potencjału swojego sklepu, co będzie prowadzić do marnowania zasobów, np. budżetu, na nieefektywne działania marketingowe.

  • Brak wiedzy o strategiach cenowych – ceny są kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu internetowego przez klientów. Wyjaśnialiśmy to w artykule: W e−handlu liczy się cena. Jeśli nie monitorujesz cen konkurencji, możesz stracić klientów, którzy znajdą atrakcyjniejsze oferty u innego sprzedawcy.

  • Brak innowacji – jeśli nie śledzisz konkurencji, możesz być nieświadomy nowych rozwiązań, które przyciągają uwagę klientów, np. wirtualne przymierzalnie, o których pisaliśmy w artykule: Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości w e-handlu. To może prowadzić do stagnacji i utraty pozycji na rynku.

  • Dzięki odpowiednim narzędziom można śledzić poczynania konkurencji, analizować trendy i reagować szybko na zmieniające się warunki rynkowe. Odpowiednie narzędzia dostarczają przede wszystkim cennych informacji, które pomagają podejmować świadome decyzje biznesowe.


    Chcesz podnieść konwersję w swoim sklepie?

    Uruchom bramkę płatniczą Autopay

    Zacznij pobierać płatności

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

    Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

    23.10.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej