Według danych dataplace.ai, paczkomaty InPost podbiły Polskę. Mieszkańcy już 45 proc. powierzchni Polski mają dostęp do przynajmniej jednego punktu odbioru w odległości do 10 min spacerem. Inne firmy, takie jak DPD, DHL czy Orlen, nie zamierzają jednak rezygnować z rozwoju swoich automatów paczkowych. Czy niedługo czeka nas prawdziwa “paczkomatoza”?
Szybki wzrost popularności e-commerce zdecydowanie pomógł rozwojowi paczkomatów. Polacy pokochali wygodny odbiór zakupów przez cały dzień oraz łatwy sposób nadania przesyłek. Na polskim rynku niekwestionowanym “królem” branży jest InPost. Według firmy badawczej Kantar, aż 89 proc. badanych Polaków wybiera Paczkomaty InPost jako najczęstszą formę dostawy, a wskaźnik NPS (służący do pomiaru lojalności klientów) dla InPostu wynosi 72 punkty.
Dalsza ekspansja InPostu
InPost może pochwalić się liczbą prawie 7 mln aktywnych użytkowników swojej aplikacji InPost Mobile oraz posiadaniem 16 tys. paczkomatów w Polsce, 3 tys. w Wielkiej Brytanii oraz 300 we Francji. W 2021 r. całkowita liczba urządzeń wzrosła o 56 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym.
Firma nie zamierza jednak zwalniać i planuje dalszą ekspansję. W niedalekiej przyszłości, InPost chce zbudować nową fabrykę paczkomatów na terenie City Logistics Kraków Airport oraz rozwinąć centrum badawczo-rozwojowe, w którym prowadzone będą testy nowych rozwiązań.
Internetowe sklepy wchodzą do gry
Allegro i Aliexpress to pierwsze sklepy internetowe, które postanowiły wypróbować nowe rozwiązania logistyczne na terenie Polski. Innowacyjna strategia własnych automatów paczkowych ma na celu skrócenie czasu dostawy zakupów oraz poprawę satysfakcji użytkowników.
Pierwsze automaty Allegro zainstalowano w Poznaniu oraz Warszawie. W założeniu, urządzenie jest stworzone z poszanowaniem estetyki przestrzennej. Paczkomat Allegro ma być zasilany energią z odnawialnych źródeł, wyposażony w czujniki powietrza oraz przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami. Allegro zapowiada również, że jego urządzenia będą posiadały więcej funkcji niż tylko możliwość nadawania i odbierania paczek. Do końca 2021 roku pojawiło się około 1,5 tys. automatów paczkowych, a do końca 2022 r. ma przybyć 3 tys. kolejnych.
Z kolei pierwsze automaty Aliexpress stanęły w ubiegłym roku w Warszawie. Wyglądem przypominają automat do sprzedaży biletów – jest mały i posiada jedynie 30 skrytek. Grupa Alibaba planuje do końca 2022 roku postawić w Polsce ok. 8 tys. takich urządzeń.
Orlen i Poczta Polska
W ciągu najbliższych dwóch lat, w Polsce ma powstać także 2 tys. nowych paczkomatów Orlen. Zdaniem ekspertów, jest to realizacja nowej strategii sprzedażowej, która w założeniu ma zachęcić większą liczbę osób do tankowania samochodu lub zakupów na stacji “przy okazji” odbioru paczki. Automaty paczkowe będą montowane na stacjach paliw, przy punktach Ruchu oraz w punktach partnerskich.
Swoje paczkomaty rozwija również Poczta Polska, która do końca 2022 r. planuje postawić 2 tys. urządzeń w pobliżu marketów i galerii handlowych. Zewnętrzne automaty mają pomóc w realizacji zakupów e-commerce.
Zmiana strategii firm kurierskich
Największe firmy kurierskie również zauważyły korzyści płynącę ze skrytek paczkowych. DPD Pickup Station oraz DHL Pop to urządzenia, które pozwalają odbierać przesyłkę w szybki i wygodny sposób. Podczas, gdy DHL swoją usługę rozwija na razie głównie na terenie Niemiec, to automaty DPD Pickup Station stanęły już w największych miastach w Polsce. Automaty DPD dzielą się na te z ekranem i bez. Odbiór i nadawanie paczki w automatach bez ekranu jest możliwy jedynie z poziomu aplikacji mobilnej.
Z wspomnianego już raportu dataplace.ai wynika, że nadal dla prawie 20 mln Polaków najbliższy punkt odbioru paczki jest poza zasięgiem – w niektórych rejonach klienci muszą przejechać 27 km do najbliższego paczkomatu. Nic więc dziwnego, że wiele firm dostrzega, że rynek nie jest jeszcze nasycony, i jest miejsce na kolejne automaty paczkowe. Coraz ważniejsze dla mieszkańców staje się jednak, by nie “zaśmiecały” one przestrzeni publicznej, tylko stanowiły spójny element tkanki miejskiej. Należy spodziewać się, że ten aspekt będzie coraz ważniejszy dla firm planujących kolejne paczkomaty.