Rumuński rynek e-commerce stawia na mobile

#ecommerce #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna

07.07.2023
Udostępnij:

Rumuński rynek dojrzewa i ma ogromny potencjał wzrostu. Platforma sprzedażowa eMAG jest nie tylko najbardziej znaną krajową marką, ale wyrasta na regionalnego lidera e-commerce.


Rumunia jest drugą największą gospodarką cyfrową w Europie Środkowo-Wschodniej, zaraz po Polsce a przed Czechami. Wielkość rynku systematycznie rośnie osiągając ponad 6 mld euro w 2022 r.

W 19 mln kraju z sieci korzysta 91 proc. mieszkańców, zakupy przynajmniej raz w 2022 r. zrobiło 66 proc. z nich. To wzrost o dziewięć punktów procentowych rok do roku. Kanał internetowy odpowiada za około 11 proc. rynku detalicznego, przy średniej europejskiej trzykrotnie wyższej.


Cena najważniejszym kryterium wyboru sklepu

Rumuńscy konsumenci wybierają sklepy internetowe biorąc pod uwagę przede wszystkim cenę (80 proc.). Niemniej ważne pozostają takie czynniki, jak różnorodność metod dostawy, łatwość nawigacji na stronie, najkrótszy czas dostawy i łatwość zwrotów. Pod względem przychodów największym rynkiem jest moda (46 proc.), następnie żywność i higiena osobista (19 proc.), elektronika i media (15 proc.), zabawki oraz meble i sprzęt AGD (po ok. 10 proc.). Dane z analizy ruchu przeprowadzonego w 2022 r. w 1500 lokalnych sklepach internetowych wskazują na 12 proc. wzrost liczby zamówień i 22 proc. wzrost ich wartości rok do roku.

Co czwarty klient kupuje w zagranicznych sklepach, najchętniej chińskich, niemieckich, włoskich i węgierskich. To wzrost o dwadzieścia procent r/r, a głównym powodem są lepsze ceny produktów.

Zmniejsza się różnica w dostępie do internetu między mieszkańcami miast (81 proc.) a wsi (66 proc.), co widać także we wzroście zamówień online wśród klientów wiejskich (58 proc.). W tym przypadku to skok aż o 23 proc. r/r, w porównaniu do 10 proc. wzrostu w miastach, gdzie kupuje 71 proc.


Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

Pobierz za darmo

eMAG niekwestionowanym liderem

Największym sprzedawcą jest eMAG.ro z przychodem 845 mln dolarów w 2022 r., miejsce drugie należy do Farmaciatei.ro (242,7 mln) a trzecie do Altex.ro (171,1 mln). Łącznie odpowiadają za 38 proc. przychodów sklepów ze sprzedaży wyłącznie na terenie kraju.

Powstały w 2001 r. eMAG pierwotnie specjalizował się w sprzedaży elektroniki, teraz w ofercie ma prawie 20 mln produktów we wszystkich kategoriach, które oferuje bezpośrednio lub przez partnerów, jako marketplace. Swoim klientom umożliwia zakupy ratalne przez eMAG MyWallet, korzystanie z programów partnerskich (Genius) czy odbiór oraz zwrot przesyłek w sieci własnych automatów paczkowych działających pod marką Easybox.

EMAG buduje największy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ekosystem e-commerce. Na tej platformie sprzedaż prowadzi ponad 50 tys. sklepów w regionie, część także na rynkach ościennych za pośrednictwem programu transgranicznego. Narzędzie umożliwia tłumaczenie opisów produktów przy pomocy AI, automatyczne przeliczanie cen na waluty lokalne. EMAG świadczy też usługi fulfillmentu z magazynu w Rumunii na Węgry i do Bułgarii zajmując się całym procesem sprzedażowym i logistyką. Sprzedawca posiada własną sieć magazynów, w tym największy w Europie Wschodniej. Otworzył także salony sprzedaży w Bukareszcie, na Węgrzech i Bułgarii.

EMAG jest najbardziej znaną rumuńską marką e-commerce, a także najcenniejszą pochodzącą z Rumunii. Cała grupa zatrudnia ponad 6000 osób.

EMAG.ro jest również najczęściej odwiedzaną witryną sklepową z dwukrotnie większą liczbą wizyt niż np. serwis z ogłoszeniami Olx.ro. Trzecie miejsce należy do Olx.com, czwarty jest Compari.ro, piąty Aliexpress.com. Z kolei w kategorii marketplace’ów liderem jest Emag.ro, przed Aliexpress.com i Amazon.com, kolejne miejsca to platformy rumuńskie Okazii.ro i Cel.ro. (dane za maj 2023 r. wg Similarweb.com).


Płatności przy odbiorze najbardziej popularne

Tak jak w innych krajach, także w Rumunii pandemia była dla biznesu impulsem do rozwinięcia sprzedaży online, a dla klientów okazją do odkrycia szerszej oferty produktów oraz wypróbowania metod płatności. W 2020 r. liczba kupujących wzrosła o 13 proc. w porównaniu do 2019 r., a średnia wartość wydatków online skoczyła o 41 proc. r/r.

Płatność przy odbiorze gotówką lub kartą była najpopularniejszą metodą płatności za zakupy online w 2022 roku. Rumuni częściej wybierają płatności gotówkowe również w codziennych zakupach, a w wielu miejscach wciąż nie ma możliwości płacenia kartą. Odpowiedzią na tę potrzebę jest m.in. możliwość zapłacenia kartą za paczkę dopiero w momencie odbioru w automacie paczkowym Easybox, to jedna z najpopularniejszych form odbioru paczek w kraju.

Na popularności zyskują również rozwiązania takie, jak odroczone płatności (BNPL), także ratalne – zwłaszcza w sytuacji rosnącej inflacji, która w maju 2023 r. wynosiła 10 proc., pół roku wcześniej osiągnęła szczytowe 17 proc. Aplikacje płatnicze i portfele cyfrowe są wybierane znacznie rzadziej niż w innych krajach. Chętniej i częściej niż mieszkańcy innych krajów Rumunii korzystają z kart przedpłaconych. Od marca 2023 r. rumuńscy klienci mogą korzystać z BLIK-a, usługi świadczy spółka BLIK Romania.

Ponad 80 proc. ruchu w sklepach jest generowane przez urządzenia mobilne. Z punktu widzenia obrotu prawie 70 proc. wartości transakcji online dokonywana jest przez telefon. Nawet jeśli średnia wartość transakcji jest niższa na komputerach, to liczba zamówień z komórek jest wyższa.


Chcesz podnieść konwersję w swoim sklepie?

Uruchom bramkę płatniczą Autopay

Zacznij pobierać płatności

Źródła:
Armo.org.ro – Rumuńskie Stowarzyszenie Sklepów Internetowych
Attitudes towards payment methods – badanie eService
Europe E-commerce Report 2022
Similarweb.com
ecommerceDB.com
Romania insider.com
Marketplace.emag.ro
Obserwatorgospodarczy.pl

Przeczytaj także:

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

23.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak skutecznie zarządzać sklepem online z domowego biura?

Poznaj strategie i narzędzia, które pomogą Ci zarządzać e-commerce z domowego biura. Dowiedz się, jak utrzymać dyscyplinę i zorganizować idealne miejsce pracy.

22.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Wykorzystanie bramki SMS do poprawy komunikacji z klientem sklepu

Odkryj, jak bramka SMS może rewolucjonizować komunikację z klientami w e-commerce, zwiększając zaufanie i lojalność. Dowiedz się, jak wykorzystać SMS-y.

18.04.2024 Czytaj więcej