Zakupy internetowe w Wielkiej Brytanii są bardziej popularne niż w jakimkolwiek innym kraju Europy, a sprzedaż online stanowi jedną czwartą sprzedaży detalicznej.
W całej Europie brytyjski rynek e-commerce jest jednym z bardziej rozwiniętych. W 67 mln kraju z internetu korzysta 98 proc. mieszkańców, a w sieci kupuje 90 proc. Brytyjczyków. Średni roczny wydatek na zakupy internetowe wynosi ponad 4 tys. dolarów per capita.
Wartość rynku e-commerce wyniosła 254 mld dolarów w 2021 r. i ma wzrosnąć o 12 proc. w 2022 roku. Brytyjska gospodarka zajmowała piąte miejsce na świecie pod względem wielkości PKB w 2021 r. wg Banku Światowego.
Brytyjczycy mogą pochwalić się rekordowym e-GDP, czyli wartością sprzedaży w e-commerce na rynku B2C jako procentu sprzedaży w handlu elektronicznym. O ile w 2019 r. e-GDP wynosił 8 proc., to w październiku 2022 r., osiągnął 26 proc. – podaje brytyjski GUS (Office for National Statistics). Żywność stanowi 9 proc, AGD 22 proc., odzież 25 proc. sprzedaży online.
E-GDP wzrosło wskutek pandemii, osiągając rekordowe 37 proc. na przełomie 2020 i 2021 r. 40 proc. konsumentów przyznaje, że dokonało wówczas największych zakupów online.
Liderzy brytyjskiego rynku
Rynek e-commerce jest rozdrobniony. Liderem jest Amazon ze sprzedażą w 2021 r. na poziomie 17 mld dolarów, co stanowi ok. 6 proc. wartości rynku. Następne miejsca zajmują Tesco (7,6 mld), Sainsbury's (7,5 mld), Argos (5 mld) oraz JohnLewis, Currys Ocado, Next, Asda i Very.
Pięć największych sklepów internetowych odpowiadało za 34 proc. sprzedaży netto, kolejne 20 sklepów za 30 proc., zaś kolejne 75 sklepów za 18 proc. w 2019 roku. Amazon jest najpopularniejszym sprzedawcą detalicznym online w sektorze mody odpowiadając za ok. 30 proc. sprzedaży oraz liderem w kategorii elektroniki. Tesco z kolei, to numer jeden w segmencie żywności i higieny osobistej.
Brytyjski Amazon zajmuje 9. miejsce globalnie pod względem sprzedaży, Tesco jest 26., Sainsburys 27., Argos 41., a John Lewis 51. wg danych ecommerceDB za rok 2021.
Dwie trzecie spośród 100 największych sprzedawców detalicznych online ma brytyjskie pochodzenie, co szósty jest z USA, sklepy chińskie i niemieckie stanowią jedynie 4 proc. Główne segmenty handlu elektronicznego to moda, zabawki, elektronika, żywność, pielęgnacja ciała oraz meble.
Sześciu na dziesięciu brytyjskich konsumentów kupuje za granicą, głównie w Chinach, także w USA i Niemczech. W lutym 2020 r. kraj opuścił UE i przestał być częścią unii celnej, co wymusza na sprzedawcach obowiązek zgłaszania zawartości paczek do odprawy celnej.
Brexit to jeden powodów dlaczego trudniej jest robić zakupy z pozostałych krajów Europy. O 14 proc. spadł eksport towarów z Wielkiej Brytanii do UE w 2021 r. w porównaniu r/r, a w porównaniu do 2019 r. aż o jedną czwartą. Z powodu Brexitu wiele firm otwiera lub rozważa otwarcie magazynów w krajach europejskich, aby szybciej dostarczać paczki i łatwiej rozwiązywać problemy z reklamacjami.
Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?
Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce
Formy płatności i dostawy
Brytyjczycy najczęściej płacą kartami (51 proc. transakcji) oraz korzystają z portfela elektronicznego (32 proc.), przelewem bankowym (7 proc.). Sześć na dziesięć transakcji online przeprowadzanych jest na urządzeniach mobilnych. 67 proc. dorosłych Brytyjczyków korzysta z e-portfeli, takich jak Apple Pay i Google Pay, chętnie korzystają z PayPala. W tempie 25 proc. rocznie rośnie popularność opcji "kup teraz, zapłać później" (BNPL), co czwarty konsument oczekuje, że sprzedawcy udostępnią opcje takie jak Klarna i Clear Pay.
Najpopularniejszym dostawcą paczek jest Royal Mail (52,7 proc.), Hermes (16,1 proc.), DPD Group (14,2 proc.), Parcelforce (4,7 proc.), DHL (4,1 proc.).
W Wielkiej Brytanii prawo daje klientom internetowym 14 dni na zawiadomienie sprzedawcy o zwrocie produktu i kolejne 14 dni na odesłanie towaru – bez konieczności podawania przyczyny. Wielu sprzedawców oferuje jeszcze bardziej zliberalizowaną politykę zwrotów, mediana wynosi 28 dni, a połowa sprzedawców w 2020 r. oferowała możliwość darmowych zwrotów drogą pocztową (rok wcześniej 38 proc.) wg RetailX.
Działający na brytyjskim rynku InPost poinformował w lipcu 2022 r. o 4-tysięcznym paczkomacie. Urządzenia stawiane są obok sklepów sieci Tesco, Westfield, WHSmith, także w pobliżu stacji metra i stacji kolejowych. InPost umożliwia zwrot towaru poprzez zeskanowanie kodu QR. Usługa została wprowadzona ponieważ niemal połowa klientów w wieku 18-34 lat nie posiada drukarki, aby wydrukować etykietę zwrotu.
Duże sieci współpracują z firmami kurierskimi, aby dostarczać na żądanie produkty spożywcze. Klienci Uber Eats mają do wyboru 1,8 tys. produktów w ramach ponad trzystu sklepów sieci Asda, które są dostarczone w 30 minut. Sainsbury's wraz z Deliveroo oferuje ponad 1,5 tys. produktów w ramach 336 sklepów sieci. W wyniku współpracy Amazona i Deliveroo klienci usługi Amazon Prime otrzymują bezpłatne dostarczania żywności.
Sieć aptek LlyodsPharmacy dostarcza standardowe leki w przeciągu 48 godzin, a leki wymagające przechowywania w chłodnym miejscu w ciągu 24 godzin za pośrednictwem usługi LlyodsDirect we współpracy z Royal Mail.
Chcesz mieć wygodne i bezpieczne płatności online w swoim serwisie?
Aktywuj bramkę płatniczą Autopay
Źródła:
Office for National Statistics, Monthly Business Survey, Retail Sales Inquiry
United Kingdom 2021 E-commerce Country Report – RetailX
Raport o trendach w płatnościach e-commerce – J.P. Morgan
E-commerce in Europe 2021 – Postnord
MordorIntelligence.com
ResearchandMarkets.com
Lloydsdirect.co.uk
Statista.com
PPRO.com
Inpost.pl