Na słoweńskim rynku e-commerce konkurencja jest duża. Jaka jest specyfika tego rynku, co kupują Słoweńcy i jak często. Jak płacą i ile wydają? W naszym artykule przytaczamy interesujące fakty dotyczące tego rynku.
Słowenia to niewielki, ale fascynujący kraj. Wielkość rynku e-commerce wyniosła 981 mln dolarów w 2021 r. To spora suma jak na kraj liczący 2,1 mln osób, zajmujący terytorium wielkości województwa podlaskiego.
Fakty dotyczące Słowenii
Fakty dotyczące słoweńskiego e-commerce
Nie tylko Słowenia
E-commerce rozwija się szybko na całym świecie – najczęściej ze względu na konkurencyjne zwykle ceny i coraz większą różnorodność dostępnych produktów. A co motywuje Słoweńców do zakupów online? Ośmiu na dziesięciu docenia fakt, że dzięki zakupom online zaoszczędziło czas, połowa pieniądze, co trzeci szuka towarów niedostępnych w kraju.
Ośmiu na dziesięciu klientów kupuje produkty online od słoweńskich sprzedawców. Prawie połowa kupuje od sprzedawców z innych krajów UE, głównie z Niemiec, Włoch i Austrii, co trzeci z innych krajów świata.
Najpopularniejsze towary kupowane za granicą to elektronika, moda, wyposażenie mieszkań, książki, a także wycieczki i bilety lotnicze.
Innowacje w płatnościach, gotówka przy odbiorze
Ulubioną metodą płatności online są dla połowy klientów karty przedpłacone, debetowe i kredytowe oraz e-portfele. Popularne metody obejmują również przelewy bankowe oraz system płatności błyskawicznych FLIK (słoweński odpowiednik BLIK-a). Gotówką przy odbiorze wciąż płaci 40 proc. konsumentów. Na rynku obecne są innowacyjne rozwiązania takie jak słoweńska Moneta, która umożliwia krajowe transakcje bez aplikacji czy łączności internetowej, działające w technologii przesyłającej dane za pomocą połączenia głosowego (Data Over Voice).
Klienci mogą również korzystać z usługi Buy Now Pay Later (BNPL) oferowanej przez takiej podmioty jak Klarna, ale też słoweński fintech Leanpay, współpracujący z 400 sklepami w kraju.
Słoweńcy uważnie czytają warunki reklamacji, upewniając się, że będą mogli zwrócić w łatwy sposób towar w miejscu, który pełni rolę punktu odbioru. Na rynku dostaw liderem rynku jest Pošta Slovenije (52 proc.), przed GLS (30 proc.) i DPD (19 proc.).
Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?
Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce
Sprzedaż online przyspiesza
Wśród firm zatrudniających ponad dziesięciu pracowników oraz osób samozatrudnionych, osiem na dziesięć posiada stronę internetową. Mimo tego, wiele sklepów, zwłaszcza spożywczych, nie było przystosowanych do prowadzenia sprzedaży online w trakcie pandemii. Odsetek klientów online wzrósł w 2020 r. o 17 p.p do poziomu 63 proc.
Obecnie 22 proc. przedsiębiorstw sprzedaje produkty, usługi i rezerwacje za pośrednictwem stron internetowych. Wartość obrotów ze sprzedaży internetowej wzrosła w 2022 r. aż o 42 proc. r/r. Co ciekawe, niemal całość obrotów ze sprzedaży została wygenerowana przez własną witrynę, 8 proc. za pośrednictwem platform.
53 proc. obrotu powstaje ze sprzedaży na terenie kraju, 40 proc. ze sprzedaży do państw UE i 7 proc. do innych krajów na świecie. 39 proc. obrotu wygenerowały przedsiębiorstwa średnie, 33 proc. małe, a 28 proc. duże.
Chcesz mieć wygodne i bezpieczne płatności online w swoim serwisie?
Aktywuj bramkę płatniczą Autopay
Źródła:
Słoweński Urząd Statystyczny (Statistični urad), www.stat.si
MordorIntelligence.com
EcommerceDB.com
Expandeco.com
Ppro.com
Flik.si
Photo by Arnaud STECKLE on Unsplash