39% Polaków oglądało co najmniej raz transmisję „live commerce”, 12% dokonało w ten sposób co najmniej raz zakupu, a jedynie 4% osób regularnie bierze udział w tego typu wydarzeniach – wynika z badania Inquiry. Ta forma marketingu łączy w sobie bezpośrednią komunikację z klientem, interaktywność i możliwość pokazania produktu, co sprawia, że jest ona atrakcyjna dla kupujących. Nie stanowi jednak dużej konkurencji dla innych form zakupów w sieci. Z pewnością jednak jest dodatkowym sposobem sprzedaży zakupów online, który warto wypróbować.
W tym artykule wyjaśniamy najważniejsze aspekty stosowania strategii, opierającej się na transmisjach sprzedażowych. Zaprezentujemy również dane z raportu „Live commerce w Polsce 2023”, przygotowanego przez firmę badawczą Inquiry.
Czym są transmisje sprzedażowe?
Transmisje sprzedażowe, znane również jako „live commerce”, to rodzaj prezentacji produktów lub usług prowadzonych na żywo przez internet. Są one udostępniane bezpośrednio na platformach e-commerce, mediach społecznościowych lub przeznaczonych do tego celu aplikacjach.
Ta forma sprzedaży wykorzystuje moc bezpośredniej interakcji z klientami, umożliwiając im zadawanie pytań, komentowanie i natychmiastowe reagowanie na prezentowane treści. Termin „live commerce” – zgodnie z wynikami raportu Inquiry – jest najlepiej znany przez osoby młodsze, w wieku 18-24 lata (39%) oraz 25-34 lata (38%). Zdecydowanie najrzadziej z pojęciem „live commerce” spotkały się osoby powyżej 55 roku życia (23%).
Historia transmisji sprzedażowych
Chociaż wydawać by się mogło, że to dość nowa forma sprzedaży, jej historia sięga już lat 80. XX wieku. Wtedy właśnie powstały w Stanach Zjednoczonych pierwsze kanały telewizyjne, wykorzystujące transmisje telewizyjne na żywo do prezentowania i sprzedaży produktów z możliwością natychmiastowego zamawiania produktów telefonicznie.
Wraz z rozwojem internetu w latach 90. i na początku XXI wieku, transmisje sprzedażowe zaczęły przenosić się do świata online. E-commerce i media społecznościowe umożliwiły markom bezpośrednią komunikację z klientami przez internet, otwierając nowe możliwości. W tym okresie transmisje sprzedażowe zaczęły być coraz bardziej popularne w Azji, zwłaszcza w Chinach.
Ważny moment dla rozwoju transmisji sprzedażowych przypada na lata 2010-2020, kiedy to unowocześnienie smartfonów i przyspieszenie internetu znacząco ułatwiło dostęp do treści wideo na żywo. W ostatnich latach, w obliczu pandemii COVID-19, transmisje sprzedażowe zyskały na znaczeniu jako alternatywa dla tradycyjnych metod sprzedaży. Ograniczenia związane z podróżowaniem i zakupy w sklepach stacjonarnych spowodowały, że media społecznościowe takie jak np. Facebook, zaczęły oferować tego typu narzędzia.
Co się zmieniło w ostatnim czasie?
W ciągu ostatnich kilku lat transmisje sprzedażowe przeszły ewolucję, wprowadzającą wykorzystanie technologii takich jak rzeczywistość rozszerzona (AR) i sztuczna inteligencja (AI). To otworzyło nowe możliwości dla e-commerce, oferując klientom bardziej wyjątkowe doświadczenia zakupowe. Faktem jest jednak, że w polskich realiach, takie transmisje stanowią rzadkość.
Rozszerzona rzeczywistość pozwala klientom na "przymierzanie" produktów takich jak ubrania, okulary, czy biżuteria w czasie rzeczywistym podczas transmisji (wirtualna przymierzalnia). Już wcześniej klienci mogli wykorzystać AR również do wizualizacji, jak produkty, na przykład meble czy dekoracje, będą wyglądały w ich domach. Na przykład IKEA oferuje aplikację AR, która umożliwia użytkownikom umieszczanie mebli w ich własnej przestrzeni przed dokonaniem zakupu. To co bardziej powszechne podczas transmisji na żywo, to prezentowanie funkcji i możliwości produktów w bardziej interaktywny sposób.
Sztuczna Inteligencja może analizować dane dotyczące zachowań zakupowych i preferencji klientów, umożliwiając sprzedawcom dostosowanie transmisji do indywidualnych potrzeb i zainteresowań widzów. Na przykład, platformy e-commerce mogą wykorzystywać AI do rekomendacji produktów w czasie transmisji na podstawie historii zakupów widzów. W zaawansowanych transmisjach sprzedażowych chatboty oparte na AI mogą odpowiadać na pytania klientów w czasie rzeczywistym, pomagając na usprawnianie procesu zakupowego. AI może też analizować dane z transmisji na żywo, takie jak stopień zaangażowania, reakcje i zachowania zakupowe, pomagając markom optymalizować przyszłe transmisje.
Popularność transmisji sprzedażowych w Polsce
Fakt, który może jednak zaskoczyć to, że popularność „live commerce” w 2023 roku nie zmieniła się w porównaniu do poprzedniego roku. 12% Polaków dokonało kiedykolwiek zakupu podczas transmisji – o 1 punkt procentowy więcej niż udzielono takiej odpowiedzi w 2022 roku. Najczęściej tego rodzaju zakupów dokonują osoby w wieku od 25 do 44 lat. Transmisje sprzedażowe regularnie ogląda zaledwie 4% osób, które wzięły udział w badaniu „Live commerce w Polsce 2023”. Podczas jednorazowej transmisji „live commerce” kupujący wydają też znacznie mniej na zakupy. W 2023 roku było to średnio 206 zł wobec 310 zł w 2022 roku.
Potencjał live’a
Transmisje sprzedażowe stanowią potężne narzędzie do zwiększania widoczności produktów, poprawy doświadczenia zakupowego i ostatecznie – zwiększania sprzedaży. Umożliwiają one przedstawienie produktu w bardziej przystępny i przekonujący sposób niż tradycyjne metody sprzedaży. Klienci mogą zadawać pytania, wyrażać opinie i otrzymywać natychmiastowe odpowiedzi, co tworzy poczucie osobistego połączenia i zaufania. Możliwość zobaczenia produktu w użyciu pozwala konsumentom lepiej zrozumieć korzyści z zakupu. Pozostaje tylko kwestia zachęcenia klientów do tej formy sprzedaży.
Najchętniej kupowaną w tej formie kategorią jest odzież dla dorosłych – wskazało ją 53% osób, które kiedykolwiek dokonały zakupu w ten sposób. W następnej kolejności kupowane są takie produkty jak obuwie i akcesoria, kosmetyki i perfumy, odzież i artykuły dla dzieci, kosmetyki do makijażu oraz biżuteria – te kategorie produktowe zostały wskazane przez ponad 20% odpowiadających na pytania ekspertów z Inquiry.
Warto wspomnieć, że transmisje sprzedażowe często oferują limitowane oferty lub ograniczone promocje – wykorzystywany jest tu psychologiczny efekt niedostępności. Widzowie czują większą presję, aby skorzystać z oferty zanim zakończy się transmisja, co może skutkować bezpośrednimi zakupami. Regularne transmisje pomagają też w budowaniu lojalnej społeczności wokół marki.
Wyzwania stojące przed sprzedającymi
Wczesne etapy rozwoju transmisji sprzedażowych były związane z różnymi przeszkodami, na przykład związanymi z zarządzaniem zamówieniami. Tradycyjne metody rejestrowania zamówień, takie jak kartka papieru i długopis, były często stosowane, szczególnie przez małe firmy. Takie rozwiązanie często prowadziło do chaosu. Szczególnie w sytuacjach, gdy liczba zamówień była duża, łatwo dochodziło do pomyłek i nieścisłości, np. wysyłania błędnych rozmiarów produktów, czy pomieszania zamówień klientów.
Kolejnym, dość aktualnym problemem jest brak zautomatyzowanego systemu weryfikacji zamówień i dokonywanych płatności. Dla małych firm, takie sytuacje mogą stanowić poważne wyzwanie finansowe.
Aby poradzić sobie z tymi problemami, wiele firm zaczęło wdrażać więcej specjalistycznych programów i narzędzi. Dostępne są zarówno rozwiązania instalowane bezpośrednio na komputerze, jak i te w przeglądarkach (np. OBS Studio, Wirecast, Stream Yard). Przeniesienie procesu zamawiania na zintegrowane platformy e-commerce umożliwiło automatyczne przetwarzanie zamówień i ograniczyło błędy. Na przykład wdrożenie szybkich płatności online zminimalizowało problem niezapłaconych zamówień.
Czy każdy powinien sprzedawać „na żywo”?
Nie każdy sklep internetowy powinien sprzedawać swoje produkty poprzeztransmisje sprzedażowe. Najczęściej oglądanymi transmisjami live commerce są transmisje organizowane przez osoby prywatne oraz przez małe butiki lub małe firmy, a rzadziej przez sieci sklepów. To oznacza, że ta forma sprzedaży przeznaczona jest bardziej dla mniejszych sklepów internetowych.
Chociaż jest to atrakcyjna i innowacyjna forma sprzedaży, która może przynieść wiele korzyści, istnieją pewne aspekty, które należy wziąć pod uwagę przed podjęciem decyzji o włączeniu transmisji sprzedażowych do strategii biznesowej. Na przykład luksusowe produkty, które bazują na unikalnych doświadczeniach zakupowych, mogą nie być najlepszym wyborem do sprzedaży w tej formie.
Ponadto prowadzenie efektywnych i angażujących transmisji na żywo wymaga pewnych umiejętności, takich jak zdolności prezentacyjne, komunikatywność, często też dobra aparycja. Nie każdy przedsiębiorca lub pracownik sklepu internetowego może posiadać te cechy. Dodatkowo, transmisje sprzedażowe wymagają odpowiednich zasobów technicznych i czasowych. Jak podejść do transmisji sprzedażowych szczegółowo wyjaśniliśmy w poradniku: Live’y sprzedażowe – jak się do nich przygotować?
Przyszłość transmisji sprzedażowych
Przyszłość transmisji sprzedażowych wydaje się ograniczona jedynie wyobraźnią. Rzeczywistość rozszerzona (AR) i sztuczna inteligencja (AI) będą coraz bardziej wykorzystywane. Transmisje sprzedażowe staną się też bardziej interaktywne. Oczekuje się, że marki będą eksperymentować z różnymi formami prezentacji, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników, ale też wyróżnić się wśród konkurencji.
Ważnym elementem strategii sprzedażowych, umożliwiającym osiągnięcie większego zasięgu może być współpraca ze znanymi osobami (np. influencerami) które poprowadzą transmisję. Ponadto, można spodziewać się, że transmisje sprzedażowe pojawią w nowych branżach. Obecnie popularne są głównie w modzie i kosmetykach, a w przyszłości mogą znaleźć zastosowanie w innych sektorach.
2/3 Polaków, którzy mają doświadczenia z tego typu zakupami, deklaruje, że będzie dokonywać zakupów podczas „live commerce” w przyszłości. Jedynie 7% jest przeciwnego zdania. Dlatego marki, które skutecznie włączą transmisje sprzedażowe do swoich strategii e-commerce, będą miały znaczącą przewagę w angażowaniu i przyciąganiu nowych klientów w nadchodzących latach.
Płatności online dla sklepów internetowych
Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń swój biznes online
Jakie platformy e-commerce są kompatybilne z bramką płatniczą Autopay?
Bramka płatnicza Autopay jest kompatybilna z różnymi popularnymi platformami e-commerce, umożliwiając łatwe i wygodne wdrożenie płatności online. Do platform, z którymi Autopay jest kompatybilny, należą m.in. Shoper, WooCommerce, Magento, PrestaShop, OpenCart i Sky Shop. Dostępne są gotowe integracje i wtyczki, co ułatwia uruchomienie płatności online w serwisach internetowych.
Jakie usługi finansowe są dostępne dla początkujących przedsiębiorców?
Dla początkujących przedsiębiorców dostępne są różnorodne usługi finansowe, w tym kredyty biznesowe, linie kredytowe, leasing oraz faktoring. Ponadto, wiele banków i instytucji finansowych oferuje specjalne pakiety bankowe i programy wsparcia skierowane do start-upów, które mogą zawierać narzędzia zarządzania finansami, usługi doradcze oraz preferencyjne warunki finansowania.
Gdzie mogę znaleźć gotowe integracje z bramką płatniczą Autopay?
Gotowe integracje i wtyczki umożliwiające szybkie uruchomienie bramki płatniczej Autopay na dowolnej stronie internetowej są dostępne w seriwisie Developers Autopay. Poza gotowymi integracjami, znajdują się tam również potrzebne instrukcje, dokumentacja oraz szereg praktyczych porad dla osób rozwijających biznes online.