Sklepy internetowe chcąc zdobyć zaufanie klientów i zwiększać sprzedaż korzystają z różnych sposobów i narzędzi. Jednym z nich jest wykorzystanie User Generated Content (UGC), czyli treści dotyczących sklepu, produktu lub usługi, tworzonych przez użytkowników – klientów.
Jak sklepy zachęcają klientów do tworzenia treści? W poniższym tekście znajdziesz najlepsze praktyki w obszarze UGC wykorzystywane przez sklepy internetowe. Część z nich to znane Wam działania, inne to rozwijające się trendy. Istotny wpływ mają na to nowe technologie i sztuczna inteligencja, która znajdują zastosowanie również w tym obszarze.
Praktyki i trendy: User Generated Content w sklepie internetowym
By takie treści powstały, konieczne jest stworzenie warunków, które to umożliwią. Jak o to zadbać?
- Recenzje i oceny produktów: Klienci zastanawiając się nad kupnem produktu w sklepie internetowym często sugerują się opiniami innych użytkowników. Dlatego tak istotna jest możliwość dodawania ocen i recenzji produktów w naszym sklepie. Warto zachęcać odwiedzających naszą stronę do zapoznania się z recenzjami produktu i dodawania swoich.
- Nagradzanie aktywnych klientów: Na liczbę recenzji i gotowość do oceny produktów i usług korzystnie wpływają rabaty lub inne korzyści wynikające z dodawania opinii – chociażby programy lojalnościowe.
- Moderowanie opinii i dyskusji na temat sklepu i produktów: Dbając o opinię, warto moderować dyskusje na temat sklepu czy oferowanych produktów. To buduje też relacje z klientami i pozwala rozwiewać wątpliwości dotyczące zamówień. Warto zastanowić się nad skorzystaniem z monitoringu mediów, który automatycznie wyszukuje w internecie wzmianki związane z naszym sklepem internetowym. To pozwala błyskawicznie reagować, budować wiarygodność i często spotyka się z życzliwością ze strony klientów i klientek.
- Statystyki dotyczące użytkowników: Zaufanie można budować poprzez prezentowanie liczby klientów, którzy zakupili dany produkt i udostępnianie wybranych opinii z mediów społecznościowych na stronie głównej Twojego sklepu.
- Integracja zdjęć i wideo autorstwa klientów w sklepie internetowym i kanałach społecznościowych: warto rozważyć dodawanie najwyższej jakości treści, stworzonych przez klientów, na stronie produktu lub usługi. Może to być np. unboxing produktu, czyli wideo nagrane przez użytkownika i prezentujące wyczekiwany produkt ze sklepu internetowego. Warto zadbać, by klienci oznaczali lub wspominali Twój sklep, dlatego należy pamiętać o udostępnianiu takich treści w swoich kanałach. To dobry sposób, by pokazać jak produkt wygląda w rzeczywistości i dodatkowo zachęcić użytkowników do dzielenia się opiniami.
- Konkursy, inspiracje, wyzwania: Często zachęca się klientów do udziału w wyzwaniach oraz demonstrowania sposobów zastosowania zakupionego produktu, prosi się o pomysły na hasło związane z waszym sklepem czy oragnizuje konkurs na nazwę właśnie wprowadzanego do oferty produktu. Najlepsze pomysły mogą być nagradzane, by zwiększyć liczbę osób zainteresowanych udziałem w akcji. Istotne jest również udostępnianie w social mediach treści, w których oznaczono Twój sklep.
- Hashtagi, oznaczenia w social mediach: Oznaczanie zdjęć hashtagami związanymi ze sklepem internetowym, zakupionym produktem lub usługą np. przy okazji pisania recenzji, tagowanie marki sklepu etc. – są świetnym sposobem na poszerzania zasięgu dotarcia z nasza ofertą.
- Krótkie formy wideo w social mediach (Instagram, TikTok): Jako że w social mediach kilkudziesięciosekundowe formy wideo są najpopularniejsze, warto zadbać o tego typu treści na kontach Twojego sklepu. Takie formy wideo są najbardziej angażujące dla odbiorców.
- Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość: Na znaczeniu zyskiwać będzie AR i VR, czyli rozszerzona i wirtualna rzeczywistość. Część sklepów internetowych rozwija narzędzia umożliwiające “przymierzenie” konkretnego produktu przed ekranem monitora lub smartfona. Możliwe, że część klientów będzie chciała się podzielić nowymi doświadczeniami zakupowymi z innymi użytkownikami, co przyczyni się do powstania kolejnych treści.
- Personalizacja i wykorzystanie AI: Wykorzystanie sztucznej inteligencji w sklepie internetowym może służyć do automatycznego przygotowania spersonalizowanej oferty dla klienta, np. na podstawie historii zakupów. To z kolei może zwiększyć poziom zadowolenia klientów i przyczynić się do większej liczby interakcji.
AI może być ponadto wykorzystywana na różne sposoby – np. do analizy dużych zbiorów danych UGC w celu lepszego zrozumienia preferencji klientów i dostosowania oferty do ich potrzeb.
Podsumowanie
W 2024 roku User Generated Content wciąż będzie istotnym narzędziem promocji dla sklepów internetowych, pomagającym zdobywać zaufanie klientów i zwiększać sprzedaż. Recenzje, nagradzanie aktywnych klientów i moderowanie opinii, pozostają ważnymi elementami strategii marketingowych. Trendy, takie jak rozwijające się technologie, personalizacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji, umożliwiają tworzenie bardziej spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Sklepy internetowe powinny również nadal stawiać na oznaczenia, konkursy i krótkie formy wideo w social mediach, aby angażować klientów.
Płatności online dla sklepów internetowych
Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń swój biznes online