W polskim eCommerce cena najważniejsza

#ecommerce #płatności online #zakupy przez internet

12.10.2015
Udostępnij:

Raport Płatności Online Blue Media - jak płacimy w internecie?

Decydując się na zakupy przez internet oprócz dostępności produktów najczęściej bierzemy pod uwagę ich cenę oraz wiarygodność samego sklepu. Co czwarty Polak zrezygnował z zakupu w sklepie internetowym z powodu braku dogodnej dla siebie formy płatności – wynika z badania ICAN Research dla Płatności Online Blue Media.

Cena produktu jest decydująca przy wyborze sklepu dla 68 proc. badanych, zaś wiarygodność sklepu - dla 56 proc. Co trzeci respondent wskazał, że chętniej korzysta ze sklepów internetowych, które umożliwiają – najlepiej łatwo i za darmo – zwrot zakupionych towarów.

Przy wyborze sklepu internetowego klienci biorą pod uwagę także dostępne formy płatności. Wiarygodność firmy obsługującej płatności online istotna jest dla 23 proc. respondentów, zaś dostępność preferowanej formy płatności – dla 22 proc.

Konsumenci chcą, by płatności za zakupy internetowe były przede wszystkim wygodne i bezpieczne. Z drugiej strony samodzielne wykonywanie przelewów jest nadal ulubioną formą płatności klientów sklepów internetowych – wskazało na nią 32 proc. ankietowanych – mimo że do wygodnych i szybkich form wcale nie należy. Dokonując samodzielnego przelewu klienci mogą jednak często oszczędzić na zakupach.

- Tradycyjny przelew długo jeszcze będzie obecny w polskim e-commerce z prostej przyczyny – jest po prosty najtańszy dla sklepów. Dotyczy to zwłaszcza sklepów o niskomarżowej sprzedaży, gdzie każdy 1% prowizji ma olbrzymie znaczenie. Klasycznym przykładem jest zakup laptopa. Ten sam laptop przy płatności przelewem sklep sprzedaje za 3000 zł, a przy wykorzystaniu płatności online za 3030 zł. Nic dziwnego, że konsumenci wolą kupić taniej, mimo że zrobienie przelewu jest mniej wygodne niż np. szybka płatność automatyczna – zauważa Krystian Wesołowski z firmy Blue Media, operatora Płatności Online Blue Media.

Płatność wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej?

Choć dostępność różnych rodzajów płatności nie gra kluczowej roli w podejmowaniu decyzji zakupowych, to z powodu braku dogodnej formy płatności z zakupów w danym e-sklepie zrezygnował aż co czwarty badany – wynika z badania ICAN Research dla Płatności Online Blue Media.

- Z jednej więc strony o sposobie płatności nie myślimy planując czy robiąc zakupy w internecie, z drugiej jednak strony brak preferowanej formy płatności może nas skutecznie zniechęcić do sfinalizowania transakcji. Jak się okazuje płatność bywa wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej – zauważa Krystian Wesołowski.

Najczęściej wykorzystywaną przez e-konsumentów formą płatności za zakupy internetowe są systemy płatności elektronicznych (automatyczne, jak i te w których trzeba wypełnić dane) – korzysta z nich 71 proc. badanych. Na samodzielne wykonywanie przelewów na konto sklepu decyduje się 60 proc. badanych. Połowa respondentów płaci przy odbiorze przesyłki, zaś 37 proc. korzysta z płatności kartą.

Z kolei jako swoje ulubione formy płatności klienci sklepów internetowych wskazywali kolejno: samodzielne wykonywanie przelewów (32 proc.), płatności elektroniczne (30 proc.) oraz za pobraniem (20 proc.). Wśród płatności online e-konsumenci preferują przelewy automatyczne, przy których nie trzeba dodatkowo wypełniać danych.

Raport o płatnościach w eCommerce [informacja prasowa]

Raport o płatnościach w eCommerce [informacja prasowa]

Przeczytaj także:

Ecommerce

Odważne pomysły i skuteczne działania: 7 sklepów internetowych, od których warto się uczyć

Śledzenie skutecznych praktyk rynkowych i czerpanie inspiracji z doświadczeń liderów rynku e-commerce to dobre sposoby na odnalezienie własnej drogi do sukcesu.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jakie są najpopularniejsze metody płatności w internecie?

Sprawdź, z jakich metod płatności najczęściej korzystają obecnie klienci kupujący online i które warto wprowadzić w Twoim sklepie internetowym w 2025 r.

25.10.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

19.08.2024 Czytaj więcej