Co wiemy o węgierskim rynku e-commerce?

#ecommerce #handel zagraniczny #sprzedaż zagraniczna #węgry

19.05.2023
Udostępnij:

Bodźcem rozwojowym dla e-commerce była pandemia, jednak dziś tempo wzrostu dławi rekordowa inflacja. Sprzedawcy lokalni konkurują z markami międzynarodowymi, a dla Węgrów najważniejszym kryterium wyboru jest cena.

W liczącym 10 mln mieszkańców kraju, jedna piąta mieszka w Budapeszcie, a co trzeci Węgier w obszarze metropolitalnym, co nie pozostaje bez wpływu na logistykę. Prawie połowa sprzedaży detalicznej online dotyczy Budapesztu i stołecznego okręgu Peszt, a wydatki są powyżej średniej. Komitat (województwo) Pest jest najlepiej rozwiniętym regionem kraju pod względem infrastruktury, biznesu, przemysłu, usług czy i turystyki.

71 proc. mieszkańców przynajmniej raz zrobiło zakupy online, a średnia roczna kwota wydatków to ok. 300 euro. W zagranicznych sklepach kupuje prawie sześciu na dziesięciu Węgrów. Produkty sprawdzają przede wszystkim z Chin, a także Niemiec i w niewielkim stopniu z USA. W 2022 roku wartość rynku e-commerce wyniosła 2,1 mld dolarów, w 2023 r. jest szacowana na 2,8 mld dolarów. E-commerce odpowiada za 10 proc. sprzedaży detalicznej. 18 proc. przedsiębiorstw sprzedaje online, w tym 9 proc. za granicę. Liczba sklepów internetowych z siedzibą na Węgrzech osiągnęła 37 tys. z początkiem 2022 r.


Pandemia katalizatorem zmian rynku e-commerce

Chociaż przed pandemią rynek e-commerce rósł w tempie 20 proc. r/r, w 2020 r. sprzedaż wystrzeliła do 45 proc. W latach 2016-2021 Węgry odnotowały jeden z największych wzrostów liczby kupujących online w UE sięgający 26 punktów procentowych. Sprzedaż online żywności, artykułów gospodarstwa domowego i produktów kosmetycznych wzrosła o połowę w 2021 r., a sektor FMCG był najszybciej rozwijającym się segmentem handlu detalicznego online.

Tempo konsumpcji ogranicza najwyższa w UE inflacja, której wartość bazowa osiągnęła 25,7 proc. w marcu 2023 r. i była najwyższa w ostatnim ćwierćwieczu, a ceny samej żywności rosną w tempie 40 proc. r/r. W chwili gdy handel detaliczny zwalnia, sklepy internetowe muszą przygotować się na silną konkurencję, a ta z kolei, zdaniem analityków może dać impuls średnim graczom, aby próbowali uciekać do przodu, przejmować klientów od mniejszych graczy i konkurować z dużymi, ale także wychodzili na rynki zagraniczne.


Najpierw porównywanie, potem kupowanie

Na Węgrzech ceny zawsze były ważnym czynnikiem wyboru, o czym wyraźnie świadczy sukces porównywarek cen, takich jak Arukereso.hu czy Argep.hu. Arukereso.hu jest liderem rynku porównywarek, produkty można kupować również za pośrednictwem samej strony, bez konieczności przechodzenia do sklepu.

Największym graczem na węgierskim rynku według sprzedaży jest platforma e-commerce eMAG.hu. Sklep osiągnął przychód w wysokości 294 mln dolarów w 2022 r. eMAG.hu należy do rumuńskiej spółki eMAG, właściciela jednego z największych marketplace’ów w Europie Środkowo-Wschodniej. Począwszy od 2020 r. eMAG otworzył kilka salonów w Budapeszcie.

Miejsce drugie należy do czeskiego Alza.hu (110 mln), trzecie do niemieckiego Aboutyou.hu (95 mln) będącego częścią Otto Group. Trzy największe sklepy odpowiadają za 21 proc. przychodów pierwszej setki sklepów online w kraju. Największym i generującym trzecią część przychodów segmentem rynku jest elektronika, następnie żywność i higiena osobista oraz meble i wyposażenie domowe. Moda chociaż odpowiada za piątą część rynku jest kategorią produktów, które Węgrzy kupują najchętniej.

Najczęściej odwiedzaną stroną w kategorii Marketplace jest eMAG.hu, przed Aliexpress.com, eBay.com, Amazon.com, Shop.rossmann.hu. W kategorii E-commerce & Shopping Węgrzy najchętniej odwiedzają Arukereso.hu, Jofogas.hu, eMAG.hu, Ingatlan.com, Vatera.hu – wg dane SimilarWeb.com za kwiecień 2023 r. Jofogas.hu to istniejący od 2010 r. najpopularniejszy serwis ogłoszeniowy w kraju, należący do hiszpańskiej grupa Adevinta. Na węgierskim rynku od wiosny 2020 r. działa polski sklep CCC.eu.


Chcesz zdobyć więcej praktycznej wiedzy?

Sięgnij po nasz poradnik dla e-commerce

Pobierz za darmo


Płatność za pobraniem wciąż ma się dobrze

Co może zaskakiwać, najczęściej spotykaną metodą płatności na Węgrzech jest płatność za pobraniem. Połowa Węgrów nadal woli płacić przy odbiorze towaru od kuriera gotówką, połowę transakcji opłacają kartą. Dlatego w 2022 r. większość sklepów wciąż oferowała płatność za pobraniem jako metodę opłacenia zakupów, 83 proc. umożliwiła przelewy bankowe, a 79 proc. akceptowało płatności kartą. Płacąc online przy zamawianiu produktów czterech na dziesięciu klientów płaci przelewem za zakupy, kartami tylko co dziesiąty, podobnie jak portfelami elektronicznymi.

Znaczenie gotówki w przypadku zakupów online maleje, w 2021 r. wyniosło 30 proc. W 2020 r. po raz pierwszy kwota pieniędzy zapłaconych online lub osobiście kartami była wyższa niż ilość gotówki pobranej z bankomatów. Różnica rosła rok później na korzyść bezgotówkowych płatności kartami.


Węgrzy czekają na kurierów

Pandemia wpłynęła również na charakter węgierskiej logistyki. Firmy musiały dostosować się do nowych wymagań, na popularności zyskała dostawa do domu. Dziś jest najczęściej wybieraną opcją przez trzech na czterech klientów z uwagi na wygodę, szybkość i przewidywalność. Klienci mogą skontaktować się z kurierem przez telefon, czat, śledzą dostawy w czasie rzeczywistym. Popularna jest również dostawa tego samego dnia, zwłaszcza w przypadku jedzenia i towarów FMCG.

Węgrzy korzystają także z punktów odbioru, poczty i rośnie udział automatów paczkowych, z których korzysta co trzeci klient. Decydując się na wybór formy dostawy najważniejszym czynnikiem jest opłata za wysyłkę.

Inflacja i wzrost cen paliw sprzyja rozwojowi rynku automatów paczkowych. Operujące na rynku firmy takiej jak Packeta, FoxPost czy Sameday (automaty EasyBOX, należy do grupy kapitałowej eMAG) postawiły w 2021 r. 800 automatów, a z końcem 2022 r. ponad 2600. Sama Packeta posiada automaty w 2000 miejsc, do końca 2023 r. planuje stworzyć największą sieć w kraju z 3000 lokalizacji. Dodatkowo wprowadziła nowość w postaci automatu Z-BOX, poprzez który osoby fizyczne mogą przekazywać również paczki sobie nawzajem.


Chcesz mieć wygodne i bezpieczne płatności online w swoim serwisie?

Aktywuj bramkę płatniczą Blue Media

Zacznij pobierać płatności


Źródła:
Emag.ro
Statista.com
Ecommerce.hu
Similarweb.com
DigitalHungary.hu
MordorIntelligence.com
Europe E-commerce Report 2022
HVG.hu - witryna węgierskiego tygodnika

Przeczytaj także:

Ecommerce

Transmisje sprzedażowe – jakie prawa przysługują klientom?

Poznaj kluczowe prawa przysługujące klientom podczas transmisji sprzedażowych online. Dowiedz się, jak zgodność z prawem wpływa na sukces sprzedaży na żywo.

04.03.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Szybkie przelewy jako sposób na przyspieszenie obsługi zamówień w e-commerce

Odkryj, jak szybkie przelewy zmieniają e-commerce, skracając czas realizacji zamówień, poprawiając płynność finansową i zwiększając zaufanie klientów.

29.02.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Minimalizm w płatnościach. Jak upraszczanie procesów płatniczych wpływa na zadowolenie klientów?

Dowiedz się, jak uproszczenie płatności może zwiększyć zadowolenie klientów i poprawić współczynniki konwersji i wprowadź potrzebne zmiany w swoim serwisie.

27.02.2024 Czytaj więcej