Silna marka ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. W obliczu silnej konkurencji największą szansę na sukces mają te najmocniejsze. Dlaczego? Klienci, dla których ważna jest jakość i wiarygodność, decydują się na zakupy u sprawdzonych sprzedawców.
Czym jest architektura marki?
Architektura marki to powiązania i zależności poszczególnych marek w obrębie jednego przedsiębiorstwa. Każda z nich jest inna, ale spójna z pozostałymi. Mają też różne stopnie zależności. Można je podzielić według następującego schematu:
Tworzenie różnych marek w obrębie jednej firmy jest skutecznym sposobem na dywersyfikację kanałów dystrybucji, przekazu marketingowego i stylów komunikacji. Inaczej bowiem sprzedaje i promuje się produkty premium, a inaczej produkt w wersji ekonomicznej – nawet jeśli zostały wyprodukowane przez tego samego producenta.
Przykłady
Wyjaśnijmy to na przykładzie przedsiębiorstwa MTM Industries Sp z o.o., które prowadzi sklep internetowy aromame.ue. To producent z branży perfumeryjnej, szczególnie doceniany za produkty zapachowe do domu. Na architekturę marki składa się aż sześć marek: Aroma Car, Aroma Home, Aroma Home & Dorota, DEZONTOX, Eco Ventis, Aroma Me Shop. Każda z tych marek oferuje inne produkty – różnią się przeznaczeniem (np. do domu, samochodu), jakością, ceną itp.
Architektura marki a sprzedaż online
Przedsiębiorcy działający w branży e-commerce czasem zastanawiają się, czy prowadząc firmę pod określoną nazwą, mogą prowadzić sklep pod innym szyldem. Oczywiście, że tak. Jednak aby wizerunek był spójny, warto postawić na wspólną identyfikację marek. Po to, aby klienci nie byli zdziwieni, kiedy fakturę otrzymują od firmy, która w nazwie ma niewiele wspólnego z e-sklepem. Warto jednak pamiętać, żeby nie wprowadzać w błąd klientów. Dlatego we wszystkich informacjach – np. regulaminach, polityce prywatności – prawidłowo oznaczać przedsiębiorcę.
Silna marka to jedna z najcenniejszych wartości firmy. Warto od samego początku dbać o jej architekturę, aby w miarę rozwoju poszerzać jej zasięg. Może to się okazać właściwe, jeśli celem jest dotarcie do grup odbiorców, o różnych potrzebach.