Trend na zakupy grupowe rozpoczął się ponad 10 lat temu. Rynek zweryfikował najmniejszych graczy. Pozostali tylko ci, których wybrali zarówno klienci, jak i firmy decydujące się dywersyfikować w ten sposób kanały sprzedaży i promocji.
Historia zakupów grupowych w Polsce sięga 2010 roku. Wtedy powstały pierwsze serwisy, takie jak Groupon.pl (wcześniej Citydeal.pl) oraz Gruper.pl. Ich sukces spowodował, że na rynku pojawiło się kilkaset tego typu portali, z czego do dzisiaj przetrwały nieliczne. Obecnie najbardziej znanymi serwisami tego typu są: Groupon, Gruper, MyDeal, FastDeal.
Najpopularniejszym serwisem spośród wymienionych jest amerykański Groupon. Znajdują się tu głównie oferty dostępne tylko na terenie dużych miast. Taniej można kupić wycieczkę, karnet na siłownię, czy zabieg kosmetyczny. Firma decydująca się na współpracę zyskuje w ten sposób możliwość dotarcia do grupy ~34 milionów użytkowników.
Czym serwisy do zakupów grupowych przyciągają klientów? Oczywiście znaczenie ma cena. To jeden z najważniejszych aspektów decydujących o tym, że klient wybiera zakupy on-line, a nie stacjonarne.
Korzyści dla sklepu internetowego
Zakupy grupowe są idealnym rozwiązaniem dla biznesów działających online, specjalizujących się w sprzedaży produktów o dużej częstotliwości zakupu. Przykładem mogą być kosmetyki oraz odzież. Mogą to być również usługi, typu: kurs tańca, zabieg pielęgnacyjny, masaż czy trening.
Docieranie do klientów przez takie serwisy skutkuje wzrostem sprzedaży oraz wzmocnieniem świadomości marki. Klienci przeglądają oferty lokalne, co oznacza, że w ten sposób można wygrać z konkurencją i trafić z usługą do swojej grupy docelowej. Dlatego to idealny sposób promowania biznesów usługowych, takich jak restauracje, salony kosmetyczne, zakłady mechaniki pojazdowej czy kluby fitness.
Zasady działania
Firmy ustalają cenę na swoje towary lub usługi i publikują je w wybranym serwisie przeznaczonym do zakupów grupowych. Zazwyczaj liczba zainteresowanych klientów jest uzależniona od wysokości udzielonej zniżki. Im wyższa zniżka, tym więcej osób zainteresuje się ofertą. Przedsiębiorca musi jednak doliczyć do swoich kosztów prowizję dla serwisu – pobieraną za możliwość wystawiania ofert.
Prowizja dla serwisu plus zniżka dla klienta, powoduje, że nie zawsze opłaca się korzystać z takich serwisów. Ma to największy sens, w sytuacji gdy dana usługa nie jest znana na lokalnym rynku i w ten sposób chce się ją wypromować – czyli takie działanie traktowane jest jako narzędzie marketingowe.
Warto czy nie?
Dostęp do nowych kanałów dystrybucji i możliwość rozszerzenia działań promocyjnych to podstawowe zalety takiej współpracy. Ma ona jednak również wady. Zazwyczaj problemem jest wysoka prowizja dla serwisu, przez co sprzedaż staje się dla przedsiębiorcy nieopłacalna.
Często możliwość oferowania wysokich rabatów, jest uzależniona od uzyskania wystarczającej liczby zainteresowanych klientów. Oferowane wysokości zniżek kształtują się na poziomie od 50% do nawet 90%, a wysokość prowizji dla portalu grupowego zależy od liczby sprzedanych kuponów i średnio wynosi 20%. Poza tym nie każdy rodzaj działalności znajdzie tam swoich odbiorców. Profil działalności nie zawsze pasuje do charakteru serwisu do zakupów grupowych.
Jeżeli więc zależy Ci na dotarciu do nowej grupy odbiorców i intensyfikacji działań promocyjnych, ale nie liczysz na spore zyski (bo zdobywasz je w inny sposób), to serwisy z zakupami grupowymi pomogą Ci osiągnąć te cele.
Jeżeli interesują Cię nowe sposoby na dotarcie z ofertą do szerszego grona klientów – przeczytaj nasz artykuł o krzyżowaniu kanałów sprzedaży.