Chociaż do Black Friday i świąt Bożego Narodzenia jest jeszcze sporo czasu, warto już zacząć przygotowania. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku trudniej będzie osiągnąć wysoką sprzedaż. Przyczyną jest skomplikowana sytuacja ekonomiczna, w jakiej znalazło się wiele osób. Zakupami nie będą już rządzić emocje, a rozsądek i umiar. To wiele zmienia w kwestii przygotowania skutecznej strategii sprzedaży.
Black Friday to dzień, w którym polskie sklepy internetowe generują jeden z największych dochodów w ciągu całego roku. Według szacunków Blue Media, wartość transakcji dokonanych tego dnia wzrasta pięciokrotnie w porównaniu do innych dni. W tym roku warto się przygotować na nieco gorsze wyniki sprzedażowe. Boom na internetowe zakupy nieco słabnie, a sklepy zaczynają dostrzegać spadek sprzedaży.
Czas na zmianę strategii
O ile we wcześniejszych latach skuteczne okazywały się strategie oparte na odwoływaniu do emocji, tym razem mogą się okazać nietrafione. Prym będą wiodły wszelkie koncepcje związane z oszczędnościami.
Pamiętaj, że Black Friday, już niedługo – 25 listopada. W związku z tym, przygotowaliśmy zestaw pięciu inspiracji. Wykorzystaj je do zaplanowania startegii, która okaże się skuteczna w tych wymagających czasach.
1. Oferuj promocje przez duże P
Konsumenci oglądają każdą złotówkę z dwóch stron. Szukają promocji i wyprzedaży, czyli sposobów na zaoszczędzenie. Dlatego w tym roku szczególnego znaczenie nabiorą wszelkiego rodzaju upusty, ale… słowem klucz tegorocznych wyprzedaży będzie „inflacja”.
Wiele się o niej mówi, każdy ją odczuwa, chociażby podczas codziennych zakupów. Wbrew pozorom, można ją „odwrócić na swoją stronę”. Za przykład może posłużyć niedawna kampania marki RTV Euro AGD, pod hasłem: Taniej o wysokość inflacji. W pierwszej chwili można odnieść wrażenie, że obniżka o nieco ponad 15% nie jest aż tak atrakcyjna, bo wiele sklepów oferuje przecież wyższe rabaty... Jednak ten zabieg marketingowy zdaje się przynosić zamierzone efekty.
2. Zapewnij darmową dostawę
Pamiętając o tym, że klienci szukają oszczędności – warto zapewnić im nie tylko darmową dostawę, ale i bezpłatny zwrot. Wydłużenie czasu na zwrot również może spotkać się z pozytywnym odbiorem ze strony kupujących. W ten sposób pokażesz, że dajesz im możliwość dokonania naprawdę przemyślanych zakupów.
3. Odwołaj się do rozsądku
Wykorzystaj to, że klienci będą się kierować rozsądkiem, a nie emocjami. Odwołuj się do tego rozsądku. Co to znaczy? Pokazuj kalkulacje, zestawienia, porównania z innymi ofertami. Spraw, żeby klient nabrał pewności, że podejmuje uzasadnioną decyzję zakupową.
4. Udostępnij elastyczne metody płatności
Doceń fakt, że klient dokonuje zakupów w Twoim sklepie, chociaż jego budżet domowy jest nadwyrężony, np. z powodu wyższych rat kredytów. W Polsce co czwarta osoba spłaca jakiś kredyt lub pożyczkę. Najczęściej są to kredyty hipoteczne (9.1%), kredyty konsumpcyjne lub pożyczki na kwotę nie większą niż 10 tys. złotych (8.1%) – wynika z Ekspertyzy IGTE. Warto więc umożliwić kupujących rozłożenie spłaty należności na raty lub skorzystanie z płatności odroczonych.
5. Zadbaj o relacje
Łatwiej jest sprzedać coś klientowi, który już zna markę, niż temu, który dopiero się o niej dowiedział. Pozyskanie klienta jest żmudne, angażujące, a przede wszystkim kosztowne. Dlatego postaw na klientów, których już masz. Zadbaj o nich, oferując jako pierwszym dostęp do nowych kolekcji, darmowe dostawy, wydłużone okresy zwrotu, dostęp do wartościowych poradników itp. Przy okazji Black Friday, możesz na przykład już dzień wcześniej zaoferować dostęp do najlepszych, limitowanych ofert.
Niedawno pisaliśmy o tym, kiedy warto zdecydować się na podniesienie cen. Jeżeli się nad tym zastanawiasz, pamiętaj żeby zrobić to właściwie. Sztuczne zawyżanie cen tylko po to, by je za chwilkę obniżyć jest zabronione. Reguluje to unijna dyrektywa Omnibus. Jeżeli nie chcesz iść tą drogą, możesz zdecydować się na dywersyfikację kanałów sprzedaży, np. poprzez zwiększenie obecności w platformach lojalnościowych.