Co możesz zyskać na delegowaniu zadań?

#zarządzanie #sklepy internetowe

07.03.2023
Udostępnij:

Na początku starasz się minimalizować koszty. Większość spraw organizujesz we własnym zakresie. Po czasie orientujesz się, że prowadzenie biznesu nie sprawia Ci przyjemności, a rodzina narzeka na brak uwagi. Znasz ten scenariusz? Tak często wygląda życie właścicieli sklepów online, którzy działają w imię zasady – sam zrobię to lepiej. Jak wyjść z błędnego koła?

Jeżeli Twoim problemem jest to, że za dużo zadań realizujesz jednocześnie – nie poprawisz swojej sytuacji, dopóki nie dasz sobie pomóc. Korzyści z delegowania zadań odczujesz natychmiast. Wolne popołudnia, większa motywacja do pracy, lepsze efekty sprzedażowe.

Obawiasz się kosztów? Wkrótce Twój sklep będzie lepiej prosperował i nie będą one stanowiły już tak dużego znaczenia. Pamiętaj również, że możesz je wykorzystać w celu zmniejszenia podstawy do obliczenia podatku dochodowego. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: Jak można skorzystać na kosztach prowadzenia działalności gospodarczej?

Co musisz zrobić? Przede wszystkim zaangażować się w znalezienie specjalistów w swoim fachu. Wtedy będziesz mieć pewność, że otrzymasz pomoc, a nie dołożysz sobie dodatkowych obowiązków.


Które zadania można oddelegować?


1. Opisy produktów

Wartościowy opis produktu wpływa na podjęcie decyzji o zakupie w grupie aż 87% kupujących (Onespace). O tym, jak przygotować skuteczne opisy produktów, wiedzą copywriterzy. Zlecanie wykonania opisów, w przypadku sklepu internetowego, to niemal konieczność. Jeśli nie chcesz nawiązać współpracy z copywriterem, koniecznie przeczytaj nasz poradnik: Skuteczny opis produktu – jak go przygotować?


2. Zdjęcia produktowe

Zdjęcia produktów, podobnie jak opisy mają kluczowe znaczenie. Jeśli nie znasz się na obsłudze programów do przerabiania zdjęć, lepiej odpuść temat. Źle przygotowane fotografie, spowodują, że Twoi klienci zrezygnują z zakupu z obawy przez niską jakością produktu. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu: O czym pamiętać przygotowując zdjęcia produktowe?


3. Sprzedaż i wysyłka

Nieodłączną częścią prowadzenia sklepu internetowego jest ciągły kontakt z klientami oraz wysyłka towaru. Te zajęcia potrafią zabrać większość czasu, który przecież można przeznaczyć na rozwój firmy. Ponadto trudno w takiej sytuacji o choćby krótki urlop. Klienci źle odbierają informacje o przestoju sklepu i mogą już do niego nie wrócić.


4. Działania marketingowe

Agencja marketingowa pomoże Ci w wielu kwestiach, a na wyniki nie będziesz musiał długo czekać. Zdejmie z Twoich barków chociażby kwestie związane z pozycjonowaniem, social mediami, tworzeniem reklam oraz kreowaniem marki. Inwestycja w działania reklamowe zdecydowanie należy do tych priorytetowych.


5. Księgowość

Z fiskusem nie ma żartów. Zmieniające się przepisy prawa są zmorą wszystkich właścicieli małych biznesów. Dlatego dobrze jest mieć wsparcie profesjonalnej księgowej. Jeśli natomiast zdecydujesz się delegować zadania zleceniobiorcom, rozliczenia będą o wiele bardziej skomplikowane. Wtedy pomoc księgowej jest niezbędna.


6. Płatności online

Lubisz kilka razy dziennie sprawdzać, czy dotarły przelewy? Może lubisz rozliczać zwroty, gdy klienci rozmyślają się z zakupu? Ile razy zdarzyło Ci się pomylić? Dlatego świetnym pomysłem jest nawiązanie współpracy z operatorem płatności, który zrobi to za Ciebie. Więcej na temat bramek płatności dowiesz się z artykułu: Jak zintegrować sklep z bramką płatności Blue Media?


Jakie obowiązki zostawić dla siebie?

Twoim zadaniem powinien być przede wszystkim kontakt z dostawcami i wszystkie procedury, które prowadzą do tego, żeby towar czy usługa pojawiły się w Twoim sklepie. Lepiej tego nie zlecać innym osobom. Dlaczego? Wyobraź sobie, że Twój specjalista od sprzedaży będzie już wiedział jak zarządzać sklepem, a dodatkowo dowie się, którzy dostawcy mają najlepsze oferty. Może się zdarzyć, że mając taką wiedzę i doświadczenie, w niedalekiej przyszłości, dojdzie do wniosku: po co mam pracować dla Ciebie, skoro mogę dla siebie?

Deleguj zadania różnym osobom z dwóch powodów:

1. Jedna osoba nie powinna mieć dostępu do wszystkich biznesowych informacji, bo w ten sposób podajesz jej na tacy gotową receptę na sukces. Może się zdarzyć, że wykorzysta ten fakt w przyszłości.

2. Jeżeli jedna osoba rozchoruje się, wyjedzie lub zrezygnuje z pracy i zostaniesz z niczym. Łatwiej jest przekazać część pracy innej osobie, niż od nowa uczyć wszystkiego.

Jeśli zależy Ci na zdobywaniu kolejnych szczytów, zbuduj silny zespół specjalistów. W ten sposób rozwiniesz markę, a Twoi klienci docenią jakość obsługi. To z kolei będzie miało bezpośredni wpływ na sprzedaż i zyski, z których pokryjesz większe niż wcześniej koszty. Przede wszystkim zyskasz spokój, wolny czas i motywację.

Przeczytaj także:

Ecommerce

Automatyzacja procesów w dużym sklepie internetowym – praktyczny przewodnik

Dowiedz się, jak automatyzacja może zrewolucjonizować Twój e-sklep, oszczędzając czas i podnosząc jakość obsługi klienta. Poznaj konkretne rozwiązania.

13.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Od odwiedzających do kupujących – optymalizacja konwersji w e-commerce

Dowiedz się, jak zwiększyć sprzedaż poprzez analizę zachowań użytkowników, optymalizację stron produktowych i całego procesu zakupowego. Zarabiaj więcej.

11.06.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Jak zbudować silną markę online? Kompletny przewodnik po marketingu cyfrowym dla nowych przedsiębiorców

Skuteczne strategie marketingu cyfrowego dla startujących w e-commerce. Przewodnik po SEO, mediach społecznościowych, reklamie płatnej i e-mail marketingu.

10.06.2024 Czytaj więcej