Wyprzedaże w 2023 roku ruszyły – czy Twój sklep jest na nie gotowy?

#zakupy przez internet #sklepy internetowe #Omnibus

14.03.2023
Udostępnij:

Sklepy sprzedają produkty nawet o 70% taniej, a i tak jest to dla nich opłacalne. Dzięki temu uwalniają miejsce magazynowe na nowe produkty, które mogą sprzedać w wyższych cenach. Klienci w czasie sezonowych promocji kupują więcej, niż podczas standardowych zakupów. Wyprzedaże to ulubiony czas zarówno dla klientów, jak i właścicieli sklepów.

Tegoroczne wyprzedaże różnią się od dotychczasowych. Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje unijna dyrektywa Omnibus, której głównym celem jest ochrona klientów przed nieuczciwymi praktykami zawyżania cen w trakcie promocji.

💡 Jeśli jeszcze nie znasz szczegółów nowych przepisów, koniecznie zajrzyj do tego artykułu: Informowanie o najniższej cenie – obowiązki sprzedawcy i przywileje klienta

To oznacza, że w tym roku klienci są na wygranej pozycji, ze względu na przepisy mówiące o obowiązku informowania o ostatniej najwyższej cenie. Nie ma przyzwolenia na nieuczciwą grę cenową, jak to było do tej pory w wielu sklepach.

Do wyprzedaży warto przygotować się wcześniej i dokładnie zaplanować nowe oferty dla klientów. Dlatego sprawdź, kiedy w tym roku większość sklepów organizuje wyprzedaże i uwzględnij to w swoim terminarzu na 2023 rok, o ile to jeszcze przed Tobą.


Wyprzedaże sezonowe

Wyprzedaże sezonowe są organizowane ze względu na konieczność opróżnienia magazynów. W sklepach pojawia się nowa kolekcja, więc trzeba jak najszybciej pozbyć się minionej. Sklepy jednak nie od razu oferują duże upusty, zazwyczaj robią to stopniowo. W pierwszym etapie oferują od 20 do 30% upustu, później 50%. Na ostatnie sztuki minionej kolekcji mogą proponować nawet 70%.

W zależności od asortymentu sklepu, wyprzedaże mogą pojawiać się w różnych terminach. Najczęściej jednak związane są z porami roku. Organizowane są przede wszystkim w tych okresach, kiedy następuje zmiana oferty z wiosenno-letniej na jesienno-zimową (wyprzedaż letnia) lub z jesienno-zimowej na wiosenno-letnią (wyprzedaż zimowa). Często organizowane są cztery wyprzedaże w roku, z czego ta letnia i zimowa, zawsze przynosi największe obniżki cen.

  • Wyprzedaż wiosenna – jej szczyt przypada w kwietniu po świętach wielkanocnych, ale najwyższe przeceny pojawiają się po majówce.
  • Wyprzedaż letnia – rozpoczyna się pod koniec czerwca, kiedy rozpoczynają się wakacje. Trwa przez całe lato, a pod koniec sierpnia produkty są oferowane w najniższych cenach.
  • Wyprzedaż jesienna – jej początek przypada na koniec września, a listopad to miesiąc największych obniżek.
  • Wyprzedaż zimowa – często największa wyprzedaż jest organizowana po Sylwestrze, ale już po Bożym Narodzeniu można znaleźć produkty w okazyjnych cenach.

  • Największe okazje cenowe sklepy oferują w styczniu i lipcu.


    Wyprzedaże okazjonalne

  • Black Friday – 24 listopada 2023 r.

  • Największe wyprzedaże są organizowane w Black Friday. To dzień, w którym sklepy internetowe generują jeden z największych poziomów sprzedaży w ciągu całego roku. (Więcej o Black Friday przeczytasz w podlinkowanym artykule.)

  • Cyber Monday – 27 listopada 2023 r.

  • O ile Black Friday bardziej dotyczy sklepów stacjonarnych, tak Cyber Monday odnosi się głównie do sklepów internetowych. W ostatnich latach jednak ta różnica się zaciera i sklepy internetowe organizują wyprzedaże w obu dniach.

  • Przed Bożym Narodzeniem

  • Nie jest to typowy czas wyprzedaży, bo ceny są wysokie a popyt wyjątkowo wysoki. Warto jednak w tym okresie pozbyć się produktów, które zalegają w magazynach, dodawać je jako gratisy do produktów z wysokimi cenami.

  • Różne święta, np. Dzień Babci, Dzień Dziadka, walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Ojca.

  • Podobnie jak w przypadku okresu poprzedzającego święta Bożego Narodzenia, w tym czasie również można pozbyć się z magazynów "niepotrzebnych" rzeczy. To oczywiście kwestia odpowiedniej kampanii reklamowej, np. niesprzedane zestawy kosmetyków można opakować w prezentowe pudełko z odpowiednim napisem.

    Dodatkowo sklepy organizują wyprzedaże wtedy, gdy zostają im pojedyncze sztuki towarów, np. ostatnia para obuwia. Kolejnym powodem, dla którego są organizowane promocje to zmieniające się trendy, koniec przydatności (np. żywność, kosmetyki) czy zbyt duży koszt magazynowania.

    Wiesz już, na kiedy zaplanować największe promocje. Czas przekonać się Jak przygotować sklep na czas największych zakupów?

    Przeczytaj także:

    Ecommerce

    Sprzedaż międzynarodowa (cross-border) – jak skutecznie i bezpiecznie wprowadzić ją w Twoim e-commerce?

    Dowiedz się, jak wprowadzić płatności walutowe w e-commerce, zapewniając bezpieczne transakcje. Odkryj kluczowe strategie minimalizowania ryzyka w sprzedaży...

    19.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak wprowadzić model subskrypcyjny w e-biznesie i zachęcić do niego swoich klientów?

    Dowiedz się, jak wdrożyć subskrypcje i skutecznie zarządzać płatnościami subskrypcyjnymi. Zwiększ obroty swojego e-biznesu i zbuduj trwałe relacje z klientami.

    12.08.2024 Czytaj więcej

    Ecommerce

    Jak zróżnicowany wybór metod płatności online może zredukować porzucone koszyki w e-sklepie?

    Pay-by-link, Apple-pay, Google-pay – sprawdź, jak dostępność ulubionych metod płatności wpływa na decyzje zakupowe kupujących w sieci i pomaga podnieść sprzedaż.

    05.08.2024 Czytaj więcej